בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

7 דקות בנתיב המהיר לתל אביב לעומת 40 בנתיב הרגיל

הנתיב המהיר הופעל הבוקר לראשונה ביום חול, וכמה מאות כלי רכב בלבד עברו בו מדי שעה. היעד: יותר מ-1,600 מכוניות בשעה בשעות העומס

תגובות

למרות עומסי תנועה כבדים שנרשמו הבוקר (ראשון) בכביש מספר 1 מירושלים לתל אביב, רק מעט אנשים בחרו להשתמש בנתיב האגרה החדש לתל אביב. עד כה, השתמשו בנתיב המהיר רק כמה מאות כלי רכב בכל שעה, לעומת היעד של 1,600 כלי רכב לפחות בשעה בשעות העומס. מנהלי הנתיב המהיר מסבירים כי הדבר נובע ממספר נרשמים מועט.

"כיוון שאנשים לא נרשמו מראש, הם מהססים", אמר ראש מנהלת נתיבים מהירים ניצן יוצר. "אנשים זהירים, אולי חשדנים, רוצים קודם לראות ואז להצטרף. אבל התסכול מעמידה בפקק גדול, ולכן אני צופה שיותר ויותר אנשים ישתמשבו בנתיב בימים הקרובים. זה עניין של זמן".

הדרך לתל אביב, הבוקר. תצלום: מוטי מילרוד

נתוני מרכז הבקרה של הנתיב המהיר מגלים כי משעות הבוקר נמשכה הנסיעה בכביש מספר 1 ממחלף בן גוריון ועד קיבוץ גלויות בין 40 ל-60 דקות ואילו בנתיב המהיר - 7 דקות וחצי בלבד.

האגרה על הנסיעה בנתיב נקבעת על פי גודש התנועה והיקף השימוש בנתיב המהיר - ככל שהתנועה תהיה רבה יותר, כך יעלה המחיר. מפעילי הנתיב צופים כי בשעות העומס יגיע מחיר הנסיעה עד 25 שקלים. בשל הביקוש הנמוך יחסית הבוקר, נותר מחיר הנסיעה בנתיב האגרה כמעט כל הזמן 6 שקלים והוא עלה רק פעם אחת לדקות אחדות ל-8 שקלים.

רוב כלי הרכב שהשתמשו בנתיב אינם רשומים, על אף שהשימוש בנתיב נועד לנהגים שנרשמו בלבד וקנסות יוטלו על מי שיסעו בו מבלי להירשם. עם זאת, בימים הראשונים להפעלתו, לא יוטלו קנסות אלה והנהגים יחויבו במחיר הנסיעה בלבד. בפעם הראשונה יהיה הקנס 20 שקלים ולאחר מכן 60 שקלים לכל נסיעה.

ההרשמה באינטרנט ובמוקד הטלפוני אינה עולה כסף, אך עד כה נרשמו רק כמה אלפי נהגים. זכיינית הנתיב המהיר, שפיר הנדסה, התחייבה להעביר בשעות העומס לפחות 1,600 כלי רכב בשעה, במהירות שלא תרד מ-70 קמ"ש.

"חשדנות ישראלית טבעית"

מנהל התפעול של הנתיב המהיר, הראל חנין, העריך כי "חשדנות ישראלית טבעית" היא הגורם למיעוט הנרשמים. "אנחנו מניחים שהישראלים קודם רוצים לראות שזה נפתח, יום-יומיים לראות איך זה יעבוד, ורק אחר כך למסור פרטי כרטיס אשראי", הוא אומר. מלכתחילה לא היתה ציפייה לשימוש רב בנתיב בסוף השבוע, בעת שהתנועה בכביש זורמת ללא הפרעה.

בסוף השבוע היה מחיר הנסיעה בנתיב האגרה שישה שקלים - מחיר המינימום לנסיעה בכביש זה. הבוקר, בשעות העומס, היה צפוי כי המחיר יעלה, בהתאם לגודש התנועה והביקוש לנתיב האגרה, אך בשל הביקוש המועט, כאמור, לא עלה כמעט המחיר. הנתיב עובר במקביל לכביש ירושלים-תל אביב, תחילתו מעט אחרי מחלף בן-גוריון וסופו לפני מחלף לה-גווארדיה.

מטרתו העיקרית של הכביש היא לשמש נתיב לתחבורה ציבורית ולהקל על עומס התנועה בכניסה לתל אביב ממזרח. מכוניות שבהן ארבעה נוסעים לפחות יזכו בפטור מתשלום, ובתנאי שיעברו בנקודת הביקורת סמוך למחלף שפירים. בשעות עמוסות פחות תהיה הנסיעה חינם גם למכוניות עם שלושה נוסעים - כל זאת בתנאי שהרכב רשום כמנוי לכביש. בעלי תו נכה יהיו פטורים מתשלום ואופנועים ישלמו מחצית מהמחיר הנקוב.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו