האם שיטת שנגחאי יכולה להוות מודל לחיקוי לישראל
דפנה יעקובוס
25/08/2013 | 11:15
תלמידי עיר הענק בסין מדורגים ראשונים בעולם בקריאה, מדעים ומתמטיקה. פרופ’ דונג סיוהא משנגחאי מסבירה איך עושים זאת

בשנת 2009 הצטרפה העיר שנגחאי בסין לתוכנית פיז"ה של ה-OCED. 5115 תלמידים בני 15 מ-152 בתי ספר לקחו חלק בתוכנית, והתוצאות היו מהממות. תלמידי שנגחאי דורגו ראשונים במדד העולמי בקריאה, מדעים ומתמטיקה, ובכך משכו תשומת לב עצומה לא רק ברחבי סין. בניו יורק טיימס נכתב ב-2010 כי “התוצאות של תלמידי שנגחאי הפתיעו מחנכים בכל רחבי העולם”.

פרופ’ דונג סיוהא, חוקרת באקדמיה למדעי החינוך בשנגחאי. ניסתה להסביר בכנס החינוך בחיפה את סוד ההצלחה של החינוך בעירה. פרופ’ סיוהא ציינה כבר בפתיחה כי “נתון בולט בתוצאות המבחן הראה כי התוצאות הגבוהות ביותר של תלמידי שנגחאי דומות לתוצאות הגבוהות של תלמידים בניו זילנד ובסינגפור. אך הבדל בולט הוא כי הפערים בין התוצאות הגבוהות לבין הנמוכות בשנגחאי היו הרבה יותר קטנים מאשר הפערים בכל המדינות האחרות. כך שהתלמידים היותר חלשים בשנגחאי הרבה יותר חזקים מהתלמידים החלשים במדינות האחרות”.

פרופ’ סיוהא הרחיבה בנוגע לרפורמות החינוכיות שהתבצעו בשנגחאי ואפשרו את ההצלחה הגדולה: "התמקדנו ביכולת התלמיד להשתמש במידע ולעשות בחירה נכונה, לחשוב בצורה ביקורתית, לתקשר, לפתח מודעות סביבתית, ולפתח הערכה לאסתטיקה". אשת החינוך הסינית טענה כי ההצלחה קשורה לכך שרפורמת החינוך, שהתחילה כבר באמצע שנות ה-90, ניסתה להתאים את החומר הנלמד לחיים עצמם. "יש בה צד של ניסיון, ולימוד דרך התנסות וחקירה", אמרה.

צילום: תומר אפלבאום

מימד נוסף ב”שיטת שנגחאי” שם דגש על הכשרת המורים. "אנחנו נותנים הכוונה ועזרה למורים ומסייעים למורים צעירים", היא אמרה והוסיפה כי “אנו מצפים שצוות המורים ישתתפו ב-360 שעות של השתלמות בחמש שנים. ישנן תוכניות הדרכה למורים ומנהלים ותוכניות המיועדות למורים באזור הכפרי."

פרופ’ סיוהא סיפרה כי צורת ההוראה הינה חדשנית: "במשך שנים מורים בדקו שיטות של הוראה כך שיכלו לבחור את המתאימה ביותר. הם יכלו להסיט את הילדים מלמידה פסיבית לאקטיבית".

סיוהא הוסיפה שחלק חשוב מהרפורמות התרכזו בצמצום הפערים בין מרכז העיר לפרברים המרוחקים וצמצמום הפערים בין בתי הספר חלשים וחזקים; ובין תלמידים חלשים וחזקים בתוך אותה כיתה.

שינויים אלה ביטאו עצמם דרך חלוקה של משאבים לפי צורך, ולמידה בקבוצות בתוך הכיתות עצמן בהתאם ליכולת התלמיד. "יצרנו אינדיקטורים חדשים עבור המורים. יש אינדקס שגם המורים וגם ההורים יכולים לעקוב אחריו וכך אנו רואים את התתפתחות. בנוסף אנו רוצים להתאים את התכנים לבתי הספר”.

היא הוסיפה כי “דרך קורסים בסיסיים ומתקדמים, תוכניות מחקר, ועידות, הדגמות הוראה ופרסומים סיפקנו סביבה של התפתחות מקצועית ופלטפורמה למועמדים להוראה”.

בסיום דבריה אמרה פרופ’ סיוהא כי “החינוך בשנגחאי עבר שינוי ממשי במאקרו ובמיקרו. עדיין יש לנו בעיות שאנו צריכים לפתור. שנגחאי היא עיר תאומה של חיפה ויש ביניהן נקודות דימיון בתחום ההוראה וההצטיינות. נשמח גם אנחנו ללמוד מכם".

0
 
הוספת תגובה

תודה!

תגובתך נקלטה בהצלחה, ותפורסם על פי מדיניות המערכת

אנא המתן...