בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

התוכנית ללימוד מתמטיקה בחטיבה תשתנה שוב

לאחר פרסום ביקורת על התוכנית ב"הארץ", החליטה ועדה מקצועית לערוך שינויים בעיקר בתחום הגיאומטריה

תגובות

תוכנית הלימודים במתמטיקה בחטיבת הביניים צפויה לעבור שינויים נוספים. באחרונה, בעקבות ביקורת פומבית שמתחה קבוצת מתמטיקאים מאוניברסיטאות שונות על התוכנית, הוחלט במשרד החינוך לקיים דיון מחודש בנושא.

במכתב פומבי מאת המתמטיקאים, אשר פורסם ב"הארץ", הגדירו המתמטיקאים את התוכנית "גרועה באופן שערורייתי", וטענו כי הפרק במתמטיקה גורם ל"נזק עצום אף לתלמידים הטובים ביותר". בעקבות כך, הוקפא תהליך אישור ספרי הלימוד לכיתה ז'.

לפני כמה חודשים דרש משרד החינוך מהחברות השונות המוציאות לאור ספרי לימוד, להגיש את הספרים המיועדים לכיתה ז' לאישור סופי עד ה-2 בינואר. ואולם, לפני כשבוע קיבלו המו"לים הודעה מפתיעה, בה נכתב ש"לאור העובדה כי ועדה מקצועית החליטה לבצע שינויים בתוכנית הלימודים - בעיקר בתחום הגיאומטריה - ניאלץ לבקשכם לדחות את הגשת החומרים עד לקבלת המסקנות". בעקבות כך, לא ברור אם בשנת הלימודים הבאה ילמדו התלמידים מספרים אשר קיבלו אישור. לדברי אנשי חינוך מתמטי ומורים בחטיבות הביניים, אי הבהירות והשינויים בתוכנית הלימודים מקשים על לימוד המקצוע. גיבוש תוכנית הלימודים לחטיבות הביניים החל לפני כתשע שנים.

לדברי גורמים שונים, בעקבות הפרסום החליט יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, צבי צמרת, על הקמת ועדה חדשה, שנועדה הפעם "לבדוק את התוכנית ולתקן במידת הצורך ובמהירות המרבית", כפי שמציין מכתב שהופץ באחרונה לאנשי מתמטיקה.

ואולם, לדברי יו"ר ועדת המקצוע במתמטיקה, פרופ' עזריאל לוי מהאוניברסיטה העברית, הבעיה בהוראת המתמטיקה איננה קשורה לתוכנית הלימודים אלא דווקא לאיכות המורים. לדבריו, גם תוספת שעות הלימוד עליה החליט משרד החינוך, כחלק מהניסיון לשפר את דירוג ישראל במבחנים הבינלאומיים, לא תביא לשינוי. "זה כמו לתת כוס מים לגוסס. מדובר בקוסמטיקה בלבד".

עמדה דומה מביעה גם פרופ' נאוה בן צבי, נשיאת מכללת הדסה, אשר עמדה בשנים האחרונות בראש שתי ועדות לבחינת מצב לימודי המתמטיקה. לדבריה, משרד החינוך "הכניס את הוראת המתמטיקה לטיפול נמרץ אבל לא מטפל במחלה עצמה".

לימודי המתמטיקה, במיוחד בכיתות ז'-ט', נחשבים לנקודת חולשה מרכזית במערכת החינוך. במבחן פיז"ה הבינלאומי האחרון, שפורסם לפני כמה חודשים, הגיעו תלמידי ישראל למקום ה-41 מתוך 64 מדינות. במבחן המיצ"ב האחרון, שעורך משרד החינוך, עמד הציון הממוצע במקצוע בקרב תלמידי כיתות ח' על 47 נקודות. קשיים אלה ידועים כבר כמה שנים, ותוכנית הלימודים היתה אמורה להתמודד לפחות עם חלקם.

יישום תוכנית הלימודים החדשה החל בשנת הלימודים הקודמת, ובאופן חריג הוחלט כי הוא יקיף את כל כיתות ז'. השנה מיושמת התוכנית בכיתות ח', ובשנה הבאה - בכיתות ט'. "כיוון שהתוכנית עוברת כל הזמן שינויים, אין אפשרות לדעת אם היא מצליחה", ציין גורם העוסק בחינוך מתמטי, והוסיף כי "משרד החינוך לא מצליח להגיע להחלטה ברורה מה צריך ללמד בחטיבת הביניים, ואיך לעשות זאת, כבר כמעט 10 שנים".

ממשרד החינוך נמסר תחילה כי תוכנית הלימודים לכיתה ז' "הוטמעה במלואה", ואילו התוכנית לכיתות ח'-ט' "עדיין מצויה בתהליך של פיילוט". רק בהמשך הוסיפו כי התוכנית לכיתות ז' "נמצאת בבחינה, והיא עוברת התאמות ושינויים". באשר לתלונות מורים, נמסר ש"לכל חמישה בתי ספר מוצמדת מדריכה, שמלווה את המורים ומעניקה סיוע צמוד".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו