בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אחרי פאריס ולונדון, גם תל אביב מדוושת

בלי רכבת תחתית או קלה, מהחודש הבא תיכנס התחבורה בתל אביב לעידן חדש - השכרת אופניים לכל דורש. בקרוב ייתכן שיושכרו גם אופניים חשמליים

תגובות

בחודש הבא תשיק עיריית תל אביב יפו את מיזם השכרת האופניים הראשון בישראל. המיזם יחל לפעול עם 750 זוגות אופניים שיוצבו ב-75 תחנות, כולן במרכז תל אביב - וחלק מהן במוקדים עיקריים לרבות תחנת רכבת מרכז, כיכר דיזנגוף ולאורך חוף הים. עד לסוף השנה מתכננת העירייה להכפיל את מספר זוגות האופניים ולפרוס 75 תחנות נוספות בכל אזורי העיר.

התחנות מוקמו בקרבה לשבילי אופניים קיימים ומתוכננים וכן על מדרכות שרוחבן עולה על ארבעה מטרים וחצי. במקומות שבהם המדרכה צרה יותר יוצבו התחנות במפרצי חניה על הכביש. לצורך הצבת התחנות יבוטלו כארבעים מקומות חניה המסומנים כיום בכחול-לבן.

השימוש באופניים ייעשה באמצעות מינוי בלבד, על בסיס יומי, שבועי או שנתי. . בעלי מינוי יוכלו לשכור אופניים ללא תשלום נוסף לפרקי זמן של חצי שעה. על מנת לא לשלם תוספת, תידרש הפסקה של עשר דקות בין השכרה אחת לשנייה. מי שישיב את האופניים לאחר יותר מחצי שעה יידרש לשלם חמישה שקלים על חצי שעה נוספת והמחיר יעלה בהדרגה עד 100 שקלים לשעה. אי החזרת האופניים, גם אם נגנבו, תגרור קנס של עד 4,500 שקלים. תהליך ההשכרה אלקטרוני לחלוטין ויתבצע באמצעות שבב קטן במחזיק מפתחות - שבאמצעותו ניתן יהיה לשחרר את האופניים מנעילה - שאותו יקבלו רוכשי המינויים.

שרון קרן, מנכ"ל הרשות לפיתוח כלכלי תל אביב יפו, המובילה את המיזם, מעריך כי 20-25 אלף איש ירכשו מינוי שנתי, ומספר זהה ירכוש מינויים יומיים ושבועיים. לדבריו, אם המספרים יהיו גבוהים יותר, יהיה צורך להגדיל את מערך ההשכרה. קרן מוסיף כי בימים אלה נבחנת האפשרות לשלב במערך גם זוגות אופניים חשמליים.

כמה דברים מאיימים עדיין על הצלחתו של המיזם . חוק הקסדה, המחייב כל רוכב אופניים לחבוש קסדה, עלול לפגוע מאוד במיזם, כפי שקרה במלבורן שבאוסטרליה (ראו מסגרת). ההנחה היא כי שוכרי אופניים לא יהיו מעוניינים לשכור קסדות שבהן עשו שימוש אנשים אחרים. בינתיים, לא הותקנו תקנות לחוק ומשום כך הוא איננו נאכף. מעבר לכך, הכנסת אישרה בקריאה ראשונה תיקון לחוק, המשאיר לשיקול דעתם של מבוגרים את חבישת הקסדה.

נוסף על כך, חוששים בעירייה מהגשת עתירות נוספות נגד ביטול מקומות חניה לצורך הצבת תחנות להשכרת אופניים. לפני כמה שבועות הגישו תושבי רחוב גלוסקין, סמוך לכיכר המדינה, עתירה מנהלית בדרישה להסיר תחנה שהוצבה ברחוב. לדבריהם, התחנה באה על חשבון ארבעה עד חמישה מקומות חניה ותחריף את מצוקת החניה ברחוב.

דאגה נוספת של מפעילי המיזם היא גניבת אופניים וונדליזם שעשויים לייקר מאוד את עלויות הפעלת מערך ההשכרה ולהטיל בספק את כדאיותו. בפאריס גרמו תופעות אלה נזק רב למיזם השכרת האופניים (ראו מסגרת).

למרות כל אלה, קרן אינו צופה שיבושים בהשקת המיזם ובהפעלתו. לדבריו, אלה בעיות נקודתיות ויימצא פתרון לכולן.

בעולם זה מצליח

בעולם פועלים היום יותר מ-200 מיזמים להשכרת אופניים, בעיקר בערים גדולות. העיר הראשונה שהחלה עם המיזם היתה אמסטרדם בשנות ה-60 של המאה הקודמת. האופניים הועמדו חינם לרשות הרוכבים, אך כעבור זמן קצר נחלה היוזמה כישלון כאשר רוב הזוגות נגנבו או נמצאו בתעלות העיר.

פריצת הדרך הגדולה ביותר היתה בעיר ליון שבצרפת, בשנת 2005. תוך זמן קצר זינק השימוש באופניים בעיר ביותר מ-500%. "הפרויקט הזה", אומר יאיר אנגל, זוכה פרס סנדברג של מוזיאון ישראל על חקר הנושא, "מוכיח שרכיבת אופניים שיתופית יכולה להצליח גם במזג אוויר חם, להפחית את מספר הנסיעות במכוניות ולשנות את פני העיר".

ב-2007 השיקה פאריס מיזם דומה, בהיקף הגדול ביותר בעולם באותה עת - עם יותר מ-20 אלף זוגות אופניים - שזוכה כיום להצלחה רבה. . בשנה שעברה יצא לדרך מערך השכרת אופניים גם במלבורן שבאוסטרליה ונחל כישלון, בעיקר בשל חוק הקסדה הדומה למקבילו הישראלי. בשנים האחרונות החלו להפעיל עוד ועוד ערים בעולם מערכי השכרת אופניים ובהן ברצלונה, לונדון ומקסיקו סיטי. המערך הגדול ביותר הוקם באחרונה בעיר האנגז'ו בסין ובו על פי דיווחי הרשויות 50 אלף זוגות אופניים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו