בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

משרד החינוך יחייב את תלמידי התיכונים לשנן שירים בעל-פה החל מהשנה הבאה

המשרד יחייב את תלמידי התיכונים לשנן שירים במסגרת שיעורי ספרות. ביקורת על היוזמה: "תגובה אנכרוניסטית של הדור המבוגר"

תגובות

משרד החינוך יחייב את תלמידי התיכונים בישראל לשנן שירים בעל-פה במסגרת שיעורי הספרות. זאת בדומה להחלטה שהתקבלה לפני כשנה לחייב תלמידים לשנן פסוקים מהתנ"ך. רשימת חמשת השירים תגובש בשבועות הקרובים וההנחיה תיושם כבר בשנת הלימודים הקרובה. במקביל, הוחלט לצמצם את תוכנית הלימודים בספרות בחטיבה העליונה. במשרד מאמינים כי השינון יתרום לחיזוק מעמד המקצוע, אולם מורים ואנשי אקדמיה מטילים בכך ספק. לדברי פרופ' זיוה שמיר מאוניברסיטת תל אביב ומכללת סמינר הקיבוצים, למידת השירים בעל-פה היא "פתרון קל שלא דורש הכשרת מורים והתעמקות". לפני כשבוע פרסם האחראי על לימודי הספרות במשרד החינוך, ד"ר שלמה הרציג, הוראות לפיהן "המורות והמורים לספרות מתבקשים לחנך את תלמידיהם לשינון בעל-פה של טקסטים נבחרים".

הרציג ציין כי הרשימה תורכב בעיקר מ"שירים קלאסיים" וכי "יש לתגמל בציון השנתי את התלמידים שיעמדו היטב במשימה". בין השירים שייכללו ברשימה יהיו כנראה "לבי במזרח" של ר' יהודה הלוי, ו"הכניסיני תחת כנפך" של ח"נ ביאליק.

לפי הרציג, היוזמה לשינון השירים היתה של "ועדת המקצוע" בספרות (ועדה חיצונית שבה חברים אנשי אקדמיה בתחום, נציגי המשרד ומורים ותיקים), בראשות פרופ' חמוטל בר-יוסף מאוניברסיטת בן-גוריון. הלמידה בעל-פה היתה נהוגה בעבר, אך גוועה בהדרגה עם השנים. ההחלטה, בתנ"ך ובספרות, להחזיר את המנהג, נובעת בין השאר מאמונה כי הדבר יחזק את הקשר והעניין של התלמידים במקצועות וכך גם יביא לשיפור במעמדם. לדברי מורה ותיקה לספרות מאזור המרכז, "אין שום פסול בלימוד נכסי צאן הברזל של התרבות הישראלית. לא רק שהדבר יכול להעשיר את השפה של התלמידים, אלא אולי אפילו להביא להתעמקות ולאהבה של מקצוע הספרות".

לעומת זאת, מורה אחרת אומרת כי ההנחיה היא "תגובה אנכרוניסטית של הדור המבוגר, שמתקשה להתמודד עם בני הנוער ועם מה שהם רוצים. יש תחושה רווחת שאף אחד לא יודע שום דבר, ולכן בוחרים בפתרון הקל של לימוד בעל-פה. כפייה לא תביא את התלמידים לאהוב ספרות. הדרך הנכונה היא לכבד את העולם שלהם, את הדברים שהם אוהבים ורוצים, ותוך כדי כך לחשוף בפניהם את אוצרות התרבות".

לדברי פרופ' זיוה שמיר, "שינון בעל-פה לא יחזק את מעמד הספרות בתיכון. לכך דרושות יותר שעות לימוד, השתלמויות טובות למורים והכנסת חידושים לשיעורים. לימוד בעל-פה הוא פתרון קל, שלא דורש הכשרת מורים והתעמקות רבה מדי".

במקביל להחלטה להחזיר את שינון השירים, הוחלט כאמור במשרד החינוך לצמצם את תוכנית הלימודים בחטיבה העליונה. במכתב של הרציג למורים לספרות מוסבר הדבר כ"היענות לבקשת המורים", וכי "הקושי בהתמודדות עם תוכנית הלימודים בספרות הוא אמיתי, הנובע ממצוקת שעות הוראה שגורמיה ידועים". השינויים יהיו בעיקר בפרק המוקדש ללימוד שירה: מ-27 שירים הנלמדים כיום ל-20 שיילמדו החל מהשנה הבאה. כמו כן קטן מעט מספר הסיפורים הנלמדים.

ממשרד החינוך לא נמסרה תגובה לדברים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו