משרד החינוך מגדיר מחדש את מושג הלמידה
אור קשתי
25/08/2013 | 12:01
מסמך שהגיע לידי "הארץ" מפרט את העקרונות החדשים שאמורים לעצב את אופן הלימוד במערכת החינוך

שר החינוך, שי פירון, ובעקבותיו ראשי משרדו, מרבים להתייחס בשבועות האחרונים ל"למידה משמעותית". זה המושג שהצדיק את ההחלטה לפני כשבועיים להקפיא בשנת הלימודים הקרובה את בחינות המיצ"ב, כמו גם את הדיונים על שינוי מתכונת בחינות הבגרות, אשר עוררו לאחרונה ויכוח קשה בין תומכי המהלך לבין מתנגדיו.

מסמך שהגיע לידי "הארץ" מפרט, בפעם הראשונה, את העקרונות החדשים, שאמורים לשנות את אופן הלימודים במערכת החינוך. כך למשל קובע אחד הסעיפים הראשונים כי מאפייני "דמות הלומד שמערכת החינוך שואפת לפתח" הם, בין השאר, "אדם המתאפיין בסקרנות והתעניינות אינטלקטואלית", "בעל מודעות עצמית לתהליכי הלמידה שלו", וגם כזה "המיומן בשיח וירטואלי בעל משמעות, בעל יכולת למידה במרחב התקשורתי של המאה ה–21".

המסמך – טיוטה בת 15 עמודים – טעון עדיין אישורו של השר פירון. "מערכת החינוך פועלת כיום בעולם דינמי המשתנה בקצב מהיר", קובע המסמך, "מצב זה מקשה על תהליך חינוכי מובנה ושיטתי, יוצר תחושת לחץ, תחושת ניכור ואף חוסר אמון במערכת החינוך בקרב לא מעט משותפיה. העולם הדיגיטלי והמקוון מביא שינוי דרמטי במבנה ההיררכי של מקור הידע ובנגישות למידע, המשפיעים על הלומד, על המורה, על תוכנית הלימודים, על תהליכי ההוראה-למידה ועל הסביבה הלימודית".

צילום: שאטרסטוק

המסקנה של מנסחי המסמך משינויים אלה היא הצורך ב"חינוך שהוא רלוונטי לצורכי הלומד והחברה, למידה משמעותית המערבת את הלומד, מגבירה עניין והנעה, ויוצרת תהליך מעצים ומהנה ללומד ולמלמד".

חלק משמעותי מהמסמך מוקדש לשינוי שצריכה לעבור ההגדרה המקובלת של תפקיד המורה. בהקשר זה נכתב כי "בימינו, לרבים מהילדים יש אפשרויות וחלופות מגוונות לקבלת מידע על אודות דברים שרלוונטיים להם ומעניינים אותם, והמורה בכיתה או ספר הלימוד כבר אינם מהווים מוקד עיקרי להשגת ידע. אין זה אומר שאין יותר ידע קנוני נדרש, או אין ליבה משותפת שחשוב שכולם ירכשו בתחומי תוכן שונים. אך מעמדם הייחודי של המורה, הספר והמבנה ההיררכי של תהליך הקניית הידע משתנים".

כדי לאפשר "למידה משמעותית" מציין המסמך מספר תנאים, ביניהם "ראיית הלמידה כתהליך המתרחש בקרב קבוצת אנשים, מורים ותלמידים, המקיימים מערכת יחסים המאופיינת בכבוד הדדי, בקבלה והכלה", "אקלים רגשי חיובי וסביבה המאפשרים יוזמות ופרשנות אישית", וכן צמצום של "היקף תוכניות הלימודים כדי לפנות זמן לקיום תהליכי למידה משמעותית".

במקביל, מתייחס המסמך ל"חסמים, אשר עלולים לפגוע באפקטיביות התהליך ובאפשרות מימושו בקנה מידה ארצי". בהקשר זה צויינו, בין השאר, "תחושה שהמדיניות והמסרים של משרד החינוך משתנים לעיתים קרובות, עוד טרם יושמו; פגיעה באוטונומיה ובקבלת החלטות מקצועיות בדרג המוסדי; ותחושת 'הצפה' בגישות, בתוכניות ובדרישות מן המערכת".

גורמים במשרד החינוך הביעו אכזבה מהמסרים העולים מהמסמך, המטילים את עיקר האחריות לשינוי המצב על המורים. מנגד, כפי שאמר אתמול השר פירון בכנס חיפה לחינוך, הדיון המתנהל כעת בנושא בחינות הבגרות צריך לשמש הזדמנות לדיון על מהות בית הספר ותפקידיו.

1
 
הוספת תגובה

תודה!

תגובתך נקלטה בהצלחה, ותפורסם על פי מדיניות המערכת

אנא המתן...