אשכנזים בפרסומות, מזרחים בעמודי הפלילים

בעשורים הראשונים שלאחר קום המדינה, המפרסמים התעלמו כמעט לחלוטין מקיומם של צרכנים ממוצא מזרחי. אולם, פעמים רבות, אלה מצאו את מקומם בידיעות על פשיעה, עבריינות ואלימות שהופיעו לצד אותן מודעות. מחקר חדש מבקש לבדוק כיצד עיצבה סמיכות זאת את הדימויים השולטים בישראל של אותם ימים

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
פרסומת למי פנים.
פרסומת למי פנים. ההיגיינה המערבית מונגדת ללכלוך המזרחי
עופר אדרת
עופר אדרת
עופר אדרת
עופר אדרת

בינואר 1966 הופיעה בעיתונים היומיים פרסומת ל"פריגורט" - יוגורט עם פירות תוצרת "תנובה". כנהוג בשנים ההן, כיכבה בה משפחה בהירת עור, אשכנזית למראה. זה לא היה מקרי. בעשורים הראשונים לאחר קום המדינה המפרסמים התעלמו כמעט לחלוטין מקיומם של צרכנים ממוצא מזרחי. הדמויות שהוצגו בפרסומות, כמו גם הקהל שאליהן פנו, היו גברים ונשים בלבוש אירופי, בעלי משפחות קטנות, משכילות ומבוססות. גם המוצרים "הותאמו" לקהל ה"אירופאי": החל מקוסמטיקה, דרך לבוש ועד מזון - הם היו אמורים לעצב את המראה החיצוני ה"נדרש". בריא, נקי ולבן.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ