בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

החל מהבוקר - שביתה ללא הגבלת זמן בנמלים

זאת בשל התפוצצות המו"מ בין עובדי נמלי הים, הדורשים תוספת שכר של 9%, למשרד האוצר. ביקורת באוצר על התנהלותו של עיני

תגובות

עובדי נמלי הים יפתחו הבוקר בשביתה ללא הגבלת זמן, לאחר שאמש התפוצץ המשא ומתן בינם למשרד האוצר על תנאי שכרם.

אמש התכנסו יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות אבי ניסנקורן, והממונה על השכר באוצר, אילן לוין לדיון בדרישת העובדים לתוספות שכר - אך השיחות עלו עד מהרה על שרטון. לפיכך, תחל היום שביתה כוללת בנמלי הים, אשר אחראים ל-98% מסחר החוץ של ישראל.

גורמים באוצר מתחו אתמול ביקורת קשה על יו"ר הסתדרות העובדים עופר עיני, שלטענתם דורש "תוספות שכר עצומות לעובדים החזקים במשק". לדברי יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, "במשך כ-10 חודשים אנו מנסים להגיע להסכמות עם האוצר על הסכמי השכר. למרות שהפערים בין האוצר לבין ההסתדרות קטנים, האוצר ממשיך להתבצר בעמדתו. אנו יוצאים היום למאבק חסר פשרות עד אשר נגיע להסכם שכר ראוי עבור עובדי הנמלים".

עובדי חברות נמלי הים בחיפה ובאשדוד דורשים תוספת שכר של 9% למשך שלוש השנים הבאות. זאת, למרות שיתר עובדי המגזר הציבורי סיכמו לפני חודשיים עם משרד האוצר על תוספת של 6.25% בלבד. בנוסף, דורשים הוועדים תוספת שכר נוספת של 5% לשכרם של עובדי דור ב' בנמלים - המונים 500-600 מבין 2,300 עובדי הנמלים. יש לציין, כי עובדי הנמלים מככבים זה שנים בצמרת מקבלי השכר במגזר הציבורי.

בשנים 2005-2009 זינק שכרם הנומינאלי הממוצע של עובדי הנמלים בשיעור של 30%. זאת, לעומת גידול של 11.5% בשכר העובדים במגזר הציבורי ו-9.6% בלבד בסקטור העסקי. הוצאות השכר לפיכך מסתכמות בנמל אשדוד ב-486 מיליון שקלים בשנה (47.5% מהמחזור), ואילו בנמל חיפה הן מסתכמות ב-410 מיליון שקלים ומגיעות ל-61%. מהמחזור. סך דרישות העובדים בנמלים עשוי לפיכך להסתכם ב-80 מיליון שקלים ולפגיעה ביציבות הפיננסית של הנמלים.

דרישת תוספת השכר באה למרות שהעובדים לא עמדו בהסכם הרפורמה בנמלי הים - שבמסגרתה כבר זכו ב-2005 לתוספת של כ-20% בשכרם ולפיצוי של 100 אלף שקלים (ברוטו) עד 2010. סך הטבות אלה הסתכם בכ-1.2 מיליארד שקלים. במסגרת המשא ומתן העדיפו אז העובדים וההסתדרות שלא לעגן את התוספות לשכרם של עובדי דור ב' (אשר יתקבלו לעבודה בנמלים מ-2005 והלאה) ולהתמקד בעובדי דור א'. ואולם כעת, דורשים הוועדים גם את פיצויים של עובדי דור ב', רטרואקטיבית עבור השנים 2005-2009.

תמורת הטבות אלה, התחייבו העובדים וההסתדרות להפרטתן המדורגת של חברות הנמל אשר תחל ב-2010 ותסתיים רק ב-2020. כמו כן, התחייבו העובדים ל"שקט תעשייתי" עד שנת 2010. ואולם, בחלוף שנה בלבד פרצה "השביתה האיטלקית" הראשונה בנמל אשדוד, ובעקבותיה שבו העיצומים ביתר הנמלים. כמו כן, למרות שחלפה כמעט שנה, טרם יצאה לדרך הנפקת חנמלים בשל התנגדות העובדים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו