בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דו"ח המבקר על אסון הכרמל

חוסר תיאום ותקשורת בין גופי ההצלה הביאו לאסון האוטובוס

המשטרה, כאחראית לניהול האירוע בו נהרגו 44 בני אדם, כשלה בתפקידה. שירותי הכבאות, המשטרה ושב"ס לא תקשרו ביניהם ולא קיבלו מידע מהשטח

9תגובות

במוקד אסון השריפה בכרמל עומדת תקרית האוטובוס שנקלע אל האש, בה נהרגו 37 צוערי קורס הקצינים של שירות בתי הסוהר (שב"ס) ומפקדיהם ונהג האוטובוס. כמו כן נספו במקום שלושה קציני משטרה, שני כבאים ונער מתנדב - צופה אש. שלושה מהצוערים הצליחו להיחלץ.

אסון האוטובוס גרר שאלות רבות: מדוע השוטרים אפשרו את מעבר האוטובוס בכביש שנפתח ונסגר לסירוגין? מדוע מטוסי הכיבוי והמשטרה לא הודיעו למפקד האוטובוס שלא לנסוע בדרך שנקלעה למלכודת אש? מדוע מפקדי השב"ס והמשטרה לא ידעו שהאוטובוס מגיע?

אוטובוס הסוהרים הגיע מרמלה לצורך תגבור וסיוע בפינוי 493 האסירים מכלא דמון. מהתיאור המשורטט בדו"ח עולה כי בדרכם לחיפה, הם קיבלו דיווח שהכביש בו אירע האסון סגור, אולם ברגע האחרון הודיעו להם שהוא פתוח.

ירון קמינסקי

כבר מהשעה 14:00, לפי הדו"ח, המליצו שירותי הכבאות לפנות את האסירים דרך כביש האוניברסיטה ולהשאיר את כביש 721 (כביש בית אורן שדרכו נסע האוטובוס) סגור, אולם המלצות אלו לא תורגמו להוראה מעשית בידי המפקדים. האסירים מבית הסוהר דמון פונו בשישה סבבים – השניים הראשונים דרך כביש 721, וארבעת הסבבים האחרונים פונו דרך כביש 672, בשל הסיכונים שהתגלעו. סיכונים אלו לא הביאו לחסימת אוטובוס הצוערים במחסום, על אף שבמקביל דווח, הן על ידי שירותי הכבאות והן על ידי המשטרה, כי הכביש נסגר וכי האש מתקרבת לכביש.

אוטובוס הצוערים יצא לדרכו בשעה 13:30. במהלך הנסיעה קיבל מפקד האוטובוס הודעה כי כביש 721 נסגר לתנועה וכי עליהם לנסוע דרך חיפה, ציר פרויד וכביש האוניברסיטה (כביש 672). אך סמוך לשעה 15:00 הוא עודכן שכביש 721 נפתח לתנועה וכי עליהם לנסוע דרכו ישירות לבית הסוהר דמון.

בשעה 15:05 הגיע אוטובוס הצוערים למחסום המשטרתי שבצומת אורן, שם הסביר מפקד האוטובוס לשוטר במחסום את מטרת נסיעתם. השוטר המליץ למפקדי האוטובוס לנסוע דרך העיר חיפה (ציר פרויד), זאת בשל עומס כוחות הביטחון על כביש 721 הצר, אך נענה כי הם במשימה חשובה ודחופה. לבסוף אפשרו שוטרי המחסום לאוטובוס להמשיך בנסיעתו בכביש 721. מפקד הקורס התקשר למפקד בית הסוהר דמון והודיע לו כי הצוערים בדרכם לבית הסוהר.

כשהגיע האוטובוס לעיקול במעלה הדרך, כמה מאות מטרים לפני קיבוץ בית אורן, הוא נתקל במפקדת תחנת משטרת חיפה, תנ"צ אהובה תומר וקצין אגף המבצעים של מחוז צפון, תנ"צ ליאור בוקר. השניים חסמו את האוטובוס מלהמשיך בדרכו נוכח הסכנה. מפקדי המשטרה הנחו את האוטובוס לסוב לאחור ולחזור על עקבותיו לכיוון צומת הכבישים 4 ו-721. נהג האוטובוס הסתובב ושב על עקבותיו, לאורך כ-100-150 מטרים, כשקציני המשטרה נוסעים לפניו בכלי הרכב שלהם. שם נתקלו כולם באש אדירה שבאה מכיוון דרום-מזרח והתפשטה במהירות לאורך הכביש. נהג האוטובוס ניסה להתרחק מהאש ונסע בהילוך אחורי, אך נתקל שוב באש שבאה ממזרח, ונעצר כשהוא לכוד בה מכל עבריו. בסמוך אליו נעצרו גם כבאית של שירותי כבאות עפולה, כלי הרכב של תנ"צ אהובה תומר ותנ"צ ליאור בוקר, שנלכדו גם הם באש.

המבקר לא נוקב בשמם של האשמים. יחד עם זאת הוא מציין כי האירוע היה באחריות ותחת ניהולה של המשטרה, שכשלה בתפקידה. הכשל העיקרי הוא חוסר התקשורת בין הגופים. המבקר קובע כי מחובתה של המשטרה לדאוג לקבל מידע שוטף על התפשטות האש והנזק שהיא גורמת ובהתאם לכך להיערך עם סדר הכוחות ומצב צירי התנועה.

על פי הדו"ח, מרכזי השליטה של כל גופי ההצלה – משטרה, שירותי הכבאות ושב"ס, לא קיבלו באופן סדור מידע מספק מהכוחות בשטח, לא גיבשו תמונת מצב על התפשטות האש והנזק שהיא גורמת או עלולה לגרום, על סדר הכוחות והאמצעים המעורבים באירוע ועל מצב צירי התנועה. כמו כן נטען כי לא נעשה שימוש בתמונות ששידר המסוק המשטרתי לשם הכנת תמונת מצב. בשל כך, קובע המבקר, לגורמים בשטח לא היה מידע עדכני ומקיף על המתרחש בזירה כולה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו