חור ענק מתחת לקרחון באנטארקטיקה מעלה חששות מהצפת ערי העולם

חוקרי נאס"א הזהירו כי החור - ששטחו כשני שליש ממנהטן - מעיד כי קצב המסת הקרחונים גבוה יותר מששוער עד כה. לפי ההערכות, נפחו הוא כ-14 מיליארד טון

הארץ
שתפו בפייסבוק
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
הארץ

מדענים בנאס"א התריעו בימים האחרונים מפני חור ענק שהתגלה מתחת לקרחון במערב אנטארקטיקה, ומעיד על קצב המסה מהיר משהיה ידוע עד כה. החור מתחת לקרחון תוויטס הוא באורך של כתשעה קילומטרים ובעומק של כ-300 מטרים - כשני שליש משטחה של מנהטן - נתון המשקף אובדן קרח בנפח של כ-14 מיליארד טון. הסכנה הנשקפת מקצב המסת הקרחונים המהיר נוגעת לערים בקו החוף בכל העולם.

ניתוח תצלומי לוויין ומידע שנאסף בפרויקט מעקב קרחונים של נאס"א סייעו באיתור ממדי החור, שתוארו במאמר שפורסם בסוף החודש שעבר בכתב העת Science Advances. לדברי מחברי המאמר הם ציפו לראות עדויות לאובדן קרח, אך נדהמו מהיקפו של החור שהתגלה. באתר סיינס דיילי נכתב כי לפי החוקרים, רוב הקרח נמס בשלוש השנים האחרונות.

"חשדנו במשך שנים שתוויטס לא סתם מחובר בצורה רפה מאוד למשטח תחתיו, "אמר אריק ריגנוט מאוניברסיטת קליפורניה והמעבדה האווירית של נאס"א בפסדינה שהיה שותף לכתיבת המחקר. "הודות לדור חדש של לוויינים אנחנו יכולים סוף סוף לראות את הפרטים עצמם". לדברי מחברו המוביל של המחקר, פייטרו מיליו, "לגודל החור שהתגלה תחת הקרחון יש תפקיד משמעותי בתהליך ההמסה – ככל שיותר חום ומים מתכנסים תחת הקרחון ככה הוא נמס מהר יותר".

קרחון תוויטס, שגודלו כשל מדינת פלורידה, אחראי בשלב זה לכמעט 4% מכלל עליית מפלס האוקיינוסים והימים בעולם. לפי סיינס דיילי, כמות הקרח שנמצאת עליו עשויה לגרום לעליית מפלס המים ביותר מ-65 ס"מ. הקרחון נחשב לאחד המקומות שהכי קשה להגיע אליו על פני כדור הארץ, אבל בשנים האחרונות נעשים מאמצים נרחבים לחקור אותו לעומק כדי להבין טוב יותר את ההשפעה שיש לו על הסביבה.