בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הרכבת הקלה בי-ם כבר מעורבת בתאונות, אך איש אינו מזהיר את הולכי הרגל

תגובות

שתי תאונות בין הרכבת הקלה בירושלים לבין כלי רכב פרטיים אירעו שלשום, ככל הנראה כאשר הנהגים חצו את הצמתים שבהם נסעו באור אדום. במקרה אחד נפגע הנהג באורח קל. אך על אף זאת, ועל אף שכבר עתה בשלב ההרצה של הרכבת נוסעות מדי יום עשרות רכבות לאורך תוואי המסילה החוצה את העיר - לא ברור מתי יחל הקמפיין שאמור להזהיר מפני הסכנות הנשקפות ממנה. אתמול נמסר ממשרד התחבורה כי הקמפיין יחל כבר בימים הקרובים, בעיריית ירושלים מדברים על "השבועות הקרובים", וכמה גורמים המעורים בפרויקט אמרו כי הקמפיין העיקרי יושק בסופו של דבר רק בעוד כמה חודשים.

על פי לוח הזמנים שסוכם בין המדינה לבין זכיינית הרכבת הקלה סיטי פס, תחל הרכבת בנסיעה מסחרית מלאה בחודש אוגוסט. עוד קודם לכן יחלו נסיעות חלקיות במרכז העיר, ובינתיים נוסעים קרונות הרכבת הלוך ושוב בנסיעות מבחן והסמכה, שנועדו להכשיר את הנהגים ואת מערכות הרכבת לקראת ההפעלה.

רכבת קלה, במיוחד בעיר שאינה מורגלת בתחבורה שכזו, מציבה סכנות רבות לנהגים והולכי הרגל. בעיריית ירושלים ובמשרד התחבורה מצביעים על כמה בעיות עיקריות, ובראשן בטיחות הולכי הרגל. בשבועות הקרובים תוסר הגדר המפרידה בינם ובין מסילת הרכבת, ולאורך רוב התוואי תיסע הרכבת ללא כל הפרדה בינה ובין הולכי הרגל. בחלקים מסוימים, כמו למשל ברחוב יפו, תיסע הרכבת במדרחוב, בין הולכי הרגל. הסכנה גוברת בשל החרישיות בה נוסעת הרכבת: ציבור שאינו מורגל בכלי הרכב הזה יכול שלא להבחין בה מתקרבת.

בעיה בטיחותית נוספת טמונה ב-80 הצמתים בעיר המשותפים לכלי הרכב ולרכבת. הנהגים אינם מעריכים נכונה את מהירות הרכבת ומנסים "לגנוב" את האור ברמזור. במקרים אחרים, מתעלמים הנהגים מקו העצירה ברמזור ועוצרים על הפסים. הרכבת, שמשקלה עשרות טונות, יכולה להסיע עד 500 נוסעים, ובלימת חירום שלה עלולה לסכן גם את הנוסעים. כל שלוש התאונות שאירעו עד כה עם הרכבת הקלה אירעו בשל חציית נהגים באור אדום. בעקבות כך, הודיעה שלשום משטרת ירושלים כי מעתה היא תטפל בנחישות בנהגים שייתפסו חוצים צומת באור אדום. נהג שייתפס בעבירה זו יועבר לשיפוט מהיר.

על מנת להזהיר את הציבור מפני הסכנות, הטיל משרד התחבורה על הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים להכין מסע הסברה נרחב שיכלול פרסומים בעיתונים, בטלוויזיה, ויכלול חלוקת עלונים, הסברה בבתי הספר ועוד. אולם משום מה, הקמפיין תוכנן במקור לצאת לדרך רק כחודשיים לפני ההפעלה המלאה של הרכבת, בחודש יוני הקרוב. זאת בשל שיקולים תקציביים ושיקולים הנוגעים ליעילות הקמפיין. במשרד לא שקלו כנראה את הצורך להזהיר את הציבור הירושלמי מהרכבת עוד לפני הפעלתה המלאה. ככל הנראה, הקמפיין העיקרי יתפרסם בכותרת: "אל תפתיעו את הרכבת הקלה", ותקציבו המתוכנן כשבעה מיליון שקלים.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה, באמצעות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, צפוי לצאת בימים הקרובים במסע הסברה נרחב ביותר בכל אמצעי התקשורת. עוד בטרם החלו נסיעות ההרצה של הרכבת הקלה בירושלים, בחודש מארס בשנה שעברה, חולקו לתושבי ירושלים עלוני הסברה באמצעות דיוור ישיר. כמו כן, הופצו אלפי עלוני הסברה לנהגים ולהולכי הרגל, לאורך תוואי הרכבת הקלה. בנוסף לכך, פורסמו בכל אמצעי התקשורת המקומיים עשרות מודעות ענק ותשדירי שירות המדגישים את כללי הבטיחות של הרכבת הקלה. בימים אלה חברת סיטי פס מבצעת נסיעות מבחן לרכבת הקלה בקטעים שונים של המסילה. החברה הציבה באזורי הנסיעה של הרכבת בין 200 ל-300 פקחי בטיחות שמלווים אותה לאורך כל הנסיעות וגדרות בטיחות מתחמות אותה בזמן הנסיעה".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים נוקטת את כל האמצעים הנדרשים על מנת להבטיח תחבורה בטוחה. בשבועות הקרובים יחל מסע הסברה רחב היקף בעלות של כשבעה מיליון שקלים, במטרה להדריך את הציבור בכללי הבטיחות בסביבת הרכבת הקלה".



סדרני הרכבת הקלה בכניסה לקרון בירושלים, אתמול. הנהגים אינם מעריכים נכונה את מהירות הרכבת



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו