בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

היום לפני 86 שנה: חגיגות ונשפי פורים בתל אביב וברחבי הארץ

תגובות

בימים שקדמו לפורים של שנת 1925, נמלא "הארץ" במודעות ענק על נשפים שייערכו ביום החג, שחל באותה שנה ב-10 במארס. הוועד המקומי של הקרן הקיימת לישראל בתל אביב-יפו הודיע על "תחרות מסכות ותלבושות"; נשף אחר הבטיח "ריקודים, מלחמת קונפטי ומלחמת כדורי אוויר" וגם תחרות מסכות נושאת "שלושה פרסים יקרי ערך". כה רבו הנשפים עד שזמן קצר לפני יום החג פרסם "הארץ" ידיעה: "מספר נשפי פורים, שהוכרז כבר עליהם, הולך וגדול. בליל פורים יהיו בעיר (תל אביב) לכל הפחות חמישה או שישה נשפי מסכות, ובשושן פורים ייערך גם חג מסכות לילדים". היהלום שבכתר אחשוורוש היה הנשף בבית הספר לבנות של ברוך אגדתי - הרקדן והאמן, חלוץ קולנוע ישראלי ואושייה שקרנבל פורים שלו כבר היה למסורת ביישוב. חלק ניכר מהכנסות הנשף של הפרוטו-היפסטר אגדתי הוקדש לקרן הקיימת לישראל.

בירושלים, תלמידי בית הספר לאמנות "בצלאל" עמלו על נשף פורים ובו "תכנית עשירה" ה"מצטיינת בתוכן הפורימי שלה. פרסים הוכנו בשביל המצטיינים בתלבושת או במסכה". הפרסים, הודיע "הארץ", "מוצגים לראווה בחנות השענים של קרמר ושות' ברחוב יפו", והוסיף: "על המתעניינים בהכנת תלבושות לפנות לוועד תלמידי בצלאל".

ביום הפורים עצמו נהרו לתל אביב חוגגים רבים. "הרכבות האחרונות הביאו מכל ?קצוות הארץ', ביחוד מירושלים הבירה ומחיפה, שיירות של טיילנים", סיפר ב"הארץ" כותב שחתם בשם "עד". כמו תמיד בפורים, גם בחג של 1925 ירד גשם. "רגעים היה נדמה שהגשם יפריע אף הפעם את התהלוכה ברחובות, כבשנה שעברה. ואולם לשעה היעודה לתהלוכה הטהרו שוב השמים והכל הלך כשורה". אלפי בני אדם "עמדו בעיגול וצפו ב'מעשי הלהטים' של הרצים בדרך מכשולים, הקופצים והמתעמלים (...). יפה מן הצד הדקורטיבי היתה שורת רוכבי האפנים שהתקשטו יחד עם אפניהם באופן מיוחד".

בקהל התהלכו אנשים בתחפושות, ובלטו במיוחד אלה שנועדו "לשם ריקלמה לפירמות: בחור בצורת בקבוק גדול סימל את פרי תוצרת ?כרמל מזרחי', עגלה ובתוכה פרה גדולה עשויה עור צהוב עשתה פרסום לבית חרשתו של לבקוביץ. על דבשת גמל ישבו שני בחורים, זה לעומת זה, והאחד מזוין בכלי ציירים ?צייר' על פניו של השני - פרסום לקבוצה קואופרטיבית של ציירים. עגלה גדולה רתומה לשישה סוסים חזקים הכריזה על קבוצת הסבלים היהודים ?הגמל'. אחריה נגררה עגלה קטנה רתומה לסוס שדוף, סמל ?עבודה זרה'. ועוד ועוד". חביב במיוחד על הקהל היה "הגמל המלאכותי היפה", ששני בחורים הסתתרו בתוכו, "שהתהלך כל היום ברחובות ורקד והצחיק את הקהל החוגג". רק לעת ערב שככה קצת התנועה בחוצות העיר, "החג עבר לשעות מספר מהרחוב אל בין הכתלים. התחילה השמחה המשפחתית. כל בית נהפך לקרנבל בזעיר-אנפין". ואז, החלו הנשפים.

אולם "בית המדרש למורות ולגננות", שם נערך נשף אגדתי המהולל, "היה מקושט בטעם מיוחד. הכל בסגנון, במדה, באמנות. מהכל בלט הנסיון לאחד את הישן עם החדש, להעלות את הכל למדרגה מעולה ומשופרת. פסוקי מגלת אסתר, שחדרים אחדים היו מצוירים בהם, קיבלו כאן צורה מודרנית. היה אף ריח של מזרח. חדר אחד למנוחה היה מקושט כולו בסגנון פרסי, שני - בסגנון בוכרי. שאר החדרים היו כולם אולמי-ריקודים. מקהלות-תזמורת מיוחדות בכל חדר. והקהל רקד ורקד, והקהל התהלך מחדר לחדר, ?לראות ולהיראות'. והיה מה לראות. המסכות והתלבושות היו כאן ממין משופר. שוב מזיגה של אירופה ואסיה. הנה פירו וקולומבינה ?הידועים', נוסח ספרד; והנה תלבושת אנגלית מן המאה השמונה עשרה; והנה ארבעה צעירים מקושטים יפה בנוסח הודו... ועוד המון תלבושות שונות ומשונות". לפנות בוקר, בצאת הקהל החוגג מאולמות הנשפים, "התחדשה שוב פרשת רינה וזמרה ברחובות".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו