תחקיר ראשוני: צבע חלקלק ושוליים צרים גרמו למותו של טל שביט

אור ירוק: חקירת מותו של עיתונאי הרכב מעלה כי החליק בגלל צבע על הכביש, ופגע במכונית שעמדה במקום אסור. ממצאים אלה עומדים בסתירה לתחקיר המשטרה

דניאל שמיל
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
דניאל שמיל

מעט יותר מחודש אחרי התאונה שבה נהרג עיתונאי הרכב הוותיק טל שביט, מתפרסם תחקיר מקיף בנוגע לגורמים לתאונה והמחדלים שתרמו להתרחשותה. התחקיר בוצע בידי המהנדס ד"ר עוזי רז והשופט בדימוס אבינועם הדר, בהזמנת עמותת אור ירוק.

שביט נהרג כאשר פגע עם אופנועו במכונית שעמדה בחלקה על אי תנועה. עד כה, נהוג היה לחשוב כי המכונית סטתה לנתיב ושביט לא הספיק לבלום, אולם מהתחקיר עולה כי הפגיעה בין שני כלי הרכב היתה על אי התנועה שמסומן על הכביש, עליו עמדה המכונית.

לפי ממצאים בזירה, האופנוע שינה את זווית הנסיעה שלו כאשר הגלגל הקדמי עלה על צבע הסימון שעל הכביש ואיבד ושינה את כיוון נסיעתו באופן לא מתוכנן. הוא פגע בעוצמה בדלת המכונית וגרם להזזתה, כך שנראה כאילו החלה בנסיעה. עם זאת, במחקר מצוין כי ייתכן שגם תזוזה המכונית מהשוליים לאי התנועה, תרמה לתאונה, אולם המכונית נעה במהירות איטית. יצויין כי דווקא מהירות איטית, כאשר מכונית "זולגת" מאי תנועה אל הכביש, יכולה לגרום לנהג או רוכב לראות אותה כאילו היא עומדת ולתכנן את מסלול הנסיעה שלא בהתאם. על כן להיות מופתע כאשר מתברר כי היא משנה את מיקומה.

ממצאים אלה עומדים בסתירה לתחקיר ראשוני של המשטרה, כפי שהוצג למשפחת שביט, על פיו המכונית נעה במהירות מהשוליים למרכז הכביש, חצתה שני נתיבים והפתיעה את שביט, שלא יכול היה לבלום. המחלוקת הביאה את אור ירוק להשעות את הפרסום הנרחב של הדו"ח שלה, עד לליבון כמה מהפרטים המופיעים בו.

רוכבים ומומחי בטיחות העלו תהיות בעקבות הדו"ח, שכמה מממצאיו נראים לא סבירים ומוזרים. לדבריהם, סימון צבע קטן על הכביש לא יכול להביא להחלקה חריפה, ולא ייתכן כי האופנוע פגע במכונית בצידה והביא לסבסוב שלה. סביר יותר להניח, וכך מעידים גם עדי ראייה, כי המכונית עמדה או נסעה בזווית של 90 מעלות לנתיב הנסיעה, והאופנוע, שהגיע מסיבוב, לא יכול היה לבלום בזמן.

לפי דו"ח אור ירוק, הסיבות המרכזיות לתאונה הן צבע חלקלק על הכביש, שמקדם החיכוך שלו הוא 0.54 (לעומת 0.8 על האספלט שלא נצבע) שהביא לאובדן השליטה. בנוסף, למכונית אסור היה לעמוד על אי התנועה. נהג המכונית טען כי שמע רעש לא מוסבר מרכבו וביקש לעצור את המכונית. בשל השוליים הצרים הוא בחר לעשות זאת על אי התנועה, בניגוד לחוק, ובכך נהג ברשלנות ותרם לתאונה.

המסקנות העולות מהתחקיר הן שיש לשפר את הצבע בכביש ולהחליפו בצבע עם מקדם חיכוך גבוה. לדבר השפעה מהותית על הבטיחות של רוכבי דו-גלגלי. עוד מומלץ להעלות את רוחב השוליים מ-2.5 מטרים לשלושה, כדי לאפשר למכוניות לעצור שם בבטחה. המלצה נוספת שניתן לגזור היא עריכת תחקירי עומק רבים יותר, שיאפשרו לזהות את הסיבות האמיתיות לתאונות ולתקן מפגעים בכביש, כמו במקרה זה.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר בנושא כי "תפקידה של חקירת העומק היא לחשוף את הגורמים לתאונה, מהתנהגות הנהג וכלי הרכב דרך בחינת התשתית. אין מתפקידה של החקירה לפסוק מי אשם בקרות התאונה, אלא להציג תמונה שבא יוכלו הגורמים המקצועיים ללמוד וע"י כך לנסות למנוע את התאונה הבאה. במדינת ישראל יש כיום כ-100 אלף רוכבי דו-גלגלי. מחקירת העומק שערכנו וממחקרים נוספים שביצענו עולה תמונה שבה אין התייחסות מספקת של גורמי המדינה לרכב הדו גלגלי, הן בתשתיות שאינן מותאמות לרוכבי דו גלגלי והן בצבעי הכביש אשר יכולים להפוך עבורם למלכודת מוות".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ