בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

24.3.1971 / תקווה מאוחרת ליום האם הישראלי

היום לפני 40 שנה:

תגובות

במאי 1947 חג חדש הוכרז בירושלים; חג שכבר היה למסורת "בייחוד בארה"ב", הסביר אז "הארץ" לקוראיו. מטרת החג, "יום האם" שמו, "לכבד את האם, ותשומת לב מעשית תינתן לה באותו יום מצד הבעל ומצד ילדיה על ידי מתנות". זו היתה יוזמה של אגודת "עזרה", שאף פרסמה בעיתון הנחיות: "על החנויות יהיה מוטל להציג לראווה באותו שבוע בטעם טוב ובצורה נאה מוצגים מתאימים לתשורות, שיעודדו את הבעלים והילדים לבחור מתנה לאם".

הדים מעטים היו ליום האם הראשון. יחלפו עוד ארבע שנים וחצי עד שיקבל הזדמנות נוספת, הפעם בחסות עיריית חיפה. "לדברי היוזמים נועד יום האם בחיפה להקל מעט על חייה הקשים של האשה-האם", נכתב ב"הארץ" על יום האם הראשון של חיפה, שחל ב-26 בדצמבר, 1951. ראש העירייה, אבא חושי, אף השפיע על משרד המסחר והתעשייה להקציב לחיפה מגבות, סדינים ולבני נשים, שבימים אחרים לא ניתן היה להשיג. משלחות של נשים, בראשותה של הגברת חנה חושי, יצאו למעברות לחלק מתנות לאמהות שם; אלפי אמהות הוזמנו לצפות בחינם בסרטי קולנוע בעיר; ובמרכז הכרמל נחנך "גן האם" בנטיעות ובשירה.

לא הכל ראו בעין יפה את יום האם החיפאי. שבוע לאחריו, הזכירה ב"הארץ" בעלת המדור לאשה ולבית שולמית ש"ביוזמתו של עיתון הילדים ?הארץ שלנו' הוכרז לפני כחודשיים על ?יום האם' שייערך ביום מותה של הנרייטה סולד ביום ב' באדר". שולמית הבהירה ש"אין מכוונתו של ?יום האם' לרווח תעמולתי, עניין מסחרי או סתם פרסומת אישית, כפי שנעשה הדבר על ידי עיריית חיפה בימי החנוכה - במפתיע, ללא הכשיר את לב הילדים במשך תקופה מספקת". יום האם הזה, כתבה שולמית, "כוונתו שיהיה קבוע לשנים הבאות בתאריך זה וייהפך במרוצת השנים למסורת קבועה ועומדת" בארץ כולה.

אבל בשנים הבאות לא "הארץ שלנו" ולא עיריית חיפה הסכימו לפשרה, ויום האם נחגג פעמיים בשנה, למבוכתם של הורים וילדים. "בני בן ה-10 חגג בשנה שעברה את היום לפי מצוות ראש העיר ואילו יחד עם זאת הנהו מנאמני הקוראים של ?הארץ שלנו' אשר לו ?יום אם' בתאריך משלו", כתבה ל"הארץ" ב-1952 אביגיל שניצר מחיפה. "נאמנות כפולה זו הנתבעת מן הנער אינה מחזקת בו את האמון בתבונת מעשי המבוגרים".

שנים חלפו, והקורא משה גלעדי מבני ברק הדהד את מבוכתה של שניצר: "לפני מספר שבועות קרני דבר מוזר", סיפר במארס 1971. "במשך יום שלם הרגשתי יחס עוין מצד אשתי. בסיומו של היום זכיתי להטפה ברוח זו: ?כיצד לא תבוש, היום יום האם ואתה, בעלי מנעורים, לא הענקת לי תשורה ולו הקטנה ביותר'. והנה לפני כשבועיים טלפנה אלי בתי למקום עבודתי לאמר: ?אבא, אל תשכח שהיום יום האם ויש לקנות מתנה לאמא' (...). להפתעתי הגדולה מודיעני היום בני הפעוט כי מחר שוב יום האם, כך הודיעה לו הגננת בגן (...). שיחקתי שוב את תפקיד הבעל המוקיר את מעשי אשת נעוריו והשמחה שרתה במעוננו".

והנה באותה שנה באה תקווה חדשה למשפחה הישראלית: יום האם התל אביבי ב-24 במארס. הפעם נחגג "בהיקף רחב יותר", בהשתתפות כל בתי הספר, ספריות וארגוני נשים. סימפוזיונים ומסיבות נערכו, ובכיתות ילדים למדו מתוך חוברת לכבוד יום האם שהוציאה המרכזיה הפדגוגית. אלא שעכשיו כבר היה מאוחר מדי. "אשרי מי שעוד יכול לומר ?אמא'", כתבה שולמית לכבוד יום האם הזה. "אך לאמהות אין דפוס אחיד. השתנתה דמותה של האם והשתנו תפקידיה במשפחה של היום לעומת הימים של תיאור האם בשירת ביאליק (חלק בלתי נפרד של ?חומר' יום האם)". עוד שנים יחלפו עד שמשרד החינוך יקבע תאריך ארצי ליום האם - שנהפך כעבור זמן קצר ל"יום המשפחה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו