בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תופעה: הומואים ולסביות מהציבור הדתי מתחתנים כדי להקים משפחה

הרב הראל משדך, "שפני הניסיון" הם 11 זוגות מהמגזר הדתי. הילדים נולדים בהזרעה ללא מין. זוג אחד מספר על אהבה אפלטונית, שני זוגות בהליכי גירושים. פתרון יצירתי או קשר שנועד לכישלון?

תגובות

"זה מדהים. לפני שש שנים לא חשבנו שנוכל אי פעם להיות כל כך שמחים. חשבנו שהכל שחור, שאבד לנו הסיכוי לחיים רגילים, והנה היום טוב לנו. יש חסרונות, אבל זה ככה בכל מקרה, ואנחנו ממלאים אותם באהבה הגדולה שאנחנו נותנים ומקבלים מהילדים, וגם נהנים מהאהבה האנושית הפשוטה שאנחנו נותנים אחד לשני, כמו שכל שני אנשים יכולים לתת ולקבל".

הראיון עמם נערך בהתכתבות במייל, שמותיהם כאן - אתי ורוני - בדויים, וצילום לא בא בחשבון, גם לא בטשטוש. כל אמצעי הזהירות ננקטים כדי לשמור על זהותם, אבל הם מוכנים לספר על הבחירה יוצאת הדופן שעשו. יש שיראו בה מצג שווא, יש שישתכנעו כי השקר נועד להעניק לשניהם - הומו ולסבית דתיים - אושר ואפילו מימוש שלא יכלו להשיג בשום דרך אחרת.

רוני ואתי נישאו לפני חמש שנים, ולהם שני ילדים. הם אחד מ-11 זוגות שהתחתנו במסגרת יוזמה שהגו רבנים בציבור הדתי - לשדך בין גברים הומואים לנשים לסביות לצורך חיים משותפים והולדת ילדים. מרגע המפגש, שני בני הזוג כנים זה עם זו ביחס לנטיותיהם, אבל כלפי החברה הסובבת, לרוב אפילו כלפי הרבנים שמוזמנים לערוך את טקס הקידושין - הם עמוק בארון. כלפי חוץ, אבל רק כלפי חוץ, אלה הן משפחות דתיות רגילות, הטרוסקסואליות.

את השידוכים ערך בשנים האחרונות הרב ארלה הראל מההתנחלות שילה, המלמד בישיבת ההסדר אלון מורה וידוע במגזר הדתי ככתובת להומוסקסואלים. הוא מספר על צוות של אנשי מקצוע - פסיכולוגים, יועצי נישואים, עובדים סוציאליים ואחרים - המלווים את הזוגות באופן צמוד, וכן על התייעצות קבועה עם רבנים כמו ראש ישיבת הר עציון הרב אהרן ליכטנשטיין, רבה של רמת גן הרב יעקב אריאל והרב מנחם בורשטיין, ממכון "פועה" לרפואה ופוריות לפי ההלכה. אלה שייכים לזרם המרכזי בציבור הדתי.

לדברי הראל, בימים האחרונים הודיע הזוג ה-12 כי בכוונתו להתחתן, ולדבריו יש לו רשימת המתנה הכוללת 20 לסביות ו-30 הומואים דתיים. כעת, על רקע הנתונים הללו, הוא ואחרים מתכוונים למסד את היוזמה, כולל דרך עמותה ידועה העוסקת בשידוכים במגזר הדתי.

"זו זוגיות קצת מטורפת מהמון בחינות, ניסיונית", אומר הרב הראל, "מדובר על הומואים ולסביות דתיים, שחלקם עשו ניסיון כושל לערוך שינוי בהעדפות שלהם. הם לא מתכחשים לזהות שלהם, אבל במצב הזה הם רוצים להקים בית, בין אם בשביל ההורות בין אם בשביל ההכרה החברתית. משפחה זה לא רק מין ואהבה. זו זוגיות אינסטרומנטלית, אבל היא לא רק טכנית".

הרעיון לעודד גברים ונשים חד-מיניים להיכנס לקשרי נישואים מוכר בעיקר מהמגזר החרדי, כפתרון שנועד לשמר את המסגרת המשפחתית בכל מחיר. ליוזמה הנוכחית יש קווים מקבילים, אך היא צומחת אצל הסרוגים דווקא על רקע מודעות ועיסוק גוברים בנושא, ועל רקע ארבעה ארגונים חד-מיניים שונים הפועלים כיום במגזר: "חברותא", "בת קול" הלסבי, "הו"ד" ובאחרונה גם "כמוך", הפונה להומואים מוצהרים שבאים מגוונים דתיים-שמרניים יחסית.

"בשיח ההומוסקסואלי החילוני יש חוסר יכולת להבין ולקבל משהו שהוא פחות ממימוש הנטייה", אומר הראל, "יש הרבה הומואים דתיים שלא מוכנים ללכת נגד ההלכה, ולא יחיו בזוגיות הומוסקסואלית. לגיטימי? בעיניי כן. הם לא מתכחשים לנטיות שלהם, וכל זוג בונה מודל משלו. רוב הזוגות מסכימים שלא מקיימים קשרים עם בני מינם, אבל אם יש להם ?נפילות' אחת לכמה שנים הם לא רואים בזה בגידה. בדרך כלל זה בינם לבין בוראם, בעיקר. הזוגות בונים את המודל לגמרי לבד, או עם פסיכולוגים. אני מעורב בעיקר בשאלות הלכתיות, כמו שאלות על הזרעות מלאכותיות בין בני זוג, שזה דבר מותר על פי ההלכה".

רוני הוא בעל עסק בן 35, ואתי, בת 30, עובדת בתחום פארה-רפואי. הוא בוגר ישיבת הסדר, ומאחוריו גם טיפולי המרה כושלים, "שלא שינו את נטייתי, אבל כן קידמו אצלי דברים אחרים. בעבר היו לי מערכות קשרים זוגיות עם גברים למשך זמן רציני, דתיים ולא דתיים, עד שהחלטתי שזה לא בשבילי, ואני רוצה משפחה וילדים".

אתי לסבית מאז שהיא זוכרת את עצמה, אבל משפחתה לא יודעת על כך עד עצם היום הזה. "חוויתי מערכת יחסית אחת רצינית וטובה", היא מספרת, "עד שהבנתי שיותר חשוב לי לגדל ילדים ולחיות במשפחה רגילה".

הם הכירו דרך הרב הראל, וכזוג הראשון שהוא שידך הם קוראים לעצמם "שפני ניסיון". "החיים המשותפים שלנו נראים כלפי חוץ רגילים, גם בתוך הבית מול הילדים הכל רגיל, אנחנו מקפידים לישון באותו חדר אבל אין בינינו יחסים", סיפרו, "הילדים נולדו בהזרעה, וחוץ מאתנו אף אחד לא יכול לדעת שיש כאן משהו אחר. בסך הכל רוב הזמן טוב לנו ביחד, כמו שני שותפים לעסק. כמובן יש מריבות ומתחים, אבל אצל מי אין? להפך, אנחנו לא מצפים אחד מהשני ליותר מדי. יש בינינו הערכה הדדית גדולה והרבה אהבה אפלטונית".

לא אצל כולם זה כך. שניים מ-11 הזוגות ששידך הראל נמצאים בהליכי גירושין, ולדבריו החשש הגדול ביותר שלו נוגע לילדים שגדלים ויגדלו במערכות הניסיוניות הללו. "אין עדיין אינדיקציה מספיק טובה מה קורה עם הילדים של זוגות כאלה", אומר הראל.

לארגון חברותא אין עמדה רשמית על היוזמה. אך דניאל יונס, דובר הארגון מביע הסתייגות אישית מהרעיון, משום ש"זה פתרון שלא מתאים לכולם. אם מגדירים שמשפחה זה שיתוף ואמון ואהבה - אז זה לא נותן מענה. אני ורוב החברים שלי בחברותא מאמינים במימוש עצמי ובכך שחיים מחוץ לארון הם חיי אמת יותר מאושרים".

מעמותת כמוך נמסר כי "אנחנו בהחלט מברכים על היוזמה, אם כי ברצוננו להדגיש שהיא אינה מתאימה לכל אחד וכי אין לראות במיזם הזה פתרון גורף לכל ההומואים והלסביות הדתיים. המיזם נותן מענה לאנשים מסוימים שבונים קשר זוגי שלא מתוך שקר בינם לבינם, אלא מתוך נכונות ורצון עז לבנות בית משותף ולחלוק חיים נורמטיביים"



חברי ארגון חברותא בדיון על הומואים ולסביות בציבור הדתי, לפני שנתיים. דובר חברותא: ''זה לא נותן מענה לאהבה''


הרב ארלה הראל. 50 הומואים ולסביות ברשימת המתנה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו