העיר היא מוצר, המשפחה היא הלקוח

נעמי צור
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
פארק המסילה בירושלים
פארק המסילה בירושליםצילום: אמיל סלמן
נעמי צור

מאז היווסדו "יום המשפחה" מאופיין באירועים שעוסקים בחוסן המשפחה וחשיבות הידוק הקשר הבין דורי, בין הורים לילדיהם. אני מבקשת לחשוב על היבט אחר אפשרי של יום המשפחה – עד כמה המרחב העירוני מאפשר לנו חיי משפחה טובים? מה העיר עושה כדי לאפשר בנייה של קשר טוב בין הדורות? לרגל יום המשפחה יש להציב את המשפחה בקונטקסט הפיזי שלה, דהיינו בעיר.

נחשפתי לצורך לבחון את מידת הרלבנטיות של המרחב הציבורי עבור חיי המשפחה כשהעיסוק בסביבה התרחב לעיסוק בעירוניות. הגנה על שטחים פתוחים משרתת לא רק את הטבע אלא בראש ובראשונה את האדם שנהנה מתועלות הטבע. כשמדובר בעיר, אנחנו רגילים לספור כמה יחידות דיור יש לנו, ואז לנסות לתת לתשתיות להדביק את ההיקף של הדיור. במרוץ הזה אנחנו נכשלים שוב ושוב, ועל הדרך, מרוב רצון להדביק את הפערים, שוכחים את המשפחות. אלו, שרווחת החיים שלהן חייבת להיות לב לבה של העירוניות.

בסופו של דבר, העיר, או נכון יותר: השכונה שבתוך העיר, היא סוג של מוצר. מה הופך שכונה למוצר אטרקטיבי? אפשר לבחון שכונות שבהן חל שינוי אמתי, ומשפחות החלו לנהור אליהן. כמו במקרה של כל מוצר, הדרך להבין מה גרם לו להיות רצוי או לא, היא לשאול את ה"לקוחות" נהנים מהמוצר? וכשמדובר בשכונה, הלקוחות הם ללא ספק המשפחות.

הדברים שמושכים משפחות לשכונה מסוימת ידועים למדי, ואינם בגדר סוד מדינה. בית ספר שכונתי, ששמו הולך לפניו; אזורים ללא מכוניות שמאפשרים שוטטות של משפחה; איכות גבוהה של גנים ציבוריים ואזורי פנאי; נגישות לטבע קרוב לבית; מערכת ידידותית ויעילה של תחבורה ציבורית ושבילי אופנים, ועוד. בסקר שנעשה לפני כמה שנים בירושלים עלה כי התושבים רואים בגינה קהילתית עוגן תרבותי וקהילתי משמעותי ביותר. למעשה, לא מעט מהנשאלים טענו שהגינה הקהילתית היא הסיבה העיקרית שמשפחתם נשארה בעיר. זו אמירה מאד מעניינת, למרות שאינני בטוחה שגינה קהילתית היא ברשימת הצרכים שנכללים בפרוגרמה של תכנון שכונתי.

מיזם כמו פארק המסילה בירושלים הוכיח שביכולתו להפוך גורל של רבע עיר. זה קרה כאשר נוצר (בהשקעה יחסית נמוכה) פארק פרוזדור איכותי שמחבר בין קהילות וגם בין דורות. בשבת פארק המסילה הוא פארק של משפחות, והאזור כולו הפך להיות מבוקש למגורים.

פקקי תנועה באזור סירקין בפתח תקוה
פקקי תנועה באזור סירקין בפתח תקוהצילום: עופר וקנין

יום המשפחה הוא הזדמנות למקבלי ההחלטות ולמכווני המדיניות לעשות הערכה מחודשת לגבי הדרך שבה ניגשים לבניית שכונות ולהתחדשות עירונית. אם הלקוח הוא המשפחה שתגור בשיכון המתוכנן, אז יש לבחון מה התכונות והאיכויות שיביאו אותה לרצות לרכוש דירה באותו שיכון? או מה השיפורים שאפשר להשקיע בשכונה כדי שלא תרצה לעזוב אותה?

סקר צרכים וציפיות של הלקוחות הפוטנציאליים הוא אלף בית של תהליך בנייה ושיווק של המוצר. בונים את המוצר על סמך הצרכים של הלקוח, ומשווקים את המוצר על פי אותם ערכים. המוצר במקרה הזה הוא סביבת חיים ולא יחידות דיור. יהיה מעניין לראות איך יתפתחו שכונות כאשר מתייחסים למשפחה בעיר כלקוח רצוי, שיש לספק את הצרכים ולמלא ככל שניתן אחר הציפיות שלו. ייתכן שאותם מקבלי החלטות ומכווני מדיניות יגידו שאין די זמן ומשאבים לכל תהליך הבירור שנדרש. אבל האם המאמץ לא שווה את התוצאה? דהיינו משפחות ששמחות בשכונותיהן. ולא כאלה שרק מחכות להזדמנות לברוח מהן.   

נעמי צור היא יו"ר הפורום הישראלי לעירוניות

תגובות