מלקחי השריפה בכרמל: חיל האוויר יפעיל בקרוב יחידת מטוסי כיבוי

בשלב הראשון, יופעלו מטוסים אזרחיים של החברות כימניר ואלביט. בעתיד, החיל יקבל אחריות מלאה על המטוסים ויכשיר בעצמו את הטייסים

עמוס הראל
עמוס הראל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
עמוס הראל
עמוס הראל

חיל האוויר יתחיל להפעיל בקרוב יחידה של מטוסי כיבוי, כחלק מהמסקנות שהוסקו מהשריפה בכרמל בדצמבר אשתקד. בשלב ראשון, יהיו אלה מטוסים של חברות אזרחיות שיחכירו את שירותיהן לחיל האוויר. בתוך כשנתיים, בהתאם להחלטת הממשלה, אמורים המטוסים לעבור לאחריות מלאה של חיל האוויר.

מאז השריפה והחלטת הממשלה התקיימה בחיל האוויר ובמשרד הביטחון עבודת מטה נרחבת באשר לאופי הפתרון הרצוי לבעיית הדליקות ולצורך לכבותן מהאוויר. בשבוע שעבר זכו החברות כימניר ואלביט במשותף במכרז שערך מינהל הרכש במשרד הביטחון להפעלת המטוסים. הכוונה היא שבתוך כחודשיים יפעילו שתי החברות את המטוסים, בהסדר הדומה למיקור חוץ (אאוט-סורסינג) מול חיל האוויר.

אחד ממטוסי הכיבוי שפעלו בזמן השריפה בכרמל. תצלום: גיל אליהו

החיל מפעיל, במתכונת דומה למדי, גם חלק ממטוסי האימונים בבית הספר לטיסה בחצרים. ואילו חלק ממטוסי התובלה שלו מתוחזקים בידי התעשייה האווירית. במקרה של הדליקות, הכוונה היא להפעלה מבצעית יותר. החיל יפעיל חדר מבצעים שיעבוד עם הגורמים השונים המטפלים בדליקות (מכבי האש והמשטרה בזמן שגרה, פיקוד העורף בצה"ל בזמן חירום) ויזניק במקרה הצורך את מטוסי הכיבוי למשימותיהם. המטוסים יוצבו בקביעות בכמה מנחתים אזרחיים ברחבי המדינה ולא בבסיסי חיל האוויר.

על-פי התוכנית, תכלול יחידת הכיבוי שבעה עד עשרה מטוסים מדגם אייר טרקטור A-802, מתוצרת ארה"ב. כעת עוסקות שתי החברות באיתור וברכישת מטוסים מדגם זה במדינות שונות בעולם. את המטוסים יפעילו תחילה טייסים אזרחים, כיוון שלחיל האוויר אין טייסים בעלי הכשרה דומה. בעתיד, אמור החיל להכשיר טייסים משלו למשימת הכיבוי.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ