רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יאיר אשכנזי

תיאטרון הצגה אינסטינקט בסיסי

למה למחות נגד הכיבוש כשאפשר להפוך אותו למחזמר מצחיק?

יעל טל, נעמה רדלר וענת דרימר, יוצרות המופע "אינסטינקט בסיסי" המציג עדויות של חיילות ששירתו בשטחים, לא מעוניינות לתת לצופים אגרוף בבטן: את הסיפורים הקשים הן עוטפות בהומור, במשחקי מלים ובמוזיקה. בשיחה איתן הן מסבירות למה הגישה הזאת אפקטיבית יותר בעיניהן וממה הן מפחדות באווירה הפוליטית הנוכחית

מוסדות התרבות של תל אביב

מנהלי מוסדות התרבות החשובים במדינה מתכוננים לעתיד חסר הוודאות שאחרי הקורונה

כבר יותר מחודש האולמות סגורים, האורות כבויים, העובדים בחל"ת והחובות נצברים, ואין לדעת מתי כל זה ישתנה, ואם בכלל יהיה ניתן לחזור לשגרת ההופעות הקודמת: המנהלים של שבעת מוסדות התרבות המובילים בתל אביב מספרים על אחורי הקלעים של המשבר, על החששות והתקוות, ומתארים איך מרכיבים מחדש את הפאזל הכל כך מסובך שנקרא "עונת תרבות"

אוריאל יקותיאל

אוריאל יקותיאל קרא תיגר על המיינסטרים. עכשיו הוא בדרך לכבוש אותו

בעשור הקודם התפוצץ אוריאל יקותיאל אל המיינסטרים הישראלי, תחילה כפנים המייצגות של ליין מסיבות הגייז המזרחי "אריסה" ואז ככוכב ריאליטי ב"המירוץ למליון". כשההצעות לקמפיינים פרסומיים זרמו ו"אריסה" הפך משוליים למרכז, חש יקותיאל ריקנות אמנותית, שנפתרה עם "לא מעמיד פנים", קברט תיאטרון חדש שעוסק ביותר מאשר רק להרים. בראיון הוא מסביר למה בינאריות מינית לא קיימת, מתוודה על ניצול טראומת מות אמו לסחיטת פופולריות ומתאר את ההבנה החדשה שהקרקס שהקים סביבו מסתיר פחד מאינטימיות

צברי יוסי בים על סלע - עירום

יוסי צברי, אמן הספוקן וורד הכי חריף ונועז בסביבה, הולך לייצג את ישראל באליפות העולם

אילולא טרגדיה משפחתית יוסי צברי היה היום רופא שיניים. במקום זאת הוא פותח את הפה על הכיבוש, הפער החברתי, אי השוויון והגזענות, וכל זה בספוקן וורדז ישירים וצולפים שעולים ברשת ובהופעה חדשה. בראיון לרגל זכייתו בגביע הפואטרי סלאם הישראלי, שמשגרת אותו לתחרות העולמית בפריז, הוא מדבר על ילדות של הסתרה ובגרות שלא פוחדת להגיד הכל, על ההתעקשות להגיד את זה בחי"ת ועי"ן מודגשות, ועל ביקור אצל עהד תמימי שגרם לו ללכת צעד הלאה

נמרוד דוד פפר. למה לבחור אם אפשר גם וגם

מהילדות במגדל העמק ועד לניצוח על המטרופוליטן אופרה: בגיל 35 נמרוד דוד פפר כבר מימש את ההבטחה

התזמורת המקצועית הראשונה שעליה ניצח נמרוד דוד פפר היתה המטרופוליטן אופרה בניו יורק, וזה רק פרט אחד במסלול הלא־ייאמן שלו. הכוכב העולה בשמי המוזיקה הקלאסית מספר כיצד השתלב בתזמורות הנחשבות ביותר בעולם, מגלה מה התרחש במֶט כשהתפוצצה פרשת ההטרדות המיניות של המנצח ג'יימס לווין ומסביר למה כל פעם שהוא חוזר הביתה מנדודיו הוא מכין קובה ומרק עוף

רותי טון־מנדלסון. "אי אפשר להילחם על הישרדות במחיר אי תשלום לאנשים"

אין נייר, אין לקטורים, אין כסף: האשה שחושפת את הריקבון בהבימה

יותר מ־40 שנה עבדה רותי טון־מנדלסון בהבימה, עולה בסולם הקריירה, אבל רואה איך התיאטרון עצמו מידרדר. מי שהיתה מנהלת המחלקה האמנותית, ליוותה ארבעה מנכ"לים ושמונה מנהלים אמנותיים ופוטרה כאחרונת העובדות הזוטרות, מספרת על הדינמיקה שהובילה לגירעון העצום ולקריסה, על הקונפליקטים המצפוניים היומיומיים, ועל הצד הפחות נוצץ של תיאטרון לאומי שהפך למעצמת מחזמר

פבלו זלצמן ונטע פלוצקי. חייהם של חברי האנסמבל מתערבבים עם תכני ההצגות

התיאטרון האלטרנטיבי באמת בישראל מתקיים במקום לא צפוי

לעומת הטלטלות שפוקדות את עולם הבמה הישראלי, מתנהל לו אנסמבל שלומי זה 20 שנה ביציבות ובהצלחה. הקשר ליישוב שבו הוא פועל אמנם אינו הדוק, אבל היוצרים מצליחים ליצור תיאטרון אלטרנטיבי שהוא נדיר בארץ. מהו סודה של הקבוצה הצפונית ולמי בעצם מיועדת היצירה שלה?

ציפי פינס. "מי יבוא אחרי?"

ציפי פינס הפכה את בית ליסין להצלחה מסחרית, אבל באיזה מחיר?

מנהלי מוסדות תרבות כמעט־נצחיים אחרים כבר הוזזו ממקומם, אבל בבית ליסין נראה שציפי פינס, המכהנת כמנהלת הכל־יכולה כבר 26 שנים, לא מתכוונת לפנות את הכיסא. היא הפכה מועדון הסתדרותי קטן לאחד משלושת התיאטראות הגדולים בישראל, אך במחיר של בחירות אמנותיות רדודות, ניהול ריכוזי ודורסני וחנופה בוטה לקהל. עם חנוכת המשכן החדש של בית ליסין, עולם התיאטרון המקומי נחלק בין אלה שחושבים שאין לה תחליף לאלה שמייחלים לראות אותה יורדת כבר מהבמה

תיאטרון הבימה

לא בצ'ק ולא במזומני: דין הבימה כדין רשות השידור

לא משנה כמה שחקניו ויוצריו המוכשרים של הבימה ירקדו, ישירו או ישחקו לעילא, ההנהלה שלהם תוסיף לשקוע לאיטה במצולות הגירעון ■ שאלה אחת עולה שוב ושוב: מי שומר על הנהלת הבימה מפני הדחה - למרות ההתנהלות הכושלת?

המחזאית והשחקנית פִדאא זידאן מייצגת דור חדש של דרוזים שמזדהים עם הפלסטינים

מותם של שניים מאחיה בעת שירותם הצבאי, והחברוּת של משפחתה בפורום המשפחות השכולות הישראלי־פלסטיני, יצרו אצל יוצרת התיאטרון בת העדה הדרוזית פדאא זידאן קונפליקט זהות. לרגל עליית הגרסה העברית של "בסוף האביב", ההצגה שכתבה ובה היא משחקת, זידאן מתארת את החיים החצויים בין שכול ישראלי להזדהות עם הפלסטינים ומסבירה למה ההצגה שלה מרגיזה (ומרגשת) את כולם

אחת משתי ההצגות הזוכות, "מכוח אותה תנועה". רגעים של כישרון וחדוות עשייה

קצרי רוח הקהל בא, האיכות לא: פסטיבל עכו צריך להשתנות כדי להישאר אחר

"מתפשטים או לא — אני לא מוכן לסבול חנטריש", אמר גבר לאשתו, בתגובה אופיינית על הצגות הפסטיבל, שזכו גם בתארים "מרדים", "בוסרי" ו"מכעיס". איכות מסוימת היתה רק בשתי ההצגות הזוכות ובהפקות שמחוץ לתחרות

שחר פנקס. הבינה את הסכנה שבסוד ובבושה

דווקא אחרי שחוותה הריון בסיכון והתמוטטות פיזית, כתבה שחר פנקס מחזה שנתניהו לא ישמח לראות

אחרי טיפולי פוריות מתישים, הריון בסיכון, לידה קשה והתמוטטות פיזית עד כדי נגיעה במוות, גילתה שחר פנקס שלקתה בסינדרום נדיר. החוויה הזאת, שבמשך זמן רב הרופאים התעקשו לראות בה ביטוי לדיכאון, גרמה למחזאית־דרמטורגית המוערכת לבחון מחדש את הוויתורים והמלכודות שאורבים לנשים. אבל היא גם המריצה אותה להשלים מחזה פוליטי־חברתי עדכני ובועט

ריכוזי וכוחני או חלוץ פורץ דרך? יאיר ורדי מסכם קריירה כמנהל סוזן דלל

צנטרליזם, העדר אג'נדה אמנותית, הדרה של חלק ניכר מהרקדנים והכוריאוגרפים – אלה רק מקצת הטענות שמלוות את פרישתו של יאיר ורדי לאחר 30 שנות ניהול סוזן דלל, מאז הקמתו. בראיון עמו הוא הודף את התלונות ומתגאה במהפכה שחולל כשחשף את המחול הישראלי בחו"ל וגם בשיפוץ רחב ההיקף שביצע לאחרונה במרכז. מי יחליף אותו ואיך ייראה התחום אחרי עזיבתו?


ג'יטה מונטה. תיאטרון הוא קודם כל כישלון וגירעון

המלכה מיפו: ג'יטה מונטה לא לוקחת שבויים

ג'יטה מונטה לא משאירה מטרה אחת לא מחוררת: קולגות ותיקים וחדשים, תאוות הרייטינג של מנהלי התיאטראות והקהל הבור שמתעסק עם הסלולרי בזמן הצגה הם רק חלק מהרשימה. אחת מהשחקניות הבולטות והחשובות בישראל, שנהפכה גם לבמאית, שיצירתה הנוכחית "האיש שחשב שאשתו היא כובע" עלתה בחאן, מספרת על עבודתה עם גדולי היוצרים כאן, חנוך לוין ונסים אלוני, וטוענת שמאז ומעולם שרי התרבות פה היו חסרי תרבות

יוצרי "רדיו פליי". מימין למטה
ובכיוון השעון: שחר מרום,
שרון גבאי, נדיה קוצ'ר, נעם
רובינשטיין, נועה בקר. מותחים
את גבולות הז'אנר

ההצגה שמפיחה חיים ברב המרגלים-שגלים, פטריק קים

מה הקשר בין פטריק קים – גיבור סדרת ספרי ריגול אירוטי שנערים קראו במיטה בשנות ה–60 וה–70 – לבין תסכיתי רדיו ותיאטרון פרינג' עכשווי? את התשובה המפתיעה מספקת "רדיו פליי", הצגה זוכת פרסים, מהמצליחות ביותר שרצות כעת. בראיון מסבירים יוצריה איך מושכים לאולם התיאטרון קהל שיוטיוב ובינג' של סדרות זמינים לו בכל עת