בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חם, מתחמם, רותח: העולם קרב לאט לפתרון פליטת גזי החממה

המהפכה הסולארית במזרח וההמבורגר המתורבת מספקים מעט אופטימיות ביחס לעצירת ההתחממות הגלובלית. אולם לדעת מומחים, גם בתסריט הטוב ביותר ההידרדרות לא תיבלם

8תגובות
פקק בגשר ויליאמסבורג בניו יורק, בשנה שעברה. זיהום הרכבים ייסחף במהפכה, אך זיהום המטוסים רחוק מפתרון
Mary Altaffer/אי־פי

החדשות הרעות מוכרות היטב. כדור הארץ התחמם ב–1.1 מעלות צלסיוס ב–150 השנים האחרונות. האו"ם הזהיר לאחרונה שאם ההתחממות לא תיעצר בטרם תגיע ל–2 מעלות היא תמיט סדרה של אסונות על הטבע והאנושות בכדור הארץ. בינתיים, עצירה לא נראית באופק וכמעט בכל שנה נשבר שיא החום של השנה שקדמה לה, ובכל חודש נרשמים אסונות טבע שמכים בכדור הארץ: שריפות בקליפורניה, גלי חום באירופה, שיטפונות בהודו, בצורות באפריקה ואסיה והוריקנים באמריקה הלטינית. הקרחונים בקטבים נמסים, שוניות האלמוגים מלבינות ומתות. כל ההערכות הן שההתחממות תימשך בעשורים הבאים והתופעות שמתלוות אליה יחמירו.

אך נשאלת השאלה — האם יש תסריט שבו האנושות מצליחה להתגבר על האתגר הגדול ביותר בתולדותיה, לצמצם באופן דרסטי את פליטות גזי החממה ולהשיב את הגלגל האקלימי לאחור? חוקרים ופעילים בתנועה הסביבתית חוששים לעתים לדבר על זה, כדי לא לפטור לכאורה את הציבור מהחובה שלו להתנהלות באופן אחראי מבחינה סביבתית. אבל סדרה של פריצות דרך טכנולוגיות ושינויים כלכליים רומזים לכך שיש בהחלט תסריט שבתוך 20–30 שנה נצליח להקטין באופן דרמטי את פליטות גזי החממה. המומחים מסכימים שכדי שהשינוי יקרה דרושות לכל הפחות שלוש מהפכות גדולות בתחום פליטת גזי החממה — בעולם התחבורה, בייצור האנרגיה ובתעשיית הבשר. בשלושת התחומים יש ניצני מהפכה שמאפשרים לשרטט את קווי המתאר שלה. קשה להעריך את קצב השינויים ואת היכולת של בני האדם להסתגל להם, אבל ההיסטוריה מלמדת שלפעמים הם יכולים להתרחש בקצב מהיר הרבה יותר מכפי שהוערך.

בריכות שנוצרו מקרח שנמס באוקיינוס הארקטי
STEFAN HENDRICKS/אי־אף־פ

מהפכת התחבורה

המהפכה הראשונה, וזו שהיא ככל הנראה המתקדמת מכולן, היא מהפכת התחבורה. נביא המהפכה הזו הוא טוני סבה, כלכלן מאוניברסיטת סטנפורד. בהרצאה פופולרית שלו הוא משווה את מה שעומד לקרות בתעשיית הרכב למה שקרה לתעשיית הצילום עם פיתוחה של המצלמה הדיגיטלית. סנונית המהפכה כבר נמצאת ברחובות. היא נדירה, אבל יש סימנים טובים לכך שבעוד קצת יותר מעשור היא תמחק את שוק התחבורה כפי שאנחנו מכירים אותו במאה השנים האחרונות. זוהי המכונית החשמלית. זה שנים רבות ידוע שרכב חשמלי צורך הרבה פחות אנרגיה מרכב בעל מנוע בעירה פנימי, ניצול האנרגיה שלו גבוה פי חמישה והוא אמין הרבה יותר ומתקלקל הרבה פחות מרכב בנזין. עד לאחרונה כל היתרונות האלו היו לא רלוונטיים בגלל היכולת המוגבלת של הסוללות. אבל סדרת פיתוחים בשנים האחרונות פתרה גם את הבעיה הזאת, והבטריות שמיוצרות היום יכולות להבטיח נסיעה של מאות קילומטרים.

מכל הסיבות האלו, טוען סבה, למנוע הבנזין אין סיכוי להתחרות עם המנוע החשמלי שעומד לכבוש את תעשיית הרכב בתוך פחות מעשור. אבל המהפכה האמתית, לתפיסתו, תתרחש בשל השילוב של מערכות הנעה חשמליות עם מערכות נהיגה אוטונומיות. היעילות הכלכלית והאנרגטית של הרכב החשמלי האוטונומי תגרום לכך, לדעת סבה, שעד 2030 90% מהנסיעות ייעשו ברכבים חשמליים־אוטונומיים. פירוש הדבר שמרבית הנוסעים יוותרו על הרכב הפרטי שלהם. האנושות תזדקק להרבה פחות רכבים, שכן בניגוד לרכב הפרטי — הרכב האוטונומי לא יבלה את מרבית יומו (94% ליתר דיוק) בחנייה. המהפכה הזו, אם אכן תתרחש, תוביל לסדרה של מהפכות משנה. הפקקים יעלמו, חניונים ומקומות חניה יהפכו מיותרים, אוטוסטרדות יבוטלו והמרחב העירוני כולו ישתנה. אבל מבחינת כדור הארץ, המשמעות היא כמעט איפוס הפליטה של גזי החממה כתוצאה מתחבורה.

פרופ' אלון טל, מאוניברסיטת תל אביב, הידוע דווקא בנבואות הזעם שלו על עתיד האנושות, מסכים שהמהפכה הזו כבר בעיצומה. "אני זוכר שהרכבים החשמליים הראשונים בקושי יכלו לנסוע ממבשרת ציון לתל אביב. היום זה סיפור אחר. זה כמו עם המחשב הנייד — שפעם הסוללה שלו הספיקה לשעה של עבודה, והיום מספיקה לעשר שעות. האתגר הגדול שעדיין אין לו פתרון נראה לעין הוא הפליטות בשל טיסות". להערכת טל התשובה תתגלם במנועים נקיים, המבוססים על מימן. אבל המטוסים הללו, בניגוד לרכבים החשמליים, עדיין לא המריאו.

רויטרס

מהפכת האנרגיה

גם המהפכה השנייה נוגעת לשמים, והיא מהפכת מקורות האנרגיה. מדינות רבות גילו בשנים האחרונות שייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים — סולאריים, הידרואלקטריים או כאלה שמבוססים על רוח — זולה יותר משימוש בדלקי מאובנים כמו נפט ופחם. המייחד את המהפכה הזו הוא, שהיא מבטלת את החלוקות הישנות בין העולם הראשון לשלישי. דווקא מדינות כמו הודו, סין וקוסטה ריקה מובילות אותה, בעוד ארה"ב, רוסיה וגם ישראל משתרכות מאחור. כך, לדוגמה, קוסטה ריקה עברה בשנים האחרונות לייצור 100% מהחשמל שלה ממקורות מתחדשים. הודו ביטלה עשרות תוכניות לבניית תחנות כוח פחמיות והחליפה אותן בפארקים סולאריים, ובשנה שעברה צנח מחיר החשמל הסולארי במדינה הרבה מתחת למחיר החשמל הפוסילי. גרמניה הגיעה בשנה שעברה ל–40% ייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים.

מהפכת צריכת הבשר

המהפכה השלישית היא כנראה המאתגרת מכולן, והיא בתחום צריכת הבשר. ייצור בשר, ובמיוחד בשר אדום, גורם לפליטת גזי חממה השווה בערך לכל כלי התחבורה בעולם. אבל כמו בתחום התחבורה, גם בנושא זה ישנם סימנים מעודדים. ההמבורגר המתורבת הראשון, שעשוי מרקמות בשר שגודלו במעבדה במקום מחיה שנשחטה, הוצג לציבור ב–2013, על ידי פרופ' מארק פוסט. אז הוא עלה 300 אלף דולר. בכנס שערכה העמותה הישראלית לחקלאות מודרנית לפני שנה וחצי, אמר פוסט כי עלות הקציצה המסונתזת ירד ל–11 דולר. למרות זאת מודה יו"ר העמותה, רונן בר, שהשינוי בתחום עוד רחוק. "זה יהיה הדרגתי", הוא אומר. "רקמת בשר מורכבת, סטייק, לא יהיה בשנים הקרובות בסופר. אבל מוצרים אחרים כמו בשר טחון או תאים מן החי במוצרים צמחיים — אני מניח שנראה בתוך כמה שנים. זה יתחיל במחירים גבוהים ולאט לאט זה ישתנה למוצרים טובים יותר, מורכבים יותר וזולים יותר".

בניגוד למהפכות בתחום התחבורה והאנרגיה, תחום המזון תלוי גם בהחלטת מיליארדי הצרכנים בבחירותיהם בסופרמרקט, וגם בסולם הערכים שלהם. "השינוי הטכנולוגי לא יספיק במקרה הזה, צריך גם שינויים קוגנטיביים באופן שבו האנשים יתייחסו לבשר הזה", ממשיך בר. "יש פה שני צירים — הטכנולוגי והערכי. בסוף הם יפגשו ואז זה יהיה מוזר להמשיך ולצרוך בשר רגיל".

אופטימיות לא תספיק

אם שלוש המהפכות האלו אכן יתרחשו בעשור הקרוב, אפשר לצפות לירידה דרסטית בפליטות גזי החממה על ידי האנושות. חבר הפרלמנט הגרמני לשעבר ומומחה לאנרגיה ירוקה, האנס ג'וזף פאל, שביקר השבוע בארץ, מעריך שעם התגייסות פוליטית טובה, זה יקרה. אבל כמו מומחים רבים, הוא פסימי בשל חוסר ההתגייסות של הממשלות. "הטכנולוגיות מוכנות, אנחנו יכולים לעשות את זה, אבל אין לנו האסטרטגיה הפוליטית", הוא אומר. הוא גם מזהיר שהפסקת הפליטות לא תספיק לעצור את האסון. "צריך יהיה גם להוציא פחמן מהאטמוספירה ולאחסן אותו. אנשים חושבים שצריך בשביל זה טכנולוגיה, אבל זה לא נכון. צריך לתת לטבע לעשות את שלו. חייבים ייעור מחדש של שטחים נרחבים בכל העולם".

פליטת גזי חממה, אוסטרליה 2017
בלומברג

לדברי מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, איתן פרנס, "הפסימיסטים לא רואים נכון את היכולת של בני האדם להתפתחות טכנולוגית". לדבריו, "הם מסתכלים על הטכנולוגיות של 2018 ואומרים 'זה מה שיש וזה בלתי אפשרי', אבל הטכנולוגיה משתנה במהירות. אין חודש שאני לא מקבל בו סטרטאפ חדש בתחום של אגירת חשמל ומנועים חדשים. מתוך המיצר אנחנו רואים את האור. כך נוצרו הטכנולוגיות של ההתפלה ושל דוד השמש, וכך נוצרו הטכנולוגיות הצבאיות שלנו. מתוך הבעיה באים הפתרונות. השאלה אם נצליח לעצור את התהליכים הבלתי הפיכים ואם תתחיל התאוששות אפילו, היא שאלה פתוחה. אבל אני מהאנשים האופטימיים, אני חושב שאפשר".

"הכל נכון", אומרת דנה טבצ'ניק, יועצת למדיניות שינוי אקלים. "אבל גם אם כל התרחישים האופטימיים האלה יקרו, זה לא יספיק כדי לעמוד ביעד של עצירת ההתחממות ב–1.5 וככל הנראה גם לא ב–2 מעלות. קצב השינוי לא מספיק במצב של 'עסקים כרגיל', ובטח לא כשאנחנו לוקחים בחשבון את גידול האוכלוסייה ואת המעבר לאורח החיים המערבי בסין ובמקומות אחרים. שלא לדבר על זה שארה"ב ירדה מהפרק, רוסיה קודחת נפט באזור הארקטי וברזיל עם הנשיא החדש שלה משמידה את האמזונס. זה שגרמניה עברה ל–40% אנרגיה מתחדשת זה נחמד אבל רחוק מלהספיק. מה שצריך זה התחייבות ויישום של כל מדינות העולם להפסיק להשתמש בדלקים פוסיליים כדלק עיקרי, לעבור לשימוש בתחבורה ציבורית, להגביל את תעשיית המזון, להפסיק לכרות יערות ולמנוע המשך חיפושי נפט וגז". "אפשר להסתכל על הקרחונים ולהגיד שאנחנו אבודים, אבל אסור להתייאש. יש סיבות להאמין שהמהפכה החלה", מוסיף בר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו