זיהום של בני אדם יכול להפוך חיות לפגיעות יותר לנגיפים

חוקרים בחנו את עמידותן של צפרדעים שנחשפו למלחים המשמשים להפשרת מי שלגים על כבישים. בין היתר נמצא כי המערכת החיסונית של הצפרדעים נחלשת - תופעה שנצפתה גם בקרב בני אדם שנחשפו לזיהומים

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
צפרדע עץ, בניו ג׳רזי

ההשערה של חוקרים כי זיהום סביבתי מחליש את העמידות של בעלי חיים מול נגיפים קיבלה לאחרונה חיזוק בעקבות מחקר שנערך בארה״ב. על פי מחקר זה, עלייה במליחות במקורות מים כתוצאה משימוש במלח להפשרת שלגים הנערמים על כבישים, פגעה במערכת החיסונית של צפרדעים וחשפה אותן לפגיעה של נגיפים.

בשנים האחרונות גברה הפגיעה באוכלוסיות בעלי חיים כתוצאה מחשיפה לנגיפים שונים. הדבר בולט בעיקר במקרה של דו חיים, הנפגעים מקבוצת נגיפים הנקראת Ranavirus. מדענים שיערו שהנזק שנגרם לבעלי חיים גדול יותר במקומות שבהם הם חשופים לגורמי זיהום סביבתיים. אותם חוקרים סברו שזיהום סביבתי מגביר בקרב החיות את הפרשתם של הורמונים הפוגעים בתאים של המערכת החיסונית. עם זאת, מדענים התקשו למצוא לכך הוכחות במעבדה או באירועי תמותה המוניים.

השבוע פרסם כתב העת Proceedings B של החברה המלכותית למדעים בבריטניה ממצאי מחקר שעקב אחד צפרדע העצים ב-18 מקורות מים בצפון מזרח מדינת קונטיקט בארה״ב. החוקרים בדקו את מצב הצפרדעים במקורות מים הסמוכים לכבישים, שבהם פוזר מלח כדי להפשיר את השלג שהצטבר עליהם. מלח זה זורם לאחר מכן עם מי הפשרת השלגים אל בריכות ואגמים הסמוכים לכבישים. בנוסף, החוקרים בדקו במעבדה צפרדעים שהיו במכלי מים עם ריכוזים גבוהים של מלח לעומת קבוצת ביקורת של צפרדעים ששהו במכלים עם ריכוזי מלח אופייניים למקורות מים טבעיים שלא זוהמו. את המחקר ערכו מדענים מהאוניברסיטה של מדינת וושינגטון.

צפרדע עץ, בדלאוורצילום: Waxworker

החוקרים מצאו כי בקרב הצפרדעים ששהו במקורות המים בטבע, התגלו מקרי מוות כתוצאה מחשיפה לנגיפים בשבע בריכות מים. חמש מבריכות אלו היו קרובות במיוחד לכבישים שעליהם פוזר מלח.  בבדיקות המעבדה, החוקרים מצאו שאצל צפרדעים בשלבי התפתחות מוקדמים היו פי עשרה יותר מקרים של זיהומים בגוף והן הפרישו פי חמישה יותר נגיפים מגופן. בנוסף, החוקרים מצאו בצפרדעים אלו סימנים ברורים לשינויים הורמונליים המעידים על פגיעה במערכת החיסונית. מקרי המוות מנגיפים היו בשיעור גבוה אף יותר. "הממצאים שלנו מראים כיצד שינוי קטן באיכות של בית הגידול הטבעי, מביא לגידול במספר הזיהומים הקטלניים ומגביר את היעילות של התפשטות נגיפים", כתבו החוקרים במאמר שפרסמו.

לאחר פרוץ מגפת הקורונה פורסמו כמה מאמרים מדעיים שעסקו בקשר בין זיהום אוויר והחלשת המערכת החיסונית, דבר שמביא לעמידות פחותה מול הנגיף. "אנחנו בחנו מחלה הפוגעת בדו חיים", ציינה אחת מעורכות המחקר הנוכחי , פרופ' אריקה קרספי, "אבל מה שמצאנו תואם את מה שרואים בהקשר של מגפת הקורונה. גורמי עקה לא קטלניים יכולים לגרום להשלכות בריאותיות שאנחנו לא מודעים להן עד שמתרחש משבר. אנשים הנמצאים בעקה סוציו-אקונומית מתמשכת, או שיש להם שיעור גבוה יותר של בעיות במערכת חילוף החומרים ואסטמה, חשופים יותר לזיהומים חמורים. זה גם מה שראינו בבריכות המלוחות שאחריהן עקבנו".

חוקרי הצפרדעים מציעים להגביר את המעקב אחר אוכלוסיות הצפרדעים ולפעול כדי לצמצם פגיעה אפשרית בבעלי חיים. בין השאר הם הציעו לבחון שיטות חלופיות להפשרת שלג בכבישים, הכוללות שימוש בסוגים שונים של אדמה. זאת כתחליף למלח, באופן שייתן מענה לצרכים הבטיחותיים בכבישים, תוך הימנעות מנזקים למערכות אקולוגיות.

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא: