בג"ץ על קווי המהדרין | שני הצדדים טוענים לניצחון

יאיר אטינגר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
יאיר אטינגר

פסק הדין של שופטי העליון בנושא קווי המהדרין עורר עניין רב, בין היתר בשל התגובות החלוקות שבאו בעקבותיו. שני הצדדים - אלו שנאבקו נגד ההפרדה ואלו שנלחמו למענה - הכריזו על ניצחונם לאחר קריאת פסק הדין, שבו אימץ בג"ץ את ההמלצות המורכבות של משרד התחבורה לאפשר "הפרדה וולונטרית" בקווים מסוימים.

אז מי צודק? האם זה ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) שהכריז כי "ביטול קווי ההשפלה הוא ניצחון לחופש ולשפיות", או שמא זוהי ועדת הרבנים לענייני תחבורה שבירכה על החלטת בג"ץ "המבטיחה שמה שהיה הוא שיהיה".

האם צודקים העותרים מהמרכז לפלורליזם יהודי שהבינו כי בג"ץ "קבע לראשונה כי הפרדה הינה הפליה פסולה האסורה על פי חוק", או צדק השדרן באולפן הרדיו החרדי "קול-חי", כי "היסטוריה נרשמה היום כאשר בג"ץ אישר את קווי המהדרין"?. דבר אחד ברור: בפועל, המצב הקיים - שבו קיימים עשרות קווי מהדרין שבהם מופרדת אוכלוסיית הגברים מהנשים - יימשך בשנה הקרובה לפחות.

בית המשפט קבע כי אין די בבדיקה שערך משרד התחבורה בעניין קווי ההפרדה, ולפיכך הכריז על תקופת הרצה של שנה שלאחריה ייבחן ההסדר מחדש. בתקופה זו, תוגבר האכיפה על הפעלת האוטובוסים שבהם יכולות הנוסעות לעלות מהדלת האחורית, וזאת כדי לבחון אם הפעלת הקווים אינה גורמת כפייה ואלימות.

שמעון שטרן, דובר ועדת הרבנים לענייני תחבורה, גוף חרדי שעומד מאחורי היוזמה ליצור הפרדה בתחבורה הציבורית, בירך על החלטת בג"ץ. "לראשונה, בג"ץ לא פסק נגד החרדים", אמר ל"הארץ", "למעשה, קווי המהדרין יכולים להמשיך לפעול, וגם ממשיכים לפתוח את שתי הדלתות (לכניסת נוסעים; י"א) לבקשת הציבור החרדי".

לדבריו, "בג"ץ הכיר בכך שזכותו של הציבור החרדי לנסוע בהפרדה. לעניין הכפייה, כבר ציינו מאות פעמים: מעולם לא ביקשנו שיהיה איסור על נשים לשבת, ואנחנו גם הוקענו כל סוג של אלימות. הלוואי שהיו מוקיעים את האלימות בקווי הלילה כמו שאנחנו הוקענו. אנחנו אומרים שוב ושוב שאין שום היתר ושום לגיטימציה לאלץ נוסע או נוסעת בשום סוג של כפייה או כוחנות".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ