בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המכרז שונה, והרכבת רכשה שוב קרונות ישנים ומסוכנים

תחקיר TheMarker מגלה כי למרות שורת תקלות הבטיחות בשנים האחרונות, ריככה הרכבת משמעותית את המכרז לרכישת 150 קרונות נוסעים חדשים - והתפשרה על הבטיחות והאיכות. הזוכה: יצרנית הקרונות הישנים של הרכבת, היחידה שהתמודדה

תגובות

התנהלות תמוהה של רכבת ישראל במכרז האחרון לרכישת קרונות נוסעים חדשים. תחקיר המתפרסם היום ב-TheMarker מגלה כי ועדת המכרזים העליונה של הרכבת ריככה באופן משמעותי את דרישות האיכות הבטיחות המחמירות שהיו במכרז המקורי, ורכשה במקום זאת קרונות מדגם ישן. התנועה לאיכות השלטון פנתה בתגובה לשרי הממשלה בקריאה לעצור במהירות את הרכש המתוכנן.

תקוות רבות נתלו במכרז לרכישת 150 קרונות נוסעים דו-קומתיים חדשים, שנחתם לפני ארבעה חודשים לקווים שייפתחו בשנתיים הקרובות ברחבי הארץ. הקרונות החדשים, שנרכשו בעלות עתק של מילארד שקלים, היו אמורים להקפיץ את הרכבת מדרגה לקראת העשור החדש, ולהציע סוף סוף לציבור הנוסעים ברכבת רמת שירות ובטיחות גבוהה, כפי שנהוגה בעולם.

ואולם רצף השערוריות שליווה בשנים האחרונות את מכרזי הרכש של רכבת ישראל לא פסח גם על הרכש האחרון. במכרז הבינלאומי שניהלה הרכבת בשנה האחרונה נותרה באופן מעורר תמיהות רק מתמודדת אחת, עמה סיכמה הרכבת בחשאי על ביטול דרישות הבטיחות והשירות המתקדמות שהציגה במסמכי המכרז - ולמעשה רכשה בדיוק את אותם קרונות שנוסעים זה כעשור על המסילות בארץ, בשינויים קלים. היצרנית הזוכה, בומברדייה, היא זו שסיפקה לרכבת את אותם קרונות בעבר.

בוועדת המכרזים הסבירו את שינוי תנאי המכרז בדחיפות הגבוהה בקיצור לוחות הזמנים לאספקת הקרונות. בומברדייה הבהירה לרכבת כי אספקת הקרונות "בלוח הזמנים הקצר ביותר" תתאפשר רק אם תספק לרכבת את אותם קרונות שסיפקה לה בשנים 2002-2006, "בשינויים קלים".

בהנהלת הרכבת הביעו שביעות רצון מהעסקה, שהקדימה לדבריהם את לוחות הזמנים לאספקה והוזילה את העלויות. אך מה שדירקטוריון הרכבת לא ידע לפני שאישר אותה הוא שבין המפרט הטכני שהציגה הרכבת במסמכי המכרז, לבין המפרט עליו חתמה לבסוף מול בומברדייה - הופיעו לא פחות מ-25 שינויים במגוון תחומים כמו בטיחות, רמת השירות לנוסע, עמידה בתקנים עכשוויים, איכות סביבה, תפעול והפעלה.

שינויים אלו מעוררים דאגה ביחס למחיר האמיתי שישלם עליהם הנוסע. כך למשל, עולה כי הקרונות החדשים לא יבנו בהתאם לתקנות האירופיות המחמירות, לא יצוידו במערכת המונעת נסיעה עם דלתות פותחות ולא יצוידו בבולמי זעזועים משודרגים.

אם לא די בכך, הרי שבעידן החשמל הקרב לא יוכלו הקרונות החדשים להגביר את מהירותם מ-140 קמ"ש ל-160 קמ"ש, בשל הקלה שאישרה הרכבת לבומברדייה במערכת הבלמים שתסופק. כמו כן, לא ניתן יהיה להשתמש בהם בנסיעה במנהרות ועל גבי גשרים.

התנועה לאיכות השלטון פנתה בדחיפות לשרי האוצר והתחבורה בדרישה לבטל את ההסכם שנחתם בין הרכבת לבין בומברדייה, בטענה כי נפלו פגמים מהותיים בהליך המכרזי שניהלה הרכבת. "שינוי תנאי המכרז מעלה חשש כבד כי כל המכרז שהוכן נועד מלכתחילה להותיר מציעה אחת, ומשזו נותרה, להתאים את התנאים לקרונות אותם סיפקה מציעה זו בעבר לרכבת", אמרו בתנועה.

רכבת ישראל אינה מבוטחת נגד הנזק שנגרם לקרונותיה בתאונה שאירעה אתמול בנתניה. החברה אמנם מבוטחת על ידי חברת הביטוח הפניקס, אך פוליסת הביטוח אינה מכסה נזק שנגרם לקרונות ולקטרים תוך כדי נסיעה, ואף אינה מכסה את אובדן ההכנסות שנגרם בשל השבתת המסילה. הרכבת מינתה שמאי להערכת נזקי התאונה, אך טרם ניתנה הערכת נזק.

תיק הביטוח של הפניקס לרכבת ישראל מורכב משלושה סוגי ביטוחים המניבים ל"הפניקס" היקף פרמיה שנתי כולל של כ-35 מיליון שקל: כיסויים לביטוח חובה, נזק שנגרם לקרונות ולקטרים כשהם במצב מנוחה, ונזקי רכוש אחר של רכבת ישראל שלא כוללים נזק לקרונות ולקטרים.

בהתנגשות הרכבות נפצעו עשרות נוסעים ונכון לעכשיו מוגדרים כולם פצועים קל. כל עוד מדובר בפגיעות קלות שלא כוללות קביעת אחוזי נכות לנפגע, הפגיעות מטופלות על ידי קופות החולים הכלליות, בהתאם לחוק חדש מ-2010.



נוסעים ברכבת ישראל. התנועה לאיכות השלטון פנתה לשרי האוצר והתחבורה בדרישה לביטול ההסכם בין הרכבת לזוכה במכרז



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו