בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ממשלה ואופוזיציה בסגנון תיכוניסטי: "לא מדברים סתם"

גמר תחרות הוויכוחים הראשונה לבתי ספר

תגובות

כבר בפתח הדיון אתמול, בגמר תחרות הוויכוחים הראשונה לבתי ספר, קבעה דריה הדס, תלמידת כיתה י"ב מתיכון עירוני ד' בתל אביב, את הטון שישלוט בהמשך הדיון סביב פסילת פרסומות המשתמשות בגוף האשה. "הנשים בפרסומות תמיד מחייכות ונראות מושלמות", אמרה, "ילדות רגילות, שמשוות את עצמן לנשים האלה, מרגישות שלעולם לא יוכלו להגיע ליופי הזה. הדבר גורם להן להרגיש רע עם הגוף שלהן".

הטיעון השני שהציגה הדס, ששימשה "ראש הממשלה" - ראש קבוצת המתווכחים - היה לא פחות חריף. "הנשים לא מוצגות בפרסומות באופן שלם. הן לא צריכות להיות בעלות ראש, אלא בעיקר חזה, כדי לשרת את הגבר שלהם בבית. אלה נשים שאינן באמת בני אדם, אלא סוג של חפץ, קישוט".

מול קהל מעודד של כמה עשרות חברים, מורים והורים, זכתה אמש הקבוצה מעירוני ד' בתחרות "שיח ושיג", בפרויקט המשותף למשרד החינוך, "המרכז להעצמת האזרח" והאגודה הישראלית לתרבות הדיון. לרגל יום האשה הבינלאומי שצוין אתמול, הנושאים בתחרות הגמר, כמו גם לאורך שלבי התחרות הקודמים, היו נושאי מגדר שונים, כמו הפרדה בין המינים בשיעורים, פתיחת מסלולים קרביים לנשים בצבא, קווי אוטובוס נפרדים ועוד.

"להתווכח זה מאוד כיף. זה כמו ספורט, רק לאנשים שלא אוהבים ספורט", אמרה הדס לאחר הזכייה במקום הראשון. היתרון בפרויקט, מוסיף רועי שולמן, אף הוא מעירוני ד', הוא ש"אתה לומד איך צריך להתנהל דיון, אבל מסביב אתה כל הזמן רואה איך כל אחד צועק על השני. זה קצת מתסכל".

לפני כמה חודשים עברו כ-30 מורים לאזרחות ולמדעי החברה השתלמות מיוחדת, של שישה מפגשים, שבה למדו את עיקרי הדיבייט. בניגוד ליוזמות של בתי ספר או רשויות מקומיות ללמד את הנושא, הפעם נהנתה התוכנית מתמיכה ישירה של שר החינוך, גדעון סער. מתוך כ-25 בתי ספר שהחלו את הפרויקט, בעיקר מאזור המרכז, בסופו של דבר רק 16 התחרו בינם לבין עצמם, עד לגמר אתמול. תהליך דומה של נשירה אפשר למצוא גם בקרב חלק מקבוצות התלמידים, בין השאר לאחר שגילו את היקף ההשקעה הנדרש מהם. לדברי מנכ"ל "המרכז להעצמת האזרח", יובל ליפקין, בשנה הבאה תורחב התחרות לכל הארץ ותקיף מאות תיכונים.

בתחרויות הדיבייט משתתפות שתי קבוצות: "ממשלה", התומכת בנושא הדיון שנבחר, ו"אופוזיציה" המתנגדת לו. בכל קבוצה שלושה חברים, שכל אחד מהם נואם במשך חמש דקות, שבמסגרתן הוא משמיע את טיעוניו ומנסה להפריך את דבריו של הנואם הקודם. בשונה מהתחרויות באוניברסיטאות, הוחלט הפעם להכניס שני שינויים בתחרות בין התיכונים: הראשון - אסור להתפרץ בקריאות ביניים בנאום של אחד מחברי הקבוצה היריבה, והשני - התלמידים ייצגו בכל דיון את שני הצדדים - הממשלה והאופוזיציה.

שלי דיקר, תלמידת י"ב מתיכון "הדרים" בהוד השרון, חברת הקבוצה שהגיעה למקום השני בתחרות, מספרת: "זו חשיבה אחרת. אי אפשר סתם לדבר".

אחד השופטים בתחרות אתמול היה יוני כהן-אידוב, שזכה בשנה שעברה באליפות העולם בדיבייט לאוניברסיטאות ומשמש מאמן נבחרת ישראל בדיבייט לנוער. "התחרות בודקת בראש ובראשונה את איכות הטיעונים, כמו למשל האם הם מבוססים מבחינה לוגית או האם יש הוכחות שתומכות בהם", הוא מסביר, "אחת התוצאות היא שמתחילים לפקפק בעובדות מקובלות, כי אי אפשר להסביר אותן בצורה טובה. תוצאה אחרת, לא פחות חשובה, היא שחייבים להקשיב ליריב כדי לנצח, כי יש משקל להפרכת הטיעונים. מתוך המשחק מגיעה ההבנה העמוקה שבשביל לשכנע צריך באמת להקשיב לצד השני".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו