ורוד עתיק: חוקרים גילו את הצבע הוותיק ביותר בעולם

הגילוי שופך אור (וצבע) לא רק על הפיגמנטציה לפני 1.1 מיליארד שנים, אלא גם על שרשרת המזון ועל מאפייני היצורים שחיו באותו עידן. מאז יבשו האוקיינוסים, אך החוקרים הצליחו לחלץ את הצבע שנותר

המבחנה ובה ורוד בן 1.1 מיליארד שנים, לפני כחודש
AFP

חוקרים גילו את הצבע העתיק ביותר שנמצא עד כה, בן 1.1 מיליארד שנה, שהופק מתוך סלעים שנכרו במעמקי האדמה מתחת למדבר סהרה באפריקה. הצבע הזה עתיק בחצי מיליארד שנה יותר מהפיגמנטים העתיקים ביותר שנמצא קודם לכן. ורוד בוהק.

במחקר, שבו מעורבים צוות חוקרים מהאוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה יחד עם מדענים מארה"ב ויפן, נלקחו סלעי משקע מאגן טאודני במאוריטניה שבמערב אפריקה. ד"ר נור גוונלי, שגילתה את הפיגמנטים במסגרת עבודת הדוקטורט שלה, סיפרה כי מדובר ב"פיגמנטים בצבע ורוד בוהק שהם מאובנים מולקולריים של כלורופיל שהופק בידי אורגניזמים קדומים שחיו באוקיינוס אשר יבש לפני עידנים".

ומה המשמעות של הצבע הקדום ביותר? הרי לכל חומר יש צבע, לכל סלע ולכל מינרל. אך מה שייחודי בגילוי החדש הוא שמדובר בפיגמנט המופק ממקור אורגני – הצבע הביולוגי הקדום ביותר הקיים כיום. כדי להבין עד כמה ההישג נדיר, כדאי לזכור שאחת השאלות הלא פתורות בחקר הדינוזאורים היא מה היה צבעם. מדענים מצאו עצמות דינוזאורים שצבען יכול להיות אפור או חום. אולם המחקר הנוכחי, שהתפרסם בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences) PNAS), הצליח לאתר את מה שניתן היה להקביל לפיגמנטים של צבע עור של דינוזאור, מלבד העובדה שפה מדובר ביצורים מיקרוסקופיים – כחוליות (Cyanobacteria) - וכי הם קדומים פי חמישה עד עשרה מהדינוזאורים שמאובניהם נמצאו עד היום.

במחקר, טחנו החוקרים סלעים בני יותר ממיליארד שנה לאבקה ואז ניתחו את התוצרים בחיפוש אחר מולקולות של יצורים חיים קדמוניים. טווח הצבעים של המאובנים בצורתם המרוכזת שנמצאו נע בין אדום-דם לסגול כהה. ואולם, לאחר מהילת החומר, התגלה הוורוד הבוהק של האורגניזמים.

מלבד הצבע הייחודי, המחקר הניב תובנות חשובות לגבי סביבת החיים בכדור הארץ בתקופה של לפני יותר ממיליארד שנה. "הניתוח המדויק של הפיגמנטים הקדומים מאשר שהכחוליות הזערוריות שלטו בבסיס שרשרת המזון באוקיינוסים לפני מיליארד שנה, נתון המסביר מדוע לא התקיימו בעלי חיים באותה תקופה", אומרת ד"ר גוונלי.

לפי המחקר הגאולוגי, כדור הארץ הוא בן 4.6 מיליארד שנה, אולם לפי הידוע כיום, בעלי חיים מפותחים החלו להופיע על פני הפלנטה רק לפני 600 מיליון שנה. פרופ' ג'ושן ברוקס מהאוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה, שהיה אחד ממובילי המחקר, הסביר עוד כי התפתחות של אורגניזמים גדולים ופעילים ככל הנראה הוגבלה בגלל המחסור בחלקיקי מזון גדולים יותר, כמו אצות. "האצות הן עדיין מיקרוסקופיות, אבל הן גדולות פי אלף ויותר בנפחן מהכחוליות, והן מקור מזון עשיר בהרבה", אמר פרופ' ברוקס.

"האוקיינוסים של הכחוליות החלו להיעלם לפני כ-650 מיליון שנה, כשהאצות התפשטו בקצב מהיר וסיפקו את פרצי האנרגיה הדרושים לבסס אבולוציה של מערכות אקולוגיות מורכבות, שבהן בעלי חיים גדולים, כולל בני אדם, יכולים לשגשג על פני כדור הארץ", הוסיף פרופ' ברוקס.

הסלעים נשלחו לאוניברסיטה באוסטרליה מחברת קידוח שחיפשה אחר נפט תחת החול והסלעים של הסהרה לפני כעשור. לפי פרופ' ברוקס, הם קדחו חור בעומק של כמה מאות מטרים והגיעו לסלעי משקע שחורים שמנוניים. "התברר שהסלעים בני 1.1 מיליארד שנה", הוסיף הפרופסור.

פרופ' ברוקס, שד"ר גוונלי היא תלמידתו, סיפר לגרדיאן שהוא התקשה להאמין לה כשהיא הראתה לו את הגילוי. "אני זוכר אותה צועקת במעבדה", הוא אמר. "היא רצה למשרד שלי ואמרה 'תראה את זה' והחזיקה בחומר ורוד בוהק. ואז התברר שמדובר בפיגמנטים אמיתיים, בני 1.1 מיליארד שנה".