בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ירידה חדה במספר התלמידים הניגשים לבגרות מורחבת בתנ"ך

יו"ר המזכירות הפדגוגית מזהיר מפני קריסת המקצוע

תגובות

רק 481 תלמידים בחינוך הממלכתי ניגשו בשנה שעברה לבחינת הבגרות בתנ"ך בהיקף מורחב של 5 יחידות לימוד, כך גילה יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, צבי צמרת. מדובר בפחות מאחוז אחד מקבוצת התלמידים הניגשת לבחינות הבגרות במגזר היהודי הממלכתי. עוד אמר צמרת כי "מצב הוראת התנ"ך מידרדר בצורה מדאיגה" ותקף בצורה חריפה את השימוש בבתי הספר ב"תנ"ך רם", אשר "מתרגם" את התנ"ך לעברית בת זמננו.

בכנס שנערך שלשום ב"מכון מופ"ת" בתל אביב, אשר הוקדש להיבטים שונים של הוראת התנ"ך במערכת החינוך, אמר צמרת כי לפני כ-15 שנים, כאשר היה חבר ב"וועדת שנהר" שבחנה את מצב לימודי היהדות בחינוך הממלכתי, "היינו מאוד מודאגים מהירידה בלימודי התנ"ך והיהדות - אבל הלוואי והיינו שם היום. כאשר אז כל כך ביכינו את ירידת התנ"ך, למדו בחינוך הכללי ארבע שעות בשבוע בכל כיתה. היום לומדים רק שעתיים. זהו חיסול התנ"ך וחיסול המורים לתנ"ך".

צמרת, הנחשב לבעל התפקיד השלישי בחשיבותו במשרד החינוך, הוסיף כי על מנת להגיע למשרת הוראה מלאה נדרשים המורים בחינוך העל יסודי ללמד כיתות רבות. "אין הרבה מורים שיצליחו להחזיק מעמד כאשר צריך ללמד שעתיים בשבוע 400 ילדים. אז לפעמים מלמדים את המקצוע סמסטר כן וסמסטר לא, שנה כן ושנה לא. המצב של הוראת התנ"ך מידרדר בצורה מאוד מדאיגה. אני מוכרח לומר בכנות, שזו מלחמה קשה - ואנחנו לא מנצחים בה - כדי להגדיל קצת את לימודי התנ"ך", אמר.

עוד אמר צמרת כי "ירדנו עד הבשר החי. שעתיים שבועיות הן מתחת למינימום". כאשר נשאל מהקהל כיצד הוא מתמודד עם הבעיה, ענה: "יש בעלי סמכה יותר גדולים (ממני, א"ק), והם אנשי האוצר שקובעים את השעות. מדעי הכסף קובעים יותר". גורם אחר הקשור ללימודי התנ"ך היה בוטה יותר. לדבריו, "אי אפשר לעבוד על כולם כל הזמן. האמת היא שאי אפשר ללמד תנ"ך בתנאים הנוכחיים". דברים דומים אמרו בעבר גורמים במשרד החינוך הקשורים בהוראת מקצועות נוספים, כמו מתמטיקה, פיזיקה, היסטוריה ועוד.

כדוגמה נוספת לירידה במעמד המקצוע, ציין צמרת כי בשנה שעברה ניגשו רק 481 תלמידים בחינוך הממלכתי לבחינת הבגרות בתנ"ך ברמה של 5 יחידות לימוד. זאת, בהשוואה לכ-1,200 תלמידים לפני כעשר שנים וכ-600 ב-2004. בשנים האחרונות התייצב מספר הניגשים לבחינה זו סביב כ-500 תלמידים. כ-5,000 תלמידים נוספים הנבחנים ברמה המורחבת, לומדים בבתי ספר דתיים.

צמרת גם מתח ביקורת מרומזת על החלטת שר החינוך, גדעון סער, להכניס מקצוע חדש לבתי הספר - "תרבות ומורשת ישראל" - אשר קיבל שעות לימוד. "יש החלטה, שאיננה שלי, להקים את המקצוע הזה. יש לכך הרבה דברים חיוביים אבל גם מחיר מסוים". מנגד אמר בכנס פרופ' בני איש-שלום, אשר גיבש את המקצוע החדש, כי שעות הלימוד "לא באו על חשבון מקצועות קיימים".

בסוף דבריו תקף צמרת את השימוש בתנ"ך רם. "יש אסון שלא כתוב בתנ"ך - תנ"ך רם. יש הוראה חד-משמעית שלא להשתמש בספרים האלה. אנחנו רואים בשכתוב הזה של התנ"ך את אחד האסונות הגדולים ביותר". לדברי צמרת, מנכ"ל משרד החינוך, שמשון שושני, אף אמר "תביאו לי מנהלים (שבבתי הספר שלהם משתמשים בתנ"ך רם, א"ק) ו'נתלה' אותם בכיכר העיר".

חלק ממשתתפי הכנס הופתעו מבוטות הדברים. כמה מהם ייחסו זאת ל"הומור בלתי מוצלח", ואחרים ל"נזק הרב שגורם תנ"ך רם ללימודי המקצוע", כדבריהם. עד כה יצאו 14 ספרים בסדרת תנ"ך רם, בהתאמה לפרקי הלימוד בתוכנית הלימודים שקבע משרד החינוך.

לדברי היוזם והמו"ל של תנ"ך רם, רפי מוזס, "אם שושני אכן אמר את הדברים, הרי שמכאן ועד שריפת ספרים הדרך קצרה מאוד. כאזרח אני מקווה שמנכ"ל משרד החינוך לא התבטא כך". מוזס הוסיף ש"אני לא מבין מדוע הפרויקט שלנו נתפש במשרד החינוך כאסון. אנחנו מנסים לתווך בין הטקסט המקראי לעברית של היום".

מחבר תנ"ך רם, אברהם אהוביה, אמר "כל אחד יכול לומר מה שהוא רוצה. לפי ההדים שאני מקבל מבתי הספר, הטענה של משרד החינוך איננה נכונה".

דוברת משרד החינוך חגית כהן סירבה להתייחס לדבריו של צמרת.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו