בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נפרדים מהמכוניות הפרטיות זוללות הדלק

כיצד משפיעה ההתייקרות על הישראלים

תגובות

התייקרות מחירי הדלק גורמת לישראלים לשנות את הרגלי הנהיגה שלהם: ויקטור מת"א מחליף את הג'יפ, משה מיקנעם נפרד מהפורד, ורק רן דנאי, מנכ"ל טויוטה, מוכר עוד ועוד מכוניות היברידיות.

משה רוטמן מיקנעם קנה בשנת 2002 מכונית "אקונוליין" של חברת פורד, ששימשה את בנו הנכה. באותה תקופה מרכיב הדלק בדמי הנכות שקיבלה המשפחה היה 533 שקלים, שבאמצעותם אפשר היה לתדלק את הרכב ב-141 ליטר בנזין. כיום מרכיב הדלק בדמי הנכות הוא 615 שקלים, אבל בסכום הזה ניתן למלא את הרכב ב-85 ליטרים בלבד. החזקת הרכב הפכה מבחינת רוטמן למעמסה כלכלית, ובאחרונה הוא החליט למכור אותו, למרות שלדבריו הרכב נסע 82,000 קילומטרים בלבד. "אני מוותר עליו בצער רב, כי באמת אין לי ברירה".

רוטמן מאמין כי עליית מחירי הדלק בכ-13% בשנה האחרונה, כולל מס הדלק החדש שנכנס לתוקפו לפני כשבועיים, תוציא את הישראלים לרחובות. "המצב במצרים והבלגאן בצמרת צה"ל הורידו את הנושא מהכותרות, אבל עכשיו אנשים מתחילים שוב להתעורר", אומר רוטמן, שמתכוון להשתתף בהפגנות שייערכו בשבועות הקרובים נגד המס החדש - אם רק יימצא מי שיסכים להסיע אותו אליהן. "בעזה יש ממשלת חמאס ובירושלים יש ממשלת חמס. מצד אחד הדלק מגיע למחיר לא שפוי, מצד שני התחבורה הציבורית מביישת את הנוסעים בה - מה מצפים מאנשים לעשות?".

רוטמן לא לבד בכעסו. ויקטור מתל אביב מציע באתרי המכירות באינטרנט ג'יפ "לאנד קרוזר" של טויוטה, יד ראשונה, "שמורה כחדשה". "אני מרוצה מאוד מהג'יפ, אבל רוצה להחליף למכונית עם מנוע יותר חסכוני", הסביר בשיחה עם "הארץ". "אני משלם 4,000 שקלים בחודש על דלק. זה סכום שקשה לעמוד בו, ועכשיו הממשלה החליטה להקשות על אנשים עוד יותר עם המס החדש". ויקטור אומר כי אנשים שפונים אליו ומבקשים פרטים לגבי הרכב, "שואלים דבר ראשון כמה דלק האוטו צורך".

לא רק מי שמחזיק בג'יפ זולל-דלק חש על רכבו את עליית המחירים. המס החדש פוגע גם בבעלי האופנועים והקטנועים, כמו יוסי והבה מרמת גן, שמציע למכירה קטנוע סופר-דיוק 125 סמ"ק, ששימש אותו נאמנה בשנים האחרונות ואפשר לו לעקוף את הפקקים של הבוקר בדרך לעבודה. והבה, בעל מספרה בצפון תל אביב, אומר שהבעיה הגדולה ביותר עבור בעלי הקטנועים היא ביטוחי החובה הגבוהים, שיחד עם העלייה החדה במחירי הדלק הופכים את החזקת הקטנוע לבלתי משתלמת בעליל.

עליית המחירים גורמת לשינויים גם בשוק הליסינג: עובדת בחברת ליסינג גדולה באזור המרכז סיפרה בשיחה עם "הארץ" על עבודתה עם קציני רכב בחברות גדולות בשבועיים האחרונים, מאז כניסתו לתוקף של המס החדש. "עד לאחרונה הדבר העיקרי שעניין אותם היה מחיר העסקה - כלומר כמה הם משלמים עבור כל רכב. כיום השאלה הראשונה שהם שואלים היא מה צריכת הדלק. הם מבינים שעסקה זולה על הדגם יכולה לעלות להם ביוקר בתדלוקים".

ויש גם מי שרואים בהתייקרות הדלק הזדמנות: רן דנאי, מנכ"ל טויוטה ישראל, סיפר בשיחה עם "הארץ" כי בשבועות האחרונים חלה עלייה של כ-40% במכירת כלי רכב היברידיים - כלי רכב המשלבים בין מנוע בנזין ומנוע חשמלי. דנאי מאמין שגם אם הממשלה תיענה ללחץ הציבורי ותבטל את המס על הדלק, מגמת ההתייקרויות לא תשתנה - וכתוצאה מכך, יותר ויותר אנשים יעברו לכלי רכב עם מנועים היברידיים וחסכניים.

"המס על הדלק מייקר את המחיר לליטר בנזין 95 ב-20 אגורות. גם אם הממשלה תבטל את המס, ליטר עדיין יעלה 7 שקלים", מסביר דנאי. "חבית נפט נמכרת ב-90 דולר, אבל זה רק עניין של זמן עד שהמחירים יחזרו לרמה של 2008, מאה דולר ויותר לחבית. מדובר על מגמה עולמית, והדרך להתמודד היא מעבר למנועים היברידיים".



יוסי והבה מרמת גן


משה רוטמן מיקנעם



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו