ממעמקים: מדענים גילו שלושה מינים של דגים החיים בעומק 7.5 ק"מ באוקיינוס השקט

לדברי המדענים, הדגים התאימו את עצמם באופן מושלם לתנאים הקיצוניים השוררים בעומק רב כל כך. גופם של הדגים, הנע בין 20-25 ס"מ, עדין מאוד, כך שהם היו מתפוררים אם היו עולים לפני הים

הארץ
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
הדגים החדשים שנמצאו במעמקי האוקיינוס
הדגים החדשים שנמצאו במעמקי האוקיינוסצילום: AFP

מדענים גילו שלושה מינים חדשים של דגים החיים באחד החלקים העמוקים ביותר באוקיינוס. המינים החדשים הם כמעט שקופים, נטולי קשקשים שהתאימו את עצמם באופן מושלם לתנאים הקשים עמוק בתוך האוקיינוס - תנאים שהיו הורגים כמעט כל יצור חי אחר על פני כדור הארץ.

צוות החוקרים הבינלאומי השתמש במצלמות מיוחדות מתחת למים כדי למצוא את הדגים החדשים בקרקעית האוקיינוס השקט בעומק של 7,500 מטרים. הם נמצאו ברצועה הנקראת אטמקה בחלקו המזרחי של האוקיינוס. החוקרים הופתעו לגלות מגוון עשיר של חיים בתנאי סביבה קשים כל כך.

"הדברים האלה נמצאים בגבול שרוב הדגים לא מגיעים אליו, אז כל שאפשר לצפות בעומק הזה הוא למצוא, אם אתה בר מזל, אולי יצור אחד או שניים", אמר אלן ג'מייסון, מרצה בכיר באוניברסיטת ניוקסל לסוכנות הידיעות AFP, "אבל פתאום מגלים קבוצה שלמה שלהם שם".

שמותיהם הזמניים של שלושת המינים הם חילזון אטקמה הוורוד, הכחול והסגול. גודלם של הדגים נע בין 20-25 ס"מ והם שקופים למחצה וללא קשקשים. נראה שהם התאימו את עצמם באופן ייחודי לתנאים הקיצוניים השוררים במעמקי האוקיינוס החשוכים לחלוטין, בטמפרטורה שמגיעה בקושי לשתי מעלות צלזיוס. בעומק של 7.5 ק"מ הלחץ גדול כל כך, שבעלי חיים גדולים יותר היו נמחצים תחת המשקל של עצמם.

המינים החדשים במעמקי האוקיינוס
המינים החדשים במעמקי האוקיינוסצילום: AFP

החוקרים סבורים שהדגים התפתחו במהלך האבולוציה כך שיוכלו לחיות על קרקעית האוקיינוס וכך להימנע מטורפים גדולים מהם. "המבנים הקשיחים ביותר בגוף שלהם הם העצמות באוזן הפנימית שמעניקות להם שיווי משקל, והשיניים שלהם", אמר תומאס לינלי, חוקר מניוקסל שלקח חלק במשלחת. למעשה, בגלל שהגוף שלהם עשוי כמעט כולו ממעין חומר דמוי ג'ל, הדג היה מת לולא היה חי בסביבה עם לחץ גבוה כל כך. "הגוף שלהם עדין בצורה קיצונית ועלול להתפורר אם יעלה לפני הים", הסביר לינלי.

לדברי ג'מייסון, התגלית צריכה לתת תקווה לחוקרים שעמלים על מציאת מינים חדשים בפינות נידחות שהאנושות עוד לא הגיעה אליהם על פני כדור הארץ. "מציאת מינים חדשים לא מוגבלת ליצורים קטנים בבוץ או לרכיכות קטנות, הנה יש כאן שלושה מינים של דגים באורך 20-25 ס"מ", אמר, "רצועת אטקמה היא באורך כל רכס הרי האנדים. אם הצלחנו להכניס מצלמה ולמצוא בכל השטח הזה שלושה מינים חדשים בתוך כמה ימים...הדברים האלה לא משהו נדיר – הם רק מחוץ להישג יד".

מבנה גופו של הדג הקטן, כפי שסוקר על ידי המדענים