בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רוב מסלולי החינוך הפרטי בבתיה"ס הציבוריים

עלויות גבוהות ומיונים מוקדמים בחסות המדינה

תגובות

בלמעלה ממחצית הרשויות המקומיות, פועלים בבתי הספר הציבוריים מסלולי לימוד בעלי מאפיינים פרטיים - הפוגעים בשוויון החינוכי, כך עולה מסקר ראשון מסוגו שערך באחרונה איגוד מנהלי המחלקות לחינוך ברשויות המקומיות. המסלולים הייחודיים מאופיינים בגביית תשלומי הורים גבוהים מהרגיל ועריכת מיונים מוקדמים. רוב המסגרות הייחודיות שייכות לחינוך הציבורי, הנמצא בבעלות המדינה והרשות המקומית. משמעות הדבר היא, שמערכת החינוך הציבורית עצמה תורמת להגדלת האי-שוויון בחינוך.

בסקר השתתפו 67 רשויות מקומיות, והוא מהווה מדגם מייצג של כלל הרשויות בישראל. תוצאות הסקר יוצגו בכנס של איגוד מחלקות החינוך, המתחיל היום בירושלים. לדברי יו"ר האיגוד, אבי קמינסקי, חלק משמעותי מבתי הספר ומסלולי הלימוד הייחודיים פוגע באינטגרציה. "במסווה של ייחודיות חינוכית, בתי הספר האלה עורכים מבחני מיון שאינם תמיד חוקיים, וגובים תשלומים גבוהים המונעים מהאוכלוסייה החלשה להגיע אליהם", אמר.

בתי ספר ייחודיים, מוגדרים ככאלה המתמקדים בנושא לימוד מסוים (כמו טבע, אמנויות או מדעים), או מסגרות חינוך המבוססות על אידיאולוגיה או פדגוגיה ייחודית (למשל חינוך דמוקרטי או אנתרופוסופי). עם זאת, גם בבתי ספר רגילים פועלות מגמות לימוד ייחודיות, בדרך כלל בניסיון למשוך אוכלוסייה מבוססת.

על פי הסקר, בכמחצית מהרשויות המקומיות קיימים בתי ספר ייחודיים. במרבית המקומות גובים בתי ספר אלו תשלומי הורים גבוהים מהמותר ועורכים מיונים, האסורים אף הם על פי נוהלי משרד החינוך. כאמור, ביותר מ-50% מהרשויות נהוגים בבתי הספר הרגילים מסלולי לימוד ייחודיים, בעלי המאפיינים הפרטיים.

עוד מתברר, כי בעיקר המעמד הבינוני הוא זה שנהנה מהמסגרות הייחודיות: כ-85% מבתי הספר הייחודיים נמצאים ברשויות שרמתן החברתית-כלכלית מוגדרת על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כבינונית-גבוהה. לפי נתון נוסף, למעלה מ-70% מבתי הספר האלה שייכים למגזר היהודי. עוד 27% פועלים ברשויות מעורבות של יהודים וערבים, ורק 3% מצויים ביישובים ערביים.

בחודשים האחרונים חשוף החינוך הפרטי לביקורת ציבורית, בין השאר גם מצדו של שר החינוך, גדעון סער, המתנגד למשל למתן רישיון לבית הספר הפרטי "חברותא", אשר גובה שכר לימוד של כ-35 אלף שקלים בשנה. במקביל, כפי שפורסם ב"הארץ", מנסים באחרונה במשרד החינוך גם להילחם במיונים לכיתה א' שעורכים בתי ספר ציבוריים, כמו אלה לטבע ואמנויות בתל אביב. ההחלטה הסופית בעניין זה טרם התקבלה.

לדברי אחת מעורכות הסקר, יעל כפרי מהתוכנית "המשפט בשירות הקהילה" בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, תוצאות הסקר מלמדות כי יש צורך "לבחון מחדש את המושגים שבהם משתמש משרד החינוך והשלטון המקומי, המבחינים לכאורה באופן ברור בין חינוך ציבורי לפרטי. מתברר שתופעת בתי הספר הייחודים נפוצה יותר בחינוך הציבורי מאשר במגזר הפרטי. הצגת בתי הספר הפרטיים כאויבי המערכת הציבורית מסיתה את הדיון ממוקד הבעיה האמיתי - תהליכי ההפרטה שעוברים על המערכת הציבורית".

עוד אומרת כפרי, כי הנתונים מלמדים גם על חוסר אמון גדול מצד הציבור במערכת הציבורית "הרגילה", וכי "הרשויות מקומיות נמצאות בקונפליקט: מצד אחד הן מנסות לשמר מערכת חינוך שוויונית, אך מצד שני מאפשרות להורים לרכוש שירותי חינוך משופרים, המגדילים את האי-שוויון".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו