בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

זעם בירושלים על הכוונה לחסום את רחוב יפו לכלי רכב

מתנגדי המהלך טוענים כי רחוב אגריפס יהפוך ל"מלכודת מוות להולכי רגל"

תגובות

בעוד כשבוע וחצי תחווה ירושלים את המהפכה הראשונה מתוך מספר מהפכות תחבורה שצפויות לה בשנה הקרובה. החל מ-15 בינואר ייסגר רחוב יפו לתנועת כלי רכב לצורך בדיקות לקראת תחילת הפעלת הרכבת הקלה. הרחוב ההיסטורי הוא חלק מהדרך שהובילה משער העיר העתיקה לכיוון עיר הנמל שנתנה לו את שמו. כעת הוא יהפוך - לראשונה מאז נסלל בימי האימפריה העות'ומאנית לפני כ-150 שנה - למדרחוב להולכי רגל.

בעוד שמונה חודשים תתחדש התנועה ברחוב, אולם היא תהיה מוגבלת אך ורק לרכבת הקלה שתתחיל את פעילותה המסחרית בחודש אוגוסט. אולם המהפכה הזו לא צפויה לעבור בשקט: נהגי אגד וסוחרי השוק מזהירים מפני קטסטרופה תחבורתית במרכז העיר בעקבות השינוי. לדבריהם, קווי האוטובוסים שיופנו מעתה לרחוב אגריפס, הרחוב הראשי המוביל לשוק מחנה יהודה, יגרמו לנזק בלתי הפיך לשוק ולפקקים בלתי נסבלים בכל האזור. בנוסף טוענים המתנגדים לשינוי כי רחוב אגריפס יהפוך ל"מלכודת מוות להולכי רגל", שאלפים מהם חוצים אותו מדי יום בדרכם אל השוק.

בעיה נוספת טמונה, לטענת סוחרי השוק והתושבים, בדוכן עיתונים ובדוכן בורקסים המצויים בפינת הרחובות אגריפס וכי"ח. תושבים טוענים כי באחרונה התמרמרו גם נהגי אגד שעוברים בצומת ואמרו כי אוטובוס מפרקי (אוטובוס ארוך) לא יכול לפנות מרחוב כי"ח לרחוב אגריפס, מבלי לפגוע בשני הדוכנים - שאיתרע מזלם לעמוד בנקודה הארכימדית שעליה נשענת כל תוכנית התחבורה החדשה של ירושלים.

אף ועד סוחרי השוק ואנשי המנהל הקהילתי לב העיר זועמים על התוכנית. "כל מי שעיניו בראשו יכול לראות את הסכנה, מה שיקרה באגריפס זו פגיעה בנפש. יעברו שם יותר מאלף אוטובוסים ביום, בטוח שמישהו ייהרג שם", אומר תומר קאופמן, יו"ר הוועדה הפיזית של המנהל. החלטנו שאנחנו לא משתפים פעולה עם העירייה במהלך הזה. עוברת על העיר רוח רעה", מוסיף קאופמן.

סוחרי השוק חוששים גם מעלייה חדה בזיהום האוויר ומירידה חדה במספר הקונים. שוק מחנה יהודה, מסבירים בשוק, הצליח בעשור האחרון לבסס לעצמו מעמד של "שוק לכולם": חלק גדול מהכנסות הסוחרים מגיעות מציבור ממעמד בינוני-גבוה שמגיע לשוק ברכב פרטי. עם השינוי, טוענים בשוק, תיחסם כמעט האפשרות להגיע אליו ברכב וחלק גדול מלקוחותיו ינטשו אותו.

על פי התכנון, לאחר שהאוטובוסים יוסטו מרחוב יפו תחל חברת סיטי-פס, זכיינית הרכבת הקלה בבירה, בהרצת בדיקות לקרונות הרכבת ולמסילות במרכז העיר. בכך תושלם הנסיעה על כל קו המסילה שחוצה את ירושלים מפסגת זאב ועד הר הרצל. הבדיקות יימשכו בארבעת החודשים הקרובים ובאפריל, המועד המקורי של תחילת הפעלת הרכבת, תחל סיטי-פס בנסיעות ניסיון במסגרתן ניתן יהיה לנסוע בחינם באזור מרכז העיר. זאת על פי הצעה של ראש העיר, ניר ברקת, שנועדה לרכך את התנגדות התושבים לדחייה נוספת בתחילת ההפעלה המסחרית והמלאה של הרכבת בחודש אוגוסט.

עם תחילת ההפעלה המסחרית, מאמינים בעירייה ובמשרד התחבורה, כי ניתן יהיה להוריד בצורה משמעותית את מספר האוטובוסים שעוברים במרכז העיר ולהפחית את הלחץ על רחוב אגריפס. בהודעה משותפת שפרסמו העירייה ומשרד התחבורה נמסר כי "עם כל הקשיים הזמניים מדובר באבן דרך חשובה המעידה על סיום ההקמה של הרכבת הקלה: שנים חיכינו לרגע הזה שהרכבת הקלה תגיע ליפו כדי להשלים את ההרצה ולהתחיל את ההפעלה. מדרחוב יפו יהיה הרחוב היפה ביותר בעיר ויחזור לשמש כמרכז שוקק של עיר הבירה. במקום פיח וזיהום יהיו ברחוב עצים יפים, בתי קפה ומדרחוב זורם". עוד נמסר מפי גורמים בעירייה כי "תושבי ירושלים הוכיחו נחישות ועמדו בכל קשיי ההקמה. עכשיו דרושה עוד קצת סבלנות כדי שנוכל להפעיל את הרשת החדשה והמובילה של התחבורה בירושלים". בנוגע לפינת אגריפס-כי"ח נמסר מהעירייה כי במקום בוצעו התאמות פיזיות והתקנת רמזור חדש וכי הנושא תואם עם חברת אגד והמשטרה.



צומת הרחובות אגריפס וכי''ח בירושלים. למטה: רחוב יפו, אתמול



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו