בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ניתוח המיצ"ב: ציוני התלמידים בגיאומטריה בשפל

מבדיקת נתוני המבחן האחרון לתלמידי כיתה ח', עולה כי מאחורי הציון הכולל במתמטיקה מסתתרים נתונים נמוכים יותר ומדאיגים במקצועות משניים

3תגובות

הציון הממוצע בגיאומטריה, במבחן המיצ"ב שנערך בשנה שעברה לתלמידי כיתות ח', היה 34 נקודות בלבד. הציון הממוצע בקרב התלמידים היהודים היה 36 נקודות, ואילו בקרב עמיתיהם הערבים - 27 נקודות. כך עולה מניתוח תוצאות מבחני המיצ"ב, שערכה "הרשות הארצית למדידה ולהערכה" (ראמ"ה) במשרד החינוך. לצד הגיאומטריה, פרק נוסף בו נרשמו הישגים נמוכים ביותר היה זה שדרש מהתלמידים תשובות ברמת חשיבה גבוהה יחסית. בפרק זה הציון הממוצע היה 38 נקודות.

בסוף השנה שעברה פרסם משרד החינוך את תוצאות מבחני המיצ"ב, בהם השתתפו כ-111 אלף תלמידים, בעיקר מכיתות ה' ו-ח'. המבחנים נערכים בארבעה מקצועות (שפת אם, אנגלית, מדעים ומתמטיקה), במגזר היהודי והערבי. הנתונים שפורסמו לפני כמה חודשים, בכל אחד מהמקצועות, הורכבו משקלול התוצאות בתתי-נושאים שונים. כך למשל מתברר כי הציון הכולל במתמטיקה - הנמוך בפני עצמו - אשר היה 47 נקודות בממוצע, מסתיר למעשה ציון נמוך עוד יותר בגיאומטריה. ציונים נמוכים נרשמו גם בשאלות של "חשיבה כמותית" (תחום שזכה לדגש מיוחד בשנים האחרונות, בעיקר בגלל הכללתו במבחנים הבינלאומיים) - 51 נקודות, ובאלגברה - 53 נקודות. 25% מהתלמידים (21% במגזר היהודי ו-34% במגזר הערבי) קיבלו בשנה שעברה ציון סופי אשר נע בין 0 ל-26 נקודות. רבע אחר מהנבחנים קיבל בין 67 ל-100 נקודות, אולם מראה את הפער הגדול בין התלמידים היהודים לערבים. בעוד ש30% מהיהודים נמצאים בטווח הזה, רק 13% מהערבים מצויים בו. לפני שלוש שנים היה הציון הכולל במתמטיקה 45 נקודות, ולפני שנתיים - 48 נקודות.

בחינת הציונים בשנים קודמות מצביעה כי ההישגים הדלים אינם תופעה חדשה. לפני שנתיים היה הציון הממוצע בגיאומטריה 38 נקודות, ולפני שלוש שנים - 36 נקודות. משמעות הדבר היא שבמשרד החינוך יודעים היטב על הבעיות בתחום, אך ניסיונותיהם לשפר את המצב לא הועילו, לפחות עד עתה. לדברי גורם המכיר מקרוב את לימודי המתמטיקה בחטיבת הביניים, "כל פעם משרד החינוך מפנה את האשמה לגורם אחר: מורים שלא הוכשרו נכון, תוכנית לימודים לא מעודכנת או מחסור בשעות לימוד. אלה גורמים שבוודאי משפיעים, אבל השורה התחתונה היא שלמרות כל התוכניות והיוזמות - בהן הושקע תקציב גדול - התלמידים בישראל עדיין נכשלים בגיאומטריה". יש לציין כי הציונים, במתמטיקה בכלל ובגיאומטריה בפרט, במבחן שנערך לתלמידי כיתות ה' גבוהים יותר, ונעים בשנים האחרונות בין 52 ל-63 נקודות.

"הבעיה היא שאנחנו לא מגייסים מספיק מורים טובים, דבר המתבטא בתוצאות", אומר יו"ר ועדת המקצוע במתמטיקה, פרופ' עזריאל לוי מהאוניברסיטה העברית. לדבריו, תוצאות מבחני המיצ"ב לא נדונו בוועדה בראשותו, שאמורה לסייע לאנשי משרד החינוך בהחלטות הקשורות בלימוד המקצוע. ראש החוג להוראת מתמטיקה ופיזיקה במכללת "דוד ילין", ד"ר הגר גל, מסכימה ש"חלק גדול מהמורים המלמדים מתמטיקה לא הוכשרו לכך", אך מציינת עוד ש"יש מורים הנוטים 'לברוח' מהתמודדות עם חוסר הידע של התלמידים בגיאומטריה לטובת בעיות חישוב, תחום שהוא לכאורה קל יותר. התוצאה היא בניית הידע המתמטי על יסודות רעועים מאוד".

ניתוח תוצאות המבחנים במקצועות נוספים מגלה שורה של תחומים בהם נרשמו הישגים נמוכים. כך למשל, במבחן לכיתות ח' במגזר היהודי בשפת-אם היה הציון הממוצע בהבעה בכתב 60 נקודות, ובמגזר הערבי - 55 נקודות; במבחן באנגלית, בתחום ההבעה בכתב היה הציון הממוצע 51 נקודות (58 במגזר היהודי, ו-35 במגזר הערבי).

במשרד החינוך מתגאים בעלייה שנרשמה במתמטיקה בהישגי התלמידים בכיתות ה', וכי ביחס לכיתות ח', "הנתונים מצביעים על יציבות. בשנתיים האחרונות פועלת תוכנית לחיזוק המקצועות המדעיים, והוקצו אלפי שעות לימוד לטובת לימודי המתמטיקה. אנו מאמינים שבשנים הבאות נראה שיפור נוסף בהישגי התלמידים במיצ"ב, לרבות במתמטיקה", נמסר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו