בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

28.2.1950 / נחנך קו התעופה תל אביב - אילת

היום לפני 61 שנה:

תגובות

מבצע "עובדה", שבו לקחו חלק חיילי חטיבות גולני, הנגב ואלכסנדרוני, הסתיים ב-10 במארס 1949 לאחר כיבוש הנגב הדרומי, אילת ואזור עין גדי ומצדה. המבצע חתם למעשה את מלחמת העצמאות, מבלי שייהרג במהלכו אף חייל.

לצה"ל לא היתה כל נוכחות בדרום הנגב עד סוף פברואר 1949, בשל הריחוק ממרכז הארץ והכורח לרכז כוחות במערב, כדי להדוף את המצרים. ירדן ניצלה את המצב, והציבה את חיילי הלגיון הערבי באום רשרש (אילת), עין חוסוב (חצבה) ועין וובה (עין יהב). כוחות צה"ל יצאו אז בשני טורים, לאורך נתיב במערב הנגב ובמזרחו, דרך הערבה, ונפגשו על שפת מפרץ אילת כדי לגלות שהכוחות הירדניים נטשו את המקומות המוזכרים (חיילי אלכסנדרוני יצאו בטור שלישי לאזור ים המלח). לאחר הנפת דגל הדיו ליד משטרת אום רשרש, נשלח מברק למטה חזית הדרום בו נאמר "העבירו לממשלת ישראל: ליום ההגנה לי"א באדר מגישות חטיבת הנגב פלמ"ח וחטיבת גולני את מפרץ אילת למדינת ישראל".

מיד לאחר הכיבוש וייסודה של העיר אילת, הוכשר במקום מסלול עפר קצר לנחיתת מטוסים קלים, שהפך לשדה תעופה צבאי. עם התפתחות העיר ובשל ריחוקה ממרכז הארץ, הוחלט לבנות במקום מנחת קבוע ומסלול אספלט, ולהפעיל את קו הטיסה האזרחי הפנים ארצי הראשון בישראל, שיקשר בין נמל התעופה לוד, לעיר הדרומית.

שליח "הארץ" נתן דונביץ דיווח כי "מטוס של שירות האוויר 'אילתה' חנך אתמול, ביום השנה הראשון לכיבוש הנגב הדרומי, את עורק החיים האווירי שבין מרכזה של המדינה לבין אילת, הנקודה הדרומית ביותר בה".

לפי "הארץ", עובדי הקרקע וצוותי המטוסים של "אל על" השלימו כבר בשעות הבוקר המוקדמות את ההכנות, וב-7:30 "טרטרו מנועיו של מטוס הקומאנדו הדו-מנועי שדגל ישראל מצויר על דפנותיו המכסיפות. למטוס עלו ראשוני הנוסעים ה'רשמיים', בהם אורחי ?רשות הנגב, פקידים גבוהים, עסקני ציבור, אנשי צבא ועיתונאים". עוד דיווח סופר ה"ארץ" בלוד כי "באולם המסעדה הגדול של שדה התעופה נראו פניהם של מבקר המדינה, מנהל משרד המסחר והתעשייה, המנהל הכללי של משרד הפנים, קציני מטכ"ל גבוהים ופקידים גבוהים, ומנהלי 'אל על'. בשל הישיבה היוצאת מן הכלל של הממשלה, לא נתפנה שום שר לבוא ולהשתתף בחגיגה".

שליח "הארץ" דיווח בפירוט על הטיסה, "על גמל מעופף של הנגב אנו עושים את דרכנו בגובה 5,000 רגל. מזג האוויר מצוין ואין מרגישים כל זעזוע. כל הארץ פרושה לפנינו כמפה בולטת וצבעונית. באר שבע מהווה את נקודת הישוב האחרונה. מכאן ואילך ואדיות רחבים, שברי הרים, ערבות וחול".

חנוכת הקו האווירי לאילת נועדה, בין השאר, לציין את יום השנה הראשון לכיבוש העיר. לאחר נחיתת כל המטוסים שהגיעו מהצפון, נערך ליד בקתות אום רשרש טקס לציון יום השנה "להשתלטות צבאנו על הנגב הדרומי". "על רחבה קטנה ניצבות שורות מתוחות של משמר כבוד - חיילים בחגור מלא, אנשי חיל הים בתלבושתם הכחולה... משמר הכבוד מדגל את נשקו כשקצינים גבוהים נכנסים לרחבה. מפקדי הטורים שעלו על אילת נמצאים כאן. האחד במדי צבא, השני חזר כבר לחייו האזרחיים. דגל המדינה מונף על התורן, ונציג הרמטכ"ל, קורא את פקודת היום". הטקס כולו נמשך כעשר דקות, ובסופו שרו האורחים והמארחים, את "התקווה".

עם סיום הטקס נחת מטוס נוסף בשדה החדש. שליח "הארץ" דיווח כי "ב'פרימוס' ישבו שניים מאבות התעופה העברית, הטייס עמנואל צור, כיום מנהל שדה התעופה לוד, ואורי מיכאלי, מנהל האגף לתעופה אזרחית במשרד התחבורה, שהחליטו להגיע בכוחות עצמם".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו