בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רשויות ערביות לבג"ץ: פעל למניעת אפליה בחלוקת תקציבי הרווחה

העותרים טענו כי שיטת התקצוב של האוצר לא מתחשבת במצב הכלכלי של כל רשות, וכך רשויות חלשות יותר מתקשות לאייש את לשכות הרווחה שלהן

3תגובות

פורום מנהלי מחלקות הרווחה ברשויות המקומיות הערביות בכל הארץ עתרו הבוקר (רביעי) לבג"ץ, בשיתוף עם המרכז הרפורמי לדת ומדינה, נגד משרדי האוצר והרווחה והשירותים החברתיים והשיטה המכונה המימון התואם של שירותי הרווחה ברשויות. קבלת התקצוב הממשלתי של משרד הרווחה תלויה ביכולתה של הרשות לממן 25% מתקציב שירותי הרווחה בתחומה, ולכן מצבה הכלכלי של הרשות משפיע ישירות על יכולתה לספק שירותי רווחה הולמים לתושביה.

רשויות מקומיות בעלות דירוג חברתי-כלכלי נמוך אינן יכולות לממן את חלקן היחסי בתקצוב שירותי הרווחה, ולפיכך הן מפסידות גם את קבלת החלק של משרד הרווחה בתקציב שירותי הרווחה. שיטת התקצוב פוגעת, לדברי העותרים, גם ביכולתן של הרשויות לאייש תקני עובדים סוציאליים בלשכות לשירותים חברתיים שבתחומן.

לטענת העותרים, השיטה אינה מביאה בחשבון את מצבה החברתי-כלכלי של הרשות, ולכן מונעת הענקת שירותי רווחה הולמים ושוויוניים ברשויות מקומיות בעלות דירוג חברתי-כלכלי נמוך, כאשר רובן הן רשויות ערביות. "שיטת מימון זו יוצרת הלכה למעשה אפליה בקבלת התקצוב בין רשויות ערביות ויהודיות, ופוגעת ביכולתן לספק שירותי רווחה הולמים וראויים לתושביהן, בדומה ליתר הרשויות המקומיות במדינת ישראל", נטען בעתירה. ביישובים הערביים דורשים לשנות את שיטת התקצוב, באופן שייקח בחשבון את חוסנו החברתי-כלכלי של היישוב.

"לאחר שנים של דיונים עם הנהלת משרד הרווחה על שינוי שיטת המימון התואם של שירותי הרווחה, לא נותרה לנו ברירה אלא לפנות לבג"ץ כדי שיורה על שינוי השיטה", אמר אמיל סמעאן, יו"ר פורום מנהלי מחלקות רווחה בקרב האוכלוסייה הערבית, "כיוון שרוב הרשויות הערביות נמצאות בתחתית מדד החוסן החברתי-כלכלי ומתנהלות עם חשב מלווה, אין להן יכולת לממן 25% מתקציב הרווחה, מה שמקשה מאוד לפתח שירותי רווחה ראויים לאוכלוסייה הנזקקת בתחום שיפוטן".

סמעאן הוסיף כי "שיטת המימון הנוכחית מנציחה את הפערים בין האוכלוסייה הערבית לאוכלוסייה היהודית בארץ ובין היישובים המבוססים לבין היישובים החלשים כלכלית. אנו מקווים שבג"ץ יראה אתנו עין בעין את טובת האוכלוסייה הנזקקת כדי שנוכל לקדם ולפתח תכניות טיפוליות בקהילה".

עו"ד רות כרמי מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה אמרה עם הגשת העתירה כי "שיטת המימון הקיימת של שירותי הרווחה לא רק מנציחה פערים קיימים בין יישובים חזקים וחלשים, ערבים ויהודים, אלא מגדילה אותם. מעניין לראות שבתחומים אחרים כמו מימון מועצות דתיות, המדינה מצאה לנכון ליישם שיטות מימון שלוקחות בחשבון את מצבה החברתי-כלכלי של הרשות המקומית ודורשות ממנה אחוז מימון נמוך יותר ואילו בנושא משמעותי כמו רווחה, המדינה אינה מוצאת לנכון לשנות את השיטה".

כרמי הוסיפה כי "צר לנו כי המדינה לא הותירה לנו ברירה אלא להביא את העניין לפתחו של בג"ץ ולא מצאה לנכון לשנות את שיטת המימון, למרות דו"ח מבקר המדינה שהתריע על הבעיות הקיימות בשיטה הנוכחית ולמרות הצהרות של שר הרווחה עצמו בדבר אי-השוויון הגלום בה".

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה כי "המשרד מבצע פעולות המביאות לסגירת פערים באופן משמעותי בין המגזר היהודי ללא יהודי. יש מגמה של גידול בשיעור התקציב המוקצה לרשויות הערביות". 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו