עיריית ירושלים מרחיבה את שבילי האופניים, אבל הרוכבים לא ממהרים להצטרף

מסלול חדש שנבנה לאחרונה בבירה נועד לחבר בין שכונותיה לתחנת הרכבת לתל אביב, אך פעילי רכיבה טוענים כי הוא לא יעיל. "מי שמתייחס לאופניים ככלי תחבורה יעדיף את המדרכה", אמר אחד מהם

ניר חסון
ניר חסון
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
רוכבת אופניים בשביל החדש, שלשום
רוכבת אופניים בשביל החדש, שלשוםצילום: אמיל סלמן
ניר חסון
ניר חסון

שביל אופניים חדש שנחנך לאחרונה בירושלים מעלה שאלות לגבי היחס לתשתית האופניים בבירה. תוואי השביל עובר לאורך הרחובות הרצוג, שדרות חיים הזז (עמק המצלבה) ובן צבי במרכז הבירה. הוא הוקם כחלק מפרויקט גדול יותר שיקרא "מתחנה לתחנה" ויחבר בסופו של דבר את תחנת הרכבת במלחה עם התחנה המרכזית ותחנת רכבת נבון - התחנה החדשה לתל אביב.

עם השלמתו יחובר השביל גם עם פארק המסילה ובכך תושלם טבעת גדולה של שביל אופניים רצוף באורך 20 קילומטר, שתקיף את כל שכונות מרכז ירושלים: ממתחם התחנה שברחוב עמק רפאים, דרך פארק המסילה, אזור אצטדיון טדי, עמק הצבאים, עמק המצלבה, גן סאקר, רחוב יפו עד כיכר צה"ל ומשם דרך פארק טדי בחזרה למתחם התחנה. אורכו של הקטע החדש הוא כשישה קילומטרים והוא צפוי להיות החלק הרחב ביותר של השביל ועובר דרך הפארקים הגדולים של מרכז העיר.

השביל החדש מואר ומחולק למסלולים נפרדים לרוכבי אופניים ולהולכי רגל ולאורכו פזורים ספסלים וברזיות. עלות הקמתו עומדת על כ-45 מיליוני שקלים שתוקצבו על ידי משרד התחבורה, הרשות לפיתוח ירושלים והקרן הפילנתרופית של משפחת גוטסמן. רוכבי האופניים בעיר מברכים על השביל החדש אבל מעלים תהיות לגבי סדרי העדיפויות והסיכוי של השביל החדש להרחיב את מעגל הרוכבים בבירה.

ירושלים אינה משופעת באופניים כמו תל אביב, ולרוב מיוחס הפער לטופוגרפיה של העיר ההררית, אבל גם לעובדה שציבורים גדולים בעיר הם שמרנים ומחוברים פחות לטרנד האופניים העולמי. לפני כחמש שנים חנכה עיריית ירושלים שביל אופניים שמקיף את מערב ירושלים מבחוץ, דרך העמקים וההרים.

הולכי רגל על השביל החדש, ביום שלישי
הולכי רגל על השביל החדש, ביום שלישיצילום: אמיל סלמן

בניגוד לשביל הקודם, השביל החדש, שחוצה את העיר, לא נועד רק למטרות בילוי אלא לעודד תושבים לעבור להשתמש באופניים ככלי תחבורה יומיומי. הבעיה עם השביל החדש, לטענת הרוכבים ופעילים למען אופניים בבירה, היא שגם הוא נבנה כך שהוא מכוון בעיקר למי שרוצה לרכוב להנאתו בסוף השבוע ולא למי שרוצה להגיע עם האופניים לעבודה. טענות נוספות נוגעות לאופן חיבור השביל עם הרחובות שסביבו ולכריתת עצים וצמחייה במהלך העבודות.

"זה תמיד משמח שיש שיפור בתשתיות האופניים ואנחנו גם רואים שיש היום רצון טוב ושינוי גישה, אבל מה שמדאיג בשביל החדש זה שהוא מעתיק את השביל שמחוץ לעיר לתוך העיר", אומר אורן לוטן, ממובילי ארגון "ירושלים בשביל אופניים". לדברי לוטן, "בעבור מי שמתייחס לאופניים כפנאי זה שיפור, בעבור מי שמתייחס לאופניים ככלי תחבורה הוא ימשיך להעדיף את המדרכה". 

הטענה העיקרית היא שהשביל עובר בתוך הפארקים ולא על הכבישים והמדרכות ובכך הוא אולי נעים לרכיבה אבל ארוך יותר ויעיל פחות. בנוסף, השביל החדש נבנה כולו על גבי שבילי אופניים ישנים ששירתו היטב את רוכבי האופניים בירושלים, כך שלמעשה לא הוארכה תשתית האופניים, החסרה כל כך, בעיר. "זה מהלך משמעותי ואסור להתחיל מהביקורת", אומר ספי הורביץ, פעיל אופניים ירושלמי. "אי אפשר שלא לברך על זה. אבל אני הייתי לוקח את כל התקציב הזה וקונה איתו דליים של צבע ושלטים ומתחיל לסמן ולשלט את הרחובות, ואת השאר הייתי שם בחינוך".

לדברי הורביץ, "לא צריך תשתית יקרה, לפעמים מספיק לפתור בעיה של מדרגה או מדרכה. יש לנו רשימה של אלף דברים לפני שלוקחים שביל ברמה סבירה לחלוטין ודווקא בו שמים כל כך הרבה כסף". פעיל אחר, שלום אור, הוסיף כי הוא "מעדיף ששביל אופניים יהיה מול העיניים של אנשים, שלא יסתירו אותו בתוך הפארקים. אני רוכב ארבע פעמים בשבוע לקרית משה והחלטתי לא להשתמש בשביל הזה ולרכב על המדרכה, מצאתי שזה יותר נוח. חבל שהם משקיעים כל כך הרבה כסף. בעולם בונים ערים לבני אדם, כאן בונים עיר לרכב הפרטי, הרכב הפרטי הוא המלך".

רוכב בשביל החדש, השבוע
רוכב בשביל החדש, השבועצילום: אמיל סלמן

גורם ממשלתי שעוסק בנושא הודה שירושלים נמצאת כ-20 שנים מאחורי תל אביב במידת הפיתוח של תשתית האופניים העירונית. לדברי אותו גורם הבעיה העיקרית בסלילת שבילי אופניים בעיר אינה תקציבית אלא נכונות של הפוליטיקאים, ובראש ובראשונה, של ראש העיר, להתעמת עם התושבים, שמוחים נגד ביטול מקומות חנייה לטובת שביל אופניים. "יש אלף דברים אחרים שאפשר לעשות לפני שמבטלים מקום חנייה אחד", אומר לוטן. "בחלק מהמקומות מספיק שנמתן את התנועה ל-30 קמ"ש ונשלט וזה מספיק טוב לרוב הרוכבים, קודם כל צריך גמישות מחשבתית ולהתייחס לאופניים כחלק ממערך תחבורה ולא כפנאי".

לפני כחודשיים הכריזו עיריית ירושלים ומשרד התחבורה על הקמת רשת שביל אופניים בהשקעה של כ-150 מיליוני שקלים. על פי ההודעה עד לשנת 2023 יוקמו בעיר 123 קילומטרים חדשים של שבילי אופניים - 13 קילומטרים אמורים להיסלל כבר בשנה הקרובה.

ברשות לפיתוח ירושלים (הרל"י) שמובילה את הפרויקט מסבירים שהשביל החדש הוא חלק ממערכת שבילים כוללת ושבכוחו למשוך משתמשים חדשים באופניים, למשל, נשים שחששו להשתמש בשביל בשעות הערב בגלל היעדר תאורה. ברשות מסבירים עוד שרוב העצים שנכרתו במהלך העבודות היו עצים ממינים פולשים או עצים חולים והם הוחלפו במאות עצים חדשים שנטעו לאורך התוואי. "השביל פותח מתוך תקציבים שיועדו מחד לשיפור איכות החיים העירונית ולצורכי תרבות ופנאי כחלק מתוכנית החומש לירושלים. מאידך מטרתנו ומטרת התורם שהשביל יעודד גם נסיעה יומיומית באופניים ואין סתירה בין המטרות", אומר דודו עוזיאל, מנהל תכנון וביצוע פיזי בהרל"י. לדבריו, "השביל יצר הפרדה בין רוכבי אופניים להולכי רגל ומחבר שכונות רבות בהן מלחה, קטמון, רסקו, ניות ונחלאות לתשתית האופניים והוא יאפשר לחבר אליו שבילים נוספים".

מעיריית ירושלים נמסר: "העירייה ומשרד התחבורה מקימים בימים אלו רשת חסרת תקדים בהיקפה של שבילי אופניים לאורכה ולרוחבה של ירושלים שתשלש את מערך השבילים מ-43 ק"מ ל-123 ק"מ ותתחבר לשבילים הקיימים. שדרוג השבילים בעמק המצלבה וגן סאקר אינו במקום אלא בנוסף לכך, ומטרתו להפוך את השבילים לתקניים, ללא בעיות בטיחות כפי שהיה בעבר, ללא צמחיה פולשנית, עם תאורה שהייתה חסרה, ועם הפרדה נכונה בין הולכי רגל ורוכבים שהייתה חסרה. תושבי ירושלים ייהנו בקרוב גם משביל משודרג בעמק המצלבה, גם מרשת שבילים חדשה וגם ממערך השכרת אופניים".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ