בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כמו בפאריס

עיריית ת"א מקדמת יוזמה להפעלת מכוניות חשמליות

העירייה בוחנת מודלים להשכרת כלי רכב חשמליים לזמן קצר ברחבי העיר, ומנסה למצוא פתרון לעלויות הגבוהות ולפגיעה אפשרית בתחבורה הציבורית

29תגובות

עיריית תל אביב מקדמת יוזמה חדשה להפעלת שירות להשכרת מכוניות חשמליות קטנות, במתכונת דומה לשירות השכרת האופניים העירוני, תל אופן. התוכנית מצויה בשלב מוקדם יחסית. העירייה צפויה לפרסם תוך זמן קצר בקשה לקבלת מידע וב-2013 מכרז בינלאומי. הרעיון מבוסס על שירות ראשון ויחיד מסוגו בעולם שהחל לפעול לפני כשנה בפאריס. חברת בולור, בשיתוף עם עיריית פאריס, מציעה השכרת רכב חשמלי ייחודי, בפרויקט בשם "אוטוליב". את הרכב ניתן לשכור בעמדת הטענה חשמלית אחת ולהחזירו באחרת.

את היוזמה החדשה חשף היום (שלישי) מנכ"ל עיריית תל אביב, מנחם לייבה, במסיבת עיתונאים להצגת תקציב העירייה ל-2013. "לאופניים יש אוכלוסייה גדולה ועיקרית וזה הדבר המשמעותי. המשלים יכול להיות אופניים חשמליים ורכב חשמלי קטן. הכל בסביבה עירונית, לא נוסע מהר מדי, קטן וקל להגיע אתו ממקום למקום", אמר לייבה בשיחה עם "הארץ". "זה משהו עירוני. זה לא נועד לנסיעה לירושלים. זה עוד אמצעי לאלה שרוצים לנוע עם רכב, אבל לא למרחקים גדולים". הוא אמר כי העירייה תפעיל בפרויקט מכוניות חשמליות כמו רנו טוויזי, מעין הכלאה בין מכונית לאופנוע, אך הבהיר כי סוג הרכב ייבחר במכרז.

בלומברג

התוכנית אמנם בחיתוליה, אך לייבה יודע לשרטט קוויים כלליים שלה. לדבריו, השירות יהיה קטן בהיקפו מתל אופן. בשלב הראשון, תציע העירייה עשרות כלי רכב להשכרה, או לכל היותר מאות בודדות. גם התחנות יהיו קטנות. אופן ההשכרה עדיין לא ברור. ייתכן שניתן יהיה לשחרר את הרכב מתחנת ההשכרה באמצעות שיחת טלפון ולהבטיח מראש את מקום החניה בתחנת היעד. גם סוגיית התשלום פתוחה, אך לייבה מבהיר כי הרעיון יהיה להגביל את השימוש לזמן קצר במחיר נמוך יחסית, עד 20 דקות או חצי שעה, ולהטיל קנס על מי שישתמש ברכב מעבר לכך.

חברות מסחריות רבות ברחבי העולם מציעות להשכרה כלי רכב קטנים, כאשר התשלום מתבצע בהתאם למשך השימוש או למרחק הנסיעה. בפאריס מימנה חברת בולור את ייצור המכוניות ואת הטיפול השוטף בהן, בעוד העירייה הקימה את התשתית. נכון לאוקטובר השנה, היו בפאריס כ-1,800 מכוניות חשמליות להשכרה וכ-1,100 תחנות ובהן עמדות טעינה. החברה מציעה מגוון מנויים ובהם מנוי יומי, שבועי, חודשי ושנתי. כך למשל, מחיר מנוי שנתי 144 יורו (כ-714 שקל) ועוד 5 יורו (כ-25 שקל) על כל חצי שעה של השכרה. המחיר עולה בהדרגה ככל שההשכרה ארוכה יותר.

בלי חניה, בלי אוטובוסים

אחד מיתרונות השימוש בשירות השכרת רכב כזה הוא העובדה שאין צורך לחפש מקום חניה או לשלם עליו. היתרון הזה יכול להיות גם חיסרון: תחנות הטעינה אינן בהכרח קרובות במיוחד ליעד. "בגדול, זה רעיון טוב", אומרת שרון מלכי, חברת מועצת העיר תל אביב מטעם סיעת האופוזיציה עיר לכולנו. "אם זה פרויקט עירוני צריך לחשוב איך מנגישים את זה מבחינה כלכלית לכל שכבות האוכלוסייה". ואולם מלכי מביעה חשש מהפגיעה בתחבורה הציבורית: "מה שאנחנו עושים פה זה עוד ועוד חלופות לתחבורה ציבורית עם עדיפות לרכב פרטי. בסופו של דבר הם באים אחד על חשבון השני. צריך לוודא שאנחנו לא מחשקים את התחבורה הציבורית עם פתרונות חלופיים שמבוססים על רכב פרטי".

נוסף על המודל מפאריס, בוחנת העירייה אפשרויות נוספות. כך למשל, למדה הרשות לפיתוח כלכלי את השירות החדש שמציעה יצרנית הרכב רנו בעיר סן קנטן, בפאתי פאריס. שם, ניתן לשכור רכב מסוג רנו טוויזי, הפועל באמצעות חשמל בלבד. ברכב מקום לנהג ונוסע אחד מאחוריו ולחלק מדגמיו אין דלתות. בחודשים האחרונים השיקה רנו שירות חדש, שבמסגרתו היא מאפשרת לתושבי העיר לשכור את הרכב ולהחנותו בכל מקום חוקי בעיר. כאשר הסוללה עומדת להיגמר, מחליפים את נציגי החברה את המכונית באחרת, עם סוללה טעונה.

בעיה נוספת שעשויה להתעורר בתל אביב היא הצורך בשיתוף פעולה עם ערים סמוכות. אחרת, בדומה לתל אופן, יוגבל השימוש לתחומי העיר תל אביב בלבד. "חשוב לזכור שפרויקט הרכב החשמלי מחייב פריסה מטרופולינית, ולא רק עירונית, ואני קורא לחברי ראשי הערים ולמשרד התחבורה להרים את הכפפה", אמר היום ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי. "איננו יכולים להמתין עוד לשיפור הדחוף הנדרש במערכת התחבורה הציבורית במדינת ישראל. לכן, אנו ממשיכים לפעול באמצעים העומדים לרשותנו על מנת לייצר אלטרנטיבות לרכב הפרטי", הוסיף.

במסיבת העיתונאים ציין לייבה כי שירות "תל אופן" מצליח הרבה מעבר לציפיות. מאז החל לפעול, לפני שנה וחצי, היו 2.2 מיליון רכיבות באופניים העירוניים הירוקים. בעירייה אומרים כי ביחס לאוכלוסייה, הנתון הזה גבוה באופן משמעותי מערים אחרות בעולם המפעילות שירות דומה. נכון להיום פועלות בתל אביב 151 תחנות השכרה עירוניות ובהן 1,510 זוגות אופניים. לשירות תל אופן כ-17 אלף מנויים שנתיים. בימים אלה מתקינה העירייה עוד 20 תחנות ובוחנת אפשרות להרחיב את השירות גם לאופניים חשמליים.     



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו