בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

03.01.1965 /נא להכיר: המרחפה, כלי רכב מרחף תוצרת ישראל

היום לפני 46 שנה:

תגובות

בתערוכת המכוניות שהתקיימה בגני התערוכה בתל אביב באפריל 1965 היו יותר מ-100 מכוניות מהדגמים החדישים ביותר בעולם, ופעמיים בשבוע נערכו תצוגות "אופנת דרכים", ובה הציגו דוגמניות "מערכות לבוש המתאימות במיוחד לנהיגה ולשעות הנופש", כפי שתיאר זאת "הארץ" בידיעה ממארס 1965. אבל על כל הריגושים האלה האפיל כלי רכב אחד משונה, שהוצג לראשונה לקהל הרחב: המרחפה.

ב-3 בינואר 1965 הוצגה לראשונה המכונה הבדיונית הזו לעיני קהל מצומצם של עיתונאים, נציגי חיל החימוש של צה"ל ומוזמנים אחרים. "דגם ישראלי של רכב מרחף הוצג אתמול על ידי מתכננו", דיווחה כותרת ב"הארץ" למחרת התצוגה. מתכננו, האדריכל נתן קירפיצ'ניקוב, התיישב במרחפה שלו - ששמה הזמני היה "אן אישס 1" - והדגים נסיעה של מאות מטרים. לכל אורך הדרך הכלי ריחף כ-10 סנטימטרים מעל הקרקע. "הכלי עגול, שטחו 12 מ"ר ומשקלו הכללי 225 ק"ג נטו", תיאר סופר "הארץ", "הודות למבנה יחידות הדחיסה של כלי הרכב", הוסיף בנימה סתומה, "הוא זקוק למנוע של כוח סוס 1 בלבד להרמת 150 ק"ג... מהירותו של הכלי היא כמעט בלתי מוגבלת והיא מותנית בעוצמתה של היחידה הדוחפת", הסביר הכתב. "כלי רכב זה, בהיותו מרחף על פני הקרקע, עשוי להביא תועלת רבה בארצות מושלגות, שהתנועה בהן קשה בעונת החורף" - ולרחף גם מעל מים, ביצות, מדבריות חול ודרכים לא סלולות.

אמנם המרחפה הניסיונית האיצה לכדי 20 קמ"ש בלבד, אבל קירפיצ'ניקוב רמז על מהירות בעתידה: "אפשר לפתח כלי רכב מסוג זה לשם ייצוא בקנה מידה גדול", אמר לשומעיו, "שכן שירותי ביטחון של צבאות שונים - יהיו מוכנים להקציב סכומים ניכרים לרכישתו". כבר עכשיו, סיפר האדריכל, חברת "ישראל-אמריקה מוטור קורפורישן" - אשר הקים כדי לפתח "כלי תחבורה בלתי מקובלים" - נתונה במו"מ להשקעות לצורך פיתוח סדרה של שש מרחפות. "יחידה כזאת תהיה בעלת מהירות של 75 קמ"ש", אמר, ומחירה יהיה כ-20 אלף לירות.

בנובמבר באותה שנה ערך קירפיצ'ניקוב ניסוי נוסף לעיני מוזמנים, הפעם בדגם חדש יותר ושמו "ליידי בירד" - כינויה של אשת נשיא ארה"ב בימים ההם. המרחפה החדשה, עשויה מתכת ופוליאסטר, היתה מגושמת למראה אבל חזקה בהרבה מקודמתה. המנוע החשמלי בן 65 כוחות סוס שהורכב לה ייצר תחתיה, באמצעות לחץ, מעין כרית אוויר יציבה שעליה נישאה המרחפה פלוס מטען של עד 450 ק"ג - 55% ממשקלה הכולל. גם בחו"ל, ציין האדריכל, כבר עוסקים בפיתוח מרחפות; אך הדגם שתיכנן עולה לדבריו על דגמים מקבילים, שכושר ההרמה שלהם הוא 30% בלבד ממשקל המרחפה.

כמעט שנתיים אחר כך, בדצמבר 1966, התפרסמה ידיעה ב"הארץ" שקירפיצ'ניקוב מקים מפעל באשדוד לייצור כלי רכב מרחפים; אבל כאן נפסק הדיווח על התקדמותה של המרחפה. קירפיצ'ניקוב עצמו הופיע שוב בשנות ה-80 וה-90 כמתכנן-על של הביתן הישראלי בסלון האווירי בפאריס. לצד אחת הידיעות על אודותיו, ב-1987, הוא צולם לובש חולצה ועליה כתוב VIVA LAVI, לתמיכה בעוד חלום מעופף שלבסוף יתרסק.

בראיון לניר מן ב"הארץ" ממאי 2009, אל"מ (מיל') יגאל מילוא, שהשתייך בשנות ה-60 וה-70 לקבוצה נבחרת של מהנדסים בצה"ל, שפך מעט אור על גורלה של המרחפה. "קירפיצ'ניקוב הגה רעיון לפיתוח ?רחפת' שתפתור את בעיית העבירות בביצות", הסביר. "הוא הצליח לשכנע גורמי פיתוח מטכ"ליים בהיתכנות הצעתו, ואלה העמידו לרשותו תקציב גדול לבניית אב-טיפוס לרכב. לאחר מכן נדרש תקציב נוסף לניסוי היישומי. התנדבנו לבצע את הניסוי בביצות בלוזה בצפון סיני, ברבע מהסכום שהוצע, והוא הוכתר בהצלחה. בסופו של דבר נגנז רעיון הרחפת, אולם בעקבות הניסוי צברה היחידה יוקרה מטכ"לית, ועוד נשאר לה כסף רב לענייניה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו