שינויים בטבלה המיחזורית |

מדענים גילו אנזים שמפרק 90% מהחומרים המרכיבים בקבוק פלסטיק בתוך שעות

תהליך המיחזור כיום לא חף מבעיות: רק כ–30% מהפלסטיק שמשמש לבקבוקים ממוחזר והופך למוצרים חדשים - לרוב באיכות נמוכה יותר - והשאר מושלך או נשרף. האנזים מאפשר לפרק את הפלסטיק ולייצר ממנו מוצרים באיכות גבוהה

גרדיאן
הארץ
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
תצלום מקמפיין להגברת המודעות לצורך במיחזור פלסטיק, בחודש יוני בבנגקוק
גרדיאן
הארץ

בשנים האחרונות הפכו תצלומים של צבים אוכלים שקיות לפנים של משבר הפלסטיק בעולם, פחי מיחזור הם חלק בלתי נפרד מהנוף וכבר מגן הילדים מדקלמים שפלסטיק לא מתכלה לאורך מאות שנים. גם אם חלק ממנו מגיע למיחזור, התהליך הזה לא חף מבעיות: רק כ–30% מהפלסטיק שמשמש לבקבוקים ממוחזר והופך למוצרים חדשים — לרוב באיכות נמוכה יותר — והשאר מושלך או נשרף. גילוי חדש עשוי כעת לשנות זאת.

מדענים הודיעו השבוע שהצליחו ליצור אנזים שיכול לפרק 90% מהחומרים המרכיבים בקבוקי פלסטיק — בתוך שעות ספורות. האנזים, שהתגלה בערמת קומפוסט, הצליח לפרק את הפלסטיק בצורה שתאפשר ליצור ממנו בקבוקים חדשים באיכות מעולה. זאת בניגוד לטכנולוגיות מיחזור קיימות, שיוצרות בדרך כלל חומר שמתאים רק לביגוד ולשטיחים.

חברת Carbios, שעומדת מאחורי פריצת הדרך הזאת, הודיעה כי בכוונתה למחזר פלסטיק בקנה מידה תעשייתי בתוך חמש שנים. כדי להאיץ את הפיתוח, היא יצרה שיתופי פעולה עם חברות גדולות כמו פפסי ולוריאל. מומחים עצמאים אמרו כי האנזים החדש מהווה התקדמות גדולה מאוד, והוא נחשף במחקר שפורסם ביום רביעי בכתב העת Nature.

מיליארדי טונות פסולת פלסטיק מזהמות את כדור הארץ מהחוג הארקטי ועד לחפירה העמוקה ביותר באוקיינוס, והם מסכנים במיוחד בעלי חיים ימיים. פעילים למען איכות הסביבה אומרים כי יש לצמצם את השימוש בחומרים פלסטיים, אך אחרים אומרים שהחומר החזק וקל־המשקל שימושי מאוד — ולכן מיחזור חייב להיות חלק מהפתרון.

איך עוצרים את משבר האקלים? סיבות ופתרונות

לאורך שנים, חוקרים מנסים למצוא מענה לכמה בעיות מרכזיות של המיחזור. אחת מהן היא למשל שחברות מיחזור מוצאות עצמן עם תערובת רחבה של צבעים שונים של פלסטיק. הן ממיסות אותו יחד, ומייצרות חומר ממוחזר בצבע אפור או שחור — שמעט חברות רוצות להשתמש בו שוב.

המדענים מ־Carbios בדקו את האנזים שמצאו, ויצרו מוטציות לשיפור היכולות שלו לשבור פלסטיק מסוג PET (פוליאתילן טרפתאלאט — polyethylene terephthalate) שממנו מייצרים בקבוקי שתייה. חברי הצוות פירקו בעזרת האנזים המשודרג פסולת בקבוקי פלסטיק במשקל טונה והצליחו לפרק 90% ממנה ב–10 שעות. לאחר מכן השתמשו המדענים בחומר שנוצר ליצירת בקבוקי פלסטיק חדשים הראויים לאחסון מזון. כעת הם מקווים לעשות זאת בכמויות גדולות, ומהר יותר. מרטין סטפן, סמנכ"ל Carbios, אמר: "אנחנו החברה הראשונה שמביאה את הטכנולוגיה הזאת לשוק. המטרה שלנו היא לפעול בקנה מידה תעשייתי עד 2024 או 2025".

בשנת 2018 קבוצת מדענים אחרת הודיעה שיצרה בטעות אנזים שמפרק בקבוקי שתייה מפלסטיק. אחד מחברי הצוות הזה, פרופסור ג'ון מקגיהן, מנהל "המרכז לחדשנות אנזימים" באוניברסיטת פורטסמות', אמר ש־Carbios היא החברה המובילה כעת בתחום פירוק PET בקנה מידה גדול, וכי המחקר הנוכחי שלה הוא התקדמות גדולה.

"הוא מאפשר למחזר PET באופן ביולוגי ובקנה מידה גדול. זאת התקדמות גדולה מאוד במהירות, ביעילות ובעמידה בחום", ציין מקגיהן. "זהו צעד משמעותי למיחזור מעגלי אמיתי של PET, ויש לו את הפוטנציאל לצמצם את התלות בנפט, להפחית פליטות גזי החממה, להקטין את השימוש באנרגיה ולעודד איסוף ומיחזור של פסולת פלסטית".

מדענים מתמקדים גם במציאת דרכים ביולוגיות לפירוק סוגי פלסטיק נוספים. במארס חשפו מדענים גרמנים חרק שניזון מפוליאוריתן רעיל, ומחקר קודם גילה כי זחלים של עש השעווה — שבהם משתמשים בדרך כלל כפתיונות לדגים — יכולים לאכול שקיות פלסטיק.

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא: