בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"פעם כולם היו קונים בהרצל, היום קונים באיקאה"

איקאה זכתה לאהדת הציבור והתקבלה גם בקרב המעצבים

תגובות

בעשר השנים שחלפו מאז נפתחה חנות איקאה הראשונה בנתניה, הצליחה הרשת השוודית לשנות מקצה לקצה את היחס ואת רמת העניין של ישראלים כלפי תרבות העיצוב. כחנות רהיטים היא מבקשת להציע חוויית קנייה מורכבת, שנמשכת שעות ספורות ומסתיימת בהרכבת המוצר בבית. המחירים האטרקטיביים מצליחים למשוך חתך אוכלוסייה מגוון - יהודים, חרדים, ערבים, בני כל הגילים וכמעט מכל רמות ההכנסה.

עבור ד"ר עדינה מאיר-מריל, מרצה לתולדות האמנות והאדריכלות באוניברסיטת תל אביב, השריפה בחנות בנתניה היא לא פחות מ"אבל כבד". מאז נפתחו שעריה של החנות הראשונה בנתניה, הפכה הדוקטור למעריצה נלהבת ואף קשרה את מחקריה הנרחבים על בית הספר הידוע של הבאוהאוס בגרמניה לפעילות המעצבים בחברה השוודית. "הנשמה של הבאוהאוס נמצאת במוצרים של איקאה חד-משמעית", היא אומרת בהתלהבות. "תסתכל על המודולריות, על החומרים הפשוטים, השכפול, זה המשך של אותו קו סגנוני".

לדעתה, לאיקאה היתה השפעה אדירה על תרבות העיצוב בישראל בעשור האחרון. "אני הולכת לרופא שיניים והכל שם איקאה. אני מזהה את המדפים, השרפרפים, החפצים, הרי אני שרה את הקטלוג בעל פה. לדעתי ההצלחה שלהם בארץ קשורה ליחס המוצלח בין מחיר לבין מוצר, וגם השירות שלהם מעולה". את דירתה בכפר סבא ריהטה אך ורק במוצרי החברה, למעט שולחן אוכל שנקנה ברשת יוקרתית בהרצליה פיתוח. היא מוסיפה כי היא נוהגת לקחת את הנכדים ליום כיף באיקאה ועל פי מספר המשפחות שניתן למצוא בכל יום במזנון החנות - כנראה היא ממש לא לבד.

גם עמי דרך, לשעבר ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, נוהג לבקר באיקאה לעתים קרובות. לדעתו ההצלחה של איקאה היא לא תופעה ישראלית, אלא גלובלית. "יש לי בבית שלושה ילדים, כלב וחתול, ברור שאני מעדיף לקנות ספה ב-4,000 ש"ח שתחזיק שלוש עונות במקום להשקיע במוצר יקר מאוד", הוא צוחק. הוא מסכים כי איקאה הפכה לשחקן מרכזי בשוק, אבל אינו רואה את התרומה שלה לתרבות העיצוב בארץ: "פעם אנשים היו קונים ספה ברחוב הרצל, היום הם קונים באיקאה. הם הצליחו להשפיע בעיקר על האוכלוסייה הצעירה, שגם ככה היתה מאמצת מוצרים זולים ממקומות אחרים".



הסניף בראשון לציון, אמש. 'הנשמה של הבאוהאוס במוצרים'



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו