בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הזיהום ברחוב אגריפס ממרר את חיי הסוחרים והקונים

לקראת השקת הרכבת בירושלים

תגובות

עיריית ירושלים ומשרד התחבורה העבירו לפני חודשיים וחצי את קווי האוטובוס שחוצים את מרכז ירושלים מרחוב יפו לרחוב אגריפס, ציר התנועה הראשי של שוק מחנה יהודה. זאת במסגרת תוכנית התחבורה החדשה שהונהגה בעיר לקראת הפעלת הרכבת הקלה. כחודש אחרי המהלך התגאו בעירייה בירידה חדה בזיהום האוויר ברחוב יפו: תחנת ניטור האוויר ברחוב הראתה שאחד הרחובות המזוהמים ביותר בישראל הפך לרחוב עם אוויר צח. אלא שמסמך של המשרד להגנת הסביבה מגלה שיחד עם האוטובוסים, עבר לרחוב אגריפס גם זיהום האוויר - והוא ממרר כעת את חיי הסוחרים והקונים בשוק.

המסמך, שחובר על ידי מרכזת איכות אוויר במחוז ירושלים של המשרד להגנת הסביבה, ד"ר דפנה אלפר סימן-טוב, חושף כי ב-32 ימי מדידות נרשמו לא פחות מ-20 חריגות מתקני איכות האוויר. החריגות נרשמו ברמות תחמוצת החנקן, האופיינית לפליטות של תחבורה ציבורית.

ניטור האוויר נעשה באמצעות תחנת ניטור ניידת שהציבו אנשי המשרד להגנת הסביבה בלב רחוב אגריפס. מנתוני התחנה עולה כי זיהום האוויר עולה בשעות הצהריים, שעות השיא של האוטובוסים שחולפים ברחוב. הזיהום מגיע לשיאו ב-12:30, והנתון הגבוה ביותר שנמדד עד כה היה 787 חלקיקים למיליארד (התקן המרבי עומד על 500 חלקיקים למיליארד). מהנתונים עולה עוד כי איכות האוויר באגריפס גרועה גם בהשוואה לאיכות האוויר ברחוב יפו, כאשר עוד נסעו בו האוטובוסים.

ההסבר שנותנת אלפר סימן-טוב נעוץ במבנה הרחוב. "מדובר ברחוב צר ועמוס, שהתנועה בו אטית ולחיצות הגז רבות (עצירה ואז שוב לחיצה על דוושת הדלק). המשאיות שעוצרות לפרוק ולהעלות סחורה נדרשות, בשל הצפיפות הרבה, ללא מעט תמרונים. בנוסף, אגריפס הוא רחוב צר ובניינים ניצבים משני צדדיו, כך שלא מתאפשר פיזור יעיל של המזהמים הנפלטים לסביבה", נכתב בדו"ח.

עם הפעלתה של הרכבת הקלה בשבועות הקרובים, ובאופן מלא בקיץ, צפוי לרדת משמעותית מספר האוטובוסים הנעים באגריפס. "זה עוד נדבך בכאוס שקורה באגריפס", אומר קובי פריג', פעיל תנועת "התעוררות" שעומד בראש מטה המאבק בעניין אגריפס המאגד את סוחרי השוק, המנהל הקהילתי וארגון "15 דקות". "זה רחוב שצר מלהכיל כ-1,700 אוטובוסים ביום. רחוב אגריפס ממותג כרחוב שהמציא את המעורב הירושלמי, השוק מוכר מוצרי יסוד לאוכל. זיהום אוויר פוגע באיכות המוצרים שאנחנו גאים בהם", אמר.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "הסדר התחבורה המופעל כיום ברחוב אגריפס הוא הסדר זמני עד להפעלת הרכבת הקלה. בחצי השנה הקרובה, עד להפעלה המסחרית של הרכבת הקלה באוגוסט, צפויים נפחי תנועת התחבורה הציבורית לרדת באופן הדרגתי: כבר בשבוע שעבר ירד נפח האוטובוסים ב-20% והוא צפוי לרדת בכ-50% בחודש אוגוסט. בנוסף, פועלת העירייה כדי שאותם אוטובוסים אשר יישארו בציר נביאים-אגריפס יהיו עם מנוע מסוג יורו 5, המזהם פחות. יש להדגיש כי מאז כניסת הרכבת הקלה לנסיעות מבחן ברחוב יפו, והפיכתו ברובו למדרחוב, ירד זיהום האוויר ברחוב בכמעט 80%".



רחוב אגריפס, אתמול. במשרד התחבורה אומרים שהזיהום יפחת



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו