בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פיוס היסטורי בין הרבנים של בית אל זלמן ברוך מלמד ושלמה אבינר

אחרי סכסוך מתוקשר שנמשך 15 שנה, הגיע הרב זלמן ברוך מלמד לבית הכנסת של הרב אבינר בשבוע שעבר ונשא את דבר התורה, כמחווה לפיוס בין הצדדים ולשלום

תגובות

זה לקח 15 שנה, אינספור השמצות, מכתבים אנונימיים והפגנות, אבל סוף סוף זה קרה: שני הרבנים בבית אל, מהמרכזיים בציונות הדתית, הרב שלמה אבינר והרב זלמן ברוך מלמד, החליטו בשבוע שעבר לסיים סכסוך היסטורי ולהשלים. הרב מלמד הגיע בשבוע שעבר, שמח באורה של השבת, לבית הכנסת של הרב אבינר, ונשא את דבר התורה, שאמורה להיות מחוות הפיוס והסימן לשלום שהגיע לבית אל.

לכאורה מדובר בסכסוך בין רבנים וקהילות ביישוב לא גדול, אבל הקרע בין השניים הוא במובן מסוים משל לציונות הדתית. מצד אחד, הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת עטרת כהנים ברובע המוסלמי, חסיד נלהב של מדינת ישראל, מתנגד לסירוב פקודה ולכל עימות מתריס מסוג שהוא. אבינר הוא משיב הלכתי פופולרי, וספריו, במיוחד לבני נוער, נמכרו במאות אלפים.

מצד שני, הרב זלמן ברוך מלמד, תלמידו המובהק של הרב צבי יהודה קוק וראש ועד הרבנים של האיחוד הלאומי. מלמד עומד בראש ישיבת בית אל, שהצמיחה אליטה עסקנית בציונות הדתית, שבראשה עומד יו"ר האיחוד הלאומי יעקב (כצ'לה) כץ. מלמד ובנו הרב אליעזר תומכים בגלוי בסירוב פקודה ומובילים קו לעומתי יותר ביחס לשלטונות המדינה. מלמד שולט גם באתר ערוץ 7, האתר הפופולרי בציונות הדתית.

הקרע בין שני הרבנים החל לפני 15 שנה. בית אל הוקמה ב-1977 על ידי גרעין של גוש אמונים. שני הרבנים התגוררו אז במקום. זמן קצר לאחר מכן ביקשו העסקנים של מלמד שהיישוב יתנהל על פי פסקיו ולא על פי אבינר. משלא הצליחו להסכים, התפצל היישוב - אבינר היה לרבה של בית אל א', ומלמד לרבה של בית אל ב'. הפיצול אושש במעט את היחסים בין הצדדים, ובתו של אבינר אף התחתנה עם בנו של מלמד (אך בסופו של דבר הזוג התגרש).

ב-1997 התאחדה בית אל למועצה מקומית אחת ומאז שתי החצרות מסוכסכות. בצד של אבינר טוענים שאנשי מלמד מזלזלים בפסקי ההלכה שלו, ומנגד טוען הצד של תומכי מלמד כי הם הרוב ביישוב. אנשי אבינר טוענים שהישיבה רושמת באופן פיקטיבי את תלמידיה כתושבי בית אל, מה שמטה את הכף בבחירות, ואילו אצל מלמד טוענים מנגד שהם פשוט מקנאים בהם על הצלחתם, שכוללת בין היתר אתר אינטרנט גדול, אתר חדשות מצליח, ישיבה וגרעינים תורניים.

לאחר פרוץ האינתיפאדה השנייה והאיתות של אריאל שרון לפנות יישובים, הקרע לבש ממדים ממשיים. גורמים בבית אל חברו לרב עידו אלבה מקריית ארבע, שהוביל מאבק נגד אבינר מסיבות אישיות. השיא היה כשאלבה הצליח להחתים בית דין רבני על פסק הלכה האוסר על אבינר לפסוק בדיני ראיית נידה. זו היתה תקופה עגומה בבית אל: תיבות הדואר התמלאו חדשות לבקרים בהשמצות ומכתבים נגד שני הרבנים. ליתר ביטחון, כל רב התקבע בבית הכנסת שלו, ואילו העלון המקומי קובע בתורנות באיזה שבוע כותב אבינר את דבר התורה, ובאיזה מלמד.

בשנה האחרונה החלו לנשוב רוחות פיוס בציונות הדתית. התחושות והסקרים מראים כי הציבור מאס בפיצול הפוליטי, שנמשך עשר שנים, ומבקש אחווה פנימית. על רקע רחשי הציבור, צלצל לפתע לפני שבועיים, לאחר שנים של נתק, הרב מלמד לרב אבינר וביקש ממנו לבוא לבית הכנסת שלו לנאום. אבינר הסכים, למרות שחלק מתלמידיו התנגדו. במכתב שהפיצו ביישוב כתבו כי "הטיפול לא היה במסלול עוקף ציבור, אלא יחד עמו. התוצאות היו רצויות יותר. אך לצערנו חזרו שוב על אותן טעויות ו'לא ספרו' אותנו. כאשר לפני זמן שלשלו כל מיני פשקווילים בתא של כל אחד כנגד הרב, ידעו היכן הציבור נמצא. והכוונה היתה ברורה. ההתנהלות ביחס ליוזמתו של כבוד הרב זלמן לא צלחה כי היתה עקומה מתחילתה".

כעת נותר לראות אם רוחות השלום מבית אל יקררו במעט את המחלוקת בתוך המחנה כולו.



הרב שלמה אבינר שנים של השמצות, מכתבים אנונימיים והפגנות


הרב זלמן ברוך מלמד



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו