בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סדנה לעורכי סדר פסח בסגנון חופשי: לקצר את ההגדה ולהתחפש למשה רבנו

סדנה לעורכי סדר פסח בסגנון חופשי מציעה "להחזיר לחג את רוח החופש המפעמת בו", באמצעות כפכפים וגופייה ושירת "מעוז צור"

תגובות

"פסח הפך לחג מעיק עבור הישראלים. הגיע הזמן להחזיר לו את רוח החופש", כך טוען פרופ' אביגדור שנאן מהחוג למקרא באוניברסיטה העברית. בימים אלה הוא מנחה "סדנה לעורכי סדר" בירושלים.

כשבוע לפני ליל הסדר, ההכנות בעיצומן, ויש מי שלא מסתפקים בניקיון הבית ובניצול תווי השי לחג. ביום חמישי האחרון התכנסו 40 ירושלמים, רובם חילונים, בבית אבי-חי בבירה, כדי להשתתף בסדנה. המטרה, לפי שנאן, היא "להפוך אנשים שעד היום היו אורחי סדר, לעורכי סדר".

לשנאן נכונה אכזבה מסוימת בפתח הסדנה. "מי מהנוכחים כאן נחשב במשפחתו לעורך סדר, ורק מחפש עוד כמה שטיקים בשביל להרשים את האורחים?", שאל את הקהל. עשרות הידיים שהורמו הבהירו כי הנוכחים, רובם בני שישים ומעלה, אינם חובבנים. "אני עושה סדר בבית כבר 20 שנה. הגעתי בשביל לקבל רעיונות חדשים, כי הצעירים במשפחה מערערים על הסמכות שלי בתחום", הסבירה אחת המשתתפות.

משתתפים בודדים בלבד הודו כי השנה תהיה זו הפעם הראשונה שיהיו אחראים להפקה המשפחתית. "אני מדבר בעיקר אליכם", אמר שנאן, ופתח בהרצאה שנועדה "לעשות סדר בהגדה": להבחין בין ישן לחדש, עיקר לטפל, מקורי למועתק.

"ההגדה הולכת ומתרחבת. במשך מאות שנים נוספו לה תכנים ושום דבר לא יצא החוצה", הסביר. "במאה התשיעית, קריאת כל ההגדה הייתה יכולה להתבצע ב-20 דקות. זה לא אומר שהסדר שערכו באותה תקופה לא היה כהלכתו. מי שרוצה לקרוא את ההגדה מתחילתה ועד סופה, כפי שאני עושה, מוזמן לעשות זאת, אבל זו לא חובה. כמובן, אפשר ואף מומלץ להוסיף תכנים חדשים".

בין התוספות שהציע שנאן היו לא מעט תכנים שקשורים למסורת של פסח, אבל גם כאלה שמוכרים מחגים אחרים. "אנחנו אומרים שכל אדם חייב לראות עצמו כאילו יצא ממצרים, ואילו הרמב"ם כתב שכל אדם חייב 'להראות את עצמו כאילו יצא ממצרים'. בעבר היה נהוג בעדות מסוימות להתחפש בליל הסדר לעם ישראל במדבר, או למשה רבנו. אני מציע לחדש את המנהג הזה".

שנאן אמר כי בעיני ישראלים רבים, פסח הפך לחג מעיק, וקרא "להחזיר לחג את רוח החופש המפעמת בו". איך עושים את זה? "כשאתה יושב חנוט בחולצה מכופתרת בין הדודה מנתניה לדוד מאמריקה, ורק משתדל לא לשפוך מרק על המפה - אתה לא באמת בן חורין. במובן מסוים, אתה עדיין במצרים. סדר פסח אמיתי יכול להיערך בכפכפים וגופייה, ולא חייבים לשיר רק את השירים הקבועים, אפשר לפתוח בשירת 'מעוז צור ישועתי' ולשגע את השכנים". שנאן הציע גם להסתכל בהגדות מהעשורים הראשונים למדינה, ובהגדות שנדפסו בקיבוצים - ולשאוב מהן השראה.

תמר כוכבי, בת 23 מירושלים, היתה המשתתפת הצעירה בסדנה. היא בהחלט מתכוונת לאמץ את הצעתו של שנאן ולהציע למשפחתה לפצוח בשירת 'מעוז צור' כבר בליל הסדר הקרוב. "אבא שלי הוא המנהל הבלעדי של הסדר אצלנו, אבל אני רוצה להיכנס לעניינים ולהציע רעיונות מקוריים", אמרה.

נעם גבריאלי ויערה טננבאום, בני זוג בשנות העשרים לחייהם, השתתפו "בשביל להבין מה אנחנו עושים כל שנה, ולא לעשות את זה רק מתוך הרגל". בליל הסדר הם יהיו אצל משפחתה של יערה ("רק משום שההורים שלי בחו"ל", מבהיר נעם), והם מתכוונים להביא לשם את "רוח החופש" של שנאן. יערה הודתה כי הסדנה היא תחילתו של מהלך ארוך טווח, שמטרתו לכבוש תפקיד משמעותי בסדר המשפחתי. "לצד המסורת היפה, צריך לחפש עוד תכנים ומשמעויות", הסבירה את משנתה.

פרופ' שנאן הודה בסוף הסדנה כי הוא מאוכזב מ"היעדרו של הדור הצעיר", אבל מרוצה מהנוכחות החילונית. "כמובן שאני שמח להעביר את הסדנה גם לאנשים דתיים, אבל אסור שהמסורת תהפוך לעניין של דוסים".



פרופ' שנאן. ''כשאתה בחולצה מכופתרת בסדר, אתה לא בן חורין''



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו