בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דו"ח המבקר על אסון הכרמל

פיקוד המשטרה כשל בניהול השריפה

בדו"ח שפרסם היום כתב המבקר: "מרכזי השליטה לא ביצעו חלקים ניכרים מעבודת המטה הנדרשת מהם לפי הנהלים"

10תגובות

"הכשל העיקרי הוא בהיעדר איסוף וניתוח שיטתי של מידע חיוני, שיכול היה לשפוך אור על זירת האירוע, תוך איתורם של סיכונים וחלופות למעבר ולחילוץ. במישור זה כשל פיקוד המשטרה" - כך סיכם מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, את אחריות המשטרה בדו"ח שפרסם היום על אסון הכרמל. לינדנשטראוס הוסיף והתייחס לכשלים הפיקודיים לדבריו של צמרת המחוז הצפוני פיקודית בזמן השריפה.

בדו"ח בדק המבקר את סדרי הפיקוד והשליטה של משטרת ישראל ביום הראשון לשריפה החל מהשעה 11:13, אז נמסרה הודעה טלפונית על שריפה במורדות הדרום מערביים של עוספיה על ידי אזרח. לינדנשטראוס התבסס על פעילות המשטרה בזמן האירוע על סמך הפקודות והנהלים הנהוגים בארגון, ובדק האם נלמדו לקחים מאירועים קודמים שבעקבותיהם הוקמו ועדות בדיקה חיצוניות ופנימיות, שהגישו מסקנות לגורמים הממונים במשטרה.
אחת הסיבות המרכזיות לכשל המבצעי והפיקודי של המשטרה, נכתב בדו"ח, היתה הפיקוד והשליטה על הכוחות באירוע השריפה. "נוהל טיפול בדליקה קובע כי בעת אירוע תמסור המשטרה הודעה מיידית לגורמים הרלוונטיים; תדרוש משירותי הכבאות דיווח שוטף על היקפה של הדליקה ועל מידת הנזק".

כמו כן, נכתב, בעת אירועים המוניים על מפקדי המשטרה להקים מרכזי שליטה שאליהם יזרום מידע שיאפשר קבלת החלטות מתאימות בזמן אמת. "מרכזי השליטה לא ביצעו חלקים ניכרים מעבודת המטה הנדרשת מהם לפי נהלי המשטרה", לשון הדו"ח. "הם לא שאבו מידע מהכוחות בשטח, לא גיבשו תמונת מצב על התפשטות האש, על סדר הכוחות והאמצעים המעורבים באירוע ועל מצב צירי התנועה; לא עשו שימוש בתמונות ששידר המסוק המשטרתי... הם לא העבירו למפקדים בשטח מידע עדכני, סדור ומהימן על המתרחש, ובכלל זה תמונת מצב על תנועת כלל כוחות הסיוע ועל התפשטות האש; מידע חשוב שכבר הועבר ברשת הקשר בשיחות בין מפקדים, ובכלל זה מידע על סגירה ופתיחה של צירי תנועה, לא טופל בידי החפ"ק או המשל"ט ולא עובד לכדי תמונת מצב עדכנית ושלמה... המלצות של שירותי הכבאות למפקדי המשטרה באשר לצירי התנועה שבהם יש לנסוע לא דווחו ברשת הקשר המשטרתית, על מנת שמרכזי השליטה יגבשו על בסיסם תמונת מצב עדכנית. לפיכך לא עמדו לרשות מפקדי המשטרה אמצעי פיקוד ושליטה חיוניים".

דודו בכר

בבדיקה נמצא עוד כי בזמן השריפה הפעילה המשטרה את רשת "מציל" - רשת לזמן חירום - רק בשעות מאוחרות ביום השריפה. במקום זאת, מתחילת האירוע ובשעות הקריטיות תקשרו כוחות המשטרה בתדר המשטרתי שקרס. "המשל"ט המחוזי העביר במהלך האירוע לכוחות המשטרה הנחיות שונות בנוגע לתדרי התקשורת שעליהם להשתמש בהם. בפועל, ולמרות ההנחיות, השתמשו הכוחות שהשתתפו באירוע... בתדר שאמור היה לשמש את כלל הכוחות... לפיכך נוצר עומס על רשת הקשר ובהזדמנויות רבות נבצר מבעלי תפקידים בכירים לדבר בקשר".

בבדיקתו חזר המבקר לממצאים של ועדות חקירה שהוקמו בעקבות אירועים גדולים, וניסה להבין האם המשטרה השכילה להטמיע את מסקנותיהן והמלצותיהן. בין היתר ציונו מסקנות ועדת אור, שחקרה את אירועי ספטמבר במגזר הערבי, ומסקנות ועדת הבדיקה המשטרתית מאירועי פקיעין בשנת 2007. "חלק מליקויים אלה לא רק שנגעו למחוז צפון של המשטרה, אלא למעשה חזרו ונשנו בעת השרפה בכרמל", כתב לינדנשטראוס.

תומר אפלבאום

אחריות בעלי התפקידים במשטרה

בהמשך הדו"ח הוסיף המבקר והתייחס לאחריותם של בעלי תפקידים במשטרה, שלדבריו כשלו באופן ניהול האירוע. על ניצב (בדימוס) שמעון קורן (מפקד המחוז הצפוני מ-2007 עד 2011) כתב המבקר: "קורן לקה בהיבטים שונים של מילוי תפקידו, בכך שלא פעל כמפקד האירוע על פי עקרונות הפיקוד והשליטה שקבעה המשטרה", נכתב. "הבדיקה העלתה כי מפקד מחוז הצפון, שהיה אחראי לנהל את האירוע, פעל שלא לפי הפקודות והנהלים הנוגעים להפעלת מרכזי שליטה, לא יישם את ההמלצות של ועדות בדיקה... ולא הטמיע את הלקחים שהמשטרה הפיקה מאירועים דומים".

לינדנשטראוס הוסיף וכתב כי "קורן לקה בהיבטים שונים של מילוי תפקידו, בכך שלא פעל כמפקד האירוע על פי עקרונות הפיקוד והשליטה שקבעה המשטרה, כדי שתהא בידו תמונת מצב מלאה על המתרחש וממילא שליטתו על ניהול השרפה הייתה לקויה. מדובר אפוא בכשל פיקודי של מפקד מחוז צפון של המשטרה".

ירון קמינסקי

בנוגע לניצב רוני עטייה (מפקד מרחב חוף בזמן האירוע, מונה ביולי 2011 למפקד המחוז הצפוני), מצא המבקר כי עטייה, שמתוקף תפקידו נשא באחריות מלאה לנעשה במרחב, גילה כשלים בתפקודו בשטח. "מפקדי המשטרה ומרכזי השליטה לא תרגמו את ההתראות הרבות והמידע שהועבר ברשת הקשר להנחיות מבצעיות לכוחות הפועלים בשטח", נכתב.

בדו"ח התייחס המבקר להחלטתו של השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ לאשר את קידומו של עטייה לניצב בזמן התנהלות הבדיקה במשרד המבקר. "בסמוך לאחר תחילת הביקורת של משרד המבקר בקשר לטיפול המשטרה באירוע השריפה, אישר אהרונוביץ למנות את עטייה לתפקיד מפקד מחוז הצפון ולקדמו לתפקיד ניצב. משרד המבקר העיר לשר לביטחון הפנים כי אישור השר על המינוי והקידום בדרגה נעשו בעת שבדיקת נסיבות השריפה, לרבות אופן תפקודו של הפיקוד הבכיר של המשטרה, היתה בעיצומה", נכתב. "משרד מבקר המדינה מעיר כי מן הבחינה הציבורית, ראוי היה שתהליכי מינוי וקידום של קצינים למשרות בכירות בעת שעניינם נבדק ייעשו מתוך שימת לב לשלב בו מצויה הבדיקה ונוכח הממצאים העולים ממנה".

רב ניצב דודי כהן (מפכ"ל המשטרה בזמן השריפה) – המבקר מטיל אחריות על כהן, שעמד בראש המערכת בעת האירוע. "על הדרג הפיקודי העליון של המשטרה, ובייחוד על מפכ"ל המשטרה, מוטלת מטבע הדברים, האחריות הכוללת למוכנותה של המשטרה, להטמעתן של הפקודות ולניהול אירוע חירום על פי הפקודות והנהלים. אופן טיפולה של המשטרה באירוע מלמד על אי-הטמעת לקחים מטיפול בשרפות בעבר. לנוכח ממצאי הביקורת על המשטרה להטמיע את הנהלים בקרב שוטריה ומפקדיה, לחדד את שיטת ההפעלה של מערכי פיקוד ושליטה תוך הידוק שיתוף הפעולה בינה לבין גורמי החירום וההצלה ולהגביר את התרגול המשותף של מכלול הגורמים וזאת במסגרת תרחישים של אירועי חירום".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו