בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מחקר: תלמידים ערבים משקיעים יותר בשיעורי הבית

פחות הורים יהודים מאמינים כי חשוב להכין שיעורים

תגובות

רק 37% מהורים יהודים לתלמידים בבית הספר היסודי מאמינים כי חשוב להכין שיעורי בית, בהשוואה ל-60% מההורים במגזר הערבי. ההבדלים בין שני המגזרים מתבטאים גם בדיווחי התלמידים על היקף הכנת השיעורים: 58% מהתלמידים היהודים דיווחו כי הם מכינים את כל שיעורי הבית שקיבלו בבית הספר, לעומת 78% מהתלמידים הערבים.

כך עולה ממחקר שערכו ד"ר ברוריה שדל וד"ר יובב עשת מהמכללה האקדמית גליל מערבי, אשר בדק היבטים שונים של מעורבות ההורים וציפיותיהם בתחום החינוך. במחקר נבדקו כ-1,200 הורים, כ-2,300 תלמידים וכ-200 מורים מ-20 בתי ספר יסודיים, יהודיים וערביים, בצפון הארץ. התוצאות המלאות יוצגו בכנס במכללה בראשית החודש הבא.

ההבדלים בתשובות ההורים, התלמידים והמורים, בשני המגזרים, משקפים תפישות שונות בכל הקשור לשיעורי הבית, ובהקשר רחב אף לחינוך כמכשיר לשיפור המעמד הכלכלי-חברתי. לדברי עורכת המחקר, ד"ר שדל, בעיני הורים ערבים רבים הצלחה בלימודים נתפשת "כאמצעי לפרוץ את מעגל העוני, ולכן המשפחה רואה בהכנת שיעורי בית אמצעי חשוב. מסיבה זו, האם מוכנה להקדיש מזמנה לפיקוח ולעזרה בשיעורי הבית".

לעומת זאת, ההורים היהודים, שבדרך כלל נהנים מרמת השכלה גבוהה יותר, "מאמינים כי האחריות להכנת שיעורי הבית היא בעיקר של הילד, וההורה אמור להיות ברקע, לסייע ולפקח על התהליך", אמרה ד"ר שדל. בנוסף היא ציינה כי במגזר היהודי, יותר מאשר בקרב הערבים, שיעורי הבית "ממלאים רק חלק מהזמן הפנוי של התלמידים לאחר סיום הלימודים בבית הספר. להורים רבים חשובה הפעילות הבלתי פורמלית, והם מעודדים את הילד להשתתף בפעילויות בחוגים, תנועות נוער וכד'. במגזר הערבי יש פחות אפשרויות כאלה, וזו אחת הסיבות להתמקדות בשיעורי הבית".

עוד עולה מהמחקר כי 47% מהתלמידים הערבים ציינו כי הם אוהבים להכין שיעורים, לעומת 13% בלבד מהתלמידים היהודים; 64% מהתלמידים במגזר הערבי מכינים שיעורי בית כל יום, לעומת 54% מהיהודים. כמו כן נמצא שהמורים הערבים מייחסים יותר משקל לשיעורי הבית מאשר עמיתיהם היהודים: 67% בהשוואה ל-46%, בהתאמה.

לפי ממצא אחר, שליש מהתלמידים היהודים מקדישים בין חצי שעה ל-45 דקות להכנת השיעורים, בהשוואה לכמחצית מהתלמידים הערבים. כאמור, בתשובה לשאלה אם הכינו את כל השיעורים שקיבלו בבית הספר, ענו 58% מהתלמידים היהודים בחיוב, לעומת 78% מקרב הילדים הערבים.

בניגוד אולי לתפישה הרווחת, מתברר שמעורבות ההורים בשיעורי הבית של ילדיהם אינה קשורה למאפייני הרקע של המשפחות, כמו מין הילד, המבנה משפחתי (שני הורים או הורה יחיד) או מידת ההשכלה של ההורים. מסקנה זו תקפה במגזר היהודי והערבי כאחד. לדברי ד"ר שדל, "הורים לבנים אינם מקדישים יותר זמן לעזרה בשיעורים מאשר הורים לבנות, וכך גם הורים בעלי השכלה נמוכה בהשוואה לבעלי השכלה גבוהה יותר".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו