בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"ארד שרון, מה ניתן להסיק על גלנט מהווילה שלו?"

שיחת היום

תגובות

האדריכל ארד שרון, מרצה בפקולטה לאדריכלות באוניברסיטת תל אביב, ממובילי תוכנית המתאר של טייבה, תיכנן את בניין העירייה בראשון לציון, בניין המיון בבית החולם אסף הרופא, בניין היולדות בסורוקה, מגדל הקרדיולוגיה במרכז הרופאי בתל אביב ועוד, חושב ש"וילה גלנט" מצביעה בעיקר על אישיות הדייר שלה.

הווילה במושב עמיקם שבבעלות האלוף יואב גלנט, שהתעתד להיות הרמטכל הבא, משתרעת, על פי הערכות מומחים, על פני חמישה דונם. בין אגפי הבית השונים מחברים ארבעה צריחים, המשווים לדעת שרון, מראה צלבני מבצרי, או במלה אחרת - "קיטש".

עם איזו בנייה הארכיטקטורה של הווילה מתכתבת לדעתך?

"הבניין זר לחלוטין לקונטקסט הארכיטקטורה הישראלית. הוא העתקה של משהו שבין שאטו צרפתי לאיזשהו מבצר ספרדי.

הוא משדר מבנה של מצודה מהתקופה הצלבנית, מבנים כאלו ניתן לראות בעיקר באירופה. אדריכלות צלבנית שהמגמה שלה להגן על מה שיש בפנים, מעין בניין חומה, שנותן תחושה של מבצר, ומזכיר קצת מבצרים צלבניים בקיסריה.

זה נראה כמו בניין שמאפיין איש צבא?

הבניין מעורר שאלות איך איש צבא מסוגל לבנות בקנה מידה כזה גדול עם משכורת צבאית. זה מזכיר בניינים של אוליגרכים רוסים עם טעם רע, זה לא בניין של ראש המטה הכללי המיועד, ממנו היית מצפה לבית צנוע יותר, מבחינת הבניין עצמו".

מה הבניין משדר?

"הוא משדר גרנדיוזיות ומזכיר בניין של אצילים בתקופת המלוכה של נפוליון. ובטח לא בית של איש צבא. הסימטריה האדריכלית משדרת סימטריה שמתקשרת בהיסטוריה של האדריכלות עם בנייה כוחנית, שרחוקה מהאדריכלות המודרניסטית, שהייתה ריאקציה לאדריכלות הניאו-קלאסית.

הרבה מאוד אנשים עשירים אוהבים את השפה הזו שמזכירה את העבר, שבשפה האדריכלית משדרת אסתטיקה דמוקרטית יותר שהיא לא סימטרית ולא כוחנית כמו וילה גלנט. קווים דינמיים, חומרים שקופים יותר.

הווילה נראית אטומה באופן יחסי, הרושם הוא של מבצר אטום לסביבה, שמנוכר לסביבתו, מקרין סטטיות, עוצמתיות, כמו אומר: הנה אני פה ולא אלך. משדר גם ניכור לישראליות ולסביבה הקרובה שלה.

זו אדריכלות של קיטש, לא ראיתי הרבה דוגמאות כל כך גרועות".

האם ניתן להסיק ממבנה מסוים על אישיות הדייר שלו?

"כשם שכלבים ובעליהם מפתחים לפעמים קווי דמיון. כך הבניין, קרוב לוודאי עוצב ברוח הדייר שלו.

כל מיליונר לוקח את האדריכל ומעצב לפי דמיונו. פה הדמיון של האלוף גלנט הוא דמיון של חוסר דמיון מאוד קיצוני. התוצאה היא קיטש נדיר בקונטקסט של בניית וילות.

נראה שעם האופי הצבאי הוא הכתיב לאדריכל, אלא אם כן השתלבו אדריכל חסר כישרון וקליינט עם חוסר תרבות אדריכלית קיצוני.

מה היה הלך הרוח של האדריכל שתיכנן את הבניין, כפי שזה משתקף מהתוצאה?

אדריכל שבא לתכנן וילה חשוף בלחיצת כפתור לכל היצע הווילות הקיים, וגם להעתיק צריך לדעת. ופה העתיקו וילה בומבסטית, עצמתית, שלא מחמיאה בשום צורה לרמטכ"ל לעתיד.

היית מצפה שהבניין ישדר איזושהי הדרת כבוד לתפקיד, ולא ישים את עצמו בצורת מגורים כל כך אקסטרווגנטית.

ואם הבניין מכוער בצורה קיצונית, זה לא מחמיא. הוא יכול היה למצוא אדריכל הרבה יותר מוכשר.

השאלה היא האם אלה לא השלכות של הקליינט שהנחה את האדריכל לתכנן את הבניין".

האם המבנה יוצר דיאלוג עם הסביבה?

"אפשר לשים את הווילה בכל מקום או בשום מקום. היא הוצמחה, כאילו לקחו כמה מטוסים והטיסו וילה ביצורית מספרד והצניחו באדמות שלו. ואף אחד לא יוציא אותה.

היא משדרת "כאן אני נשאר". שפה כל כך נוקשה, וחסרת כל חן, פיוטיות וליריות. אין בה שום דבר שמעורר אמפתיה.

זו טעות גדולה מאוד, במיוחד לאיש צבא, לשדר דבר כזה לפקודים ולאזרחי המדינה, שהרמטכ"ל גר בארמון.

אתה רואה כאן בעיה נוספת, שמשקפת משהו על גלנט?

יש כאן בעיה, אני לא מבין איך ולמה הוא צריך היה להקרין את האגו למבנה בצורה כל כך קיצונית.

אנשים עשירים ממנו, בנו וילות הרבה פחות בומבסטיות.

הבנין לא מתייחס לקריטריונים העכשוויים המעניינים את האדריכלות והקליינטים, כגון: השתלבות במרחב, בסביבה, התייחסות לכיווני אוויר ואור, מבנה ירוק שיהיה אקולוגי.

זה בניין שלא שייך לשום דבר, לא לארץ, לא לתקופה לא לסביבה, אמורפי ולא מוגדר. אולי כמו גלנט עצמו: טיפוס סטואי, אף אחד לא יודע מהו באמת.

הבניינים מזכירים את הבעלים. בניין של חוסר טעם ותרבות, חוסר פתיחות לעולם, אטימות, פראנויה כאילו מישהו עומד להתקיף.

יש אדריכלות מודרנית, כמו של רם קולהאס, שבנה וילה ליד פאריס על עמודים שבגגה יש דק עם בריכת שחייה, ווילה נוספת בבורדו שנבנתה לאדם נכה, שכל החלק הפנימי שלה יכול לעלות ולרדת בלחיצת כפתור. שתי דוגמאות אלה ממחישות הרבה דמיון ויצירתיות, כמו גם דיאלוג עם הסביבה".



ארד שרון. 'זה בניין שלא שייך לשום דבר, אמורפי ולא מוגדר, אולי כמו גלנט עצמו: טיפוס סטואי, אף אחד לא יודע מהו באמת'



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו