היסטוריה של תאונות ברכבת ישראל - טעויות האנוש והתקלות הפכו לעניין שבשגרה

אבי בר-אלי
אבי בר-אלי
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אבי בר-אלי
אבי בר-אלי

טעויות אנוש ותקלות טכניות במערכי רכבת ישראל הן כמעט עניין שבשגרה בשנים האחרונות - ואולם תשומת הלב הציבורית הופנתה בדרך כלל לתאונות הקטלניות שנגרמו בעיקר מהתנגשות הרכבות בכלי רכב שעלו על המסילה.

בארבעת החודשים האחרונים בלבד נרשמו לפחות שישה מקרים שבהם תקלות טכניות במערכת הדלק, או טעויות אנוש הביאו להשבתת רכבות ולפינוי נוסעים מן הרכבות. רק שלשום פונתה רכבת נוסעים בנתב"ג בשל עשן שמילא את אחד מקרונותיה. לאחר בדיקה שלא איתרה כל סיבה למקרה, המשיכה הרכבת בנסיעתה, אך נעצרה שוב בחיפה בעקבות גילוי עשן נוסף, אז התבררה תקלה במערכת הבלמים. אולם המקרה הבולט ביותר אירע בדצמבר האחרון, עת התלקחו קרונות באמצע נסיעה כתוצאה מכשל טכני ברכבת הוותיקה. 121 נוסעים נפצעו ונגרם נזק הנאמד בעשרות מיליוני שקלים.

באוגוסט אשתקד נהרגו שבעה בני משפחה בתאונה מחרידה סמוך לקיבוץ גת, לאחר שנהג המיניבוס שבו נסעו התעלם מאור אדום ופרץ מחסום רכבת ונתקע על הפסים. לפני שנה בדיוק אירעה בסמוך (צומת גל-און) תאונה דומה שבה מכונית פרטית פרצה את המחסום באור אדום ונהג הרכבת שלא הצליח לבלום פגע ברכב. נהג הרכב נהרג.

תאונת הרכבת הקשה ביותר (לאחר אסון הבונים ב-1985), אירעה ביוני 2005 סמוך לקיבוץ רבדים. רכבת התנגשה במשאית שחצתה את המסילה במעבר לא סלול. שמונה בני אדם נהרגו ו-248 נפצעו. חודש לאחר מכן פגעה רכבת ברכב משא סמוך לאחוזם ו-164 נוסעים נפצעו.

ביוני 2006 פגעה רכבת נוסעים ברכב פרטי שנתקע על המסילה במפגש בית-יהושע, כתוצאה מתאונה קודמת שבה היה מעורב. נהג הרכב, יונתן ועדיה, נחשד כי נהג ברכב תחת השפעת סמים. כתוצאה מהתאונה התהפכו הקטר ושני קרונות נוספים, חמישה מנוסעי הרכבת נהרגו וכ-80 נוסעים נפצעו בדרגות חומרה שונות.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ