בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חסידי חב"ד חיכו בהיכל בת"א, אך המשיח לא בא

13.04.1992/היום לפני 19 שנה:

תגובות

אירוע גדול התרגש על חסידי חב"ד: בי"א בניסן תשנ"ב, ה-13 באפריל 1992, חגג מנחם מנדל שניאורסון, הוא הרבי מלובביץ', 90 שנה לביאתו לעולם. כ-10,000 אנשי חב"ד וגם כמה פוליטיקאים ורבנים - רחבעם זאבי, משה קצב, הרב לאו - הצטרפו לחגיגה הגדולה, שהיתה לא רק מסיבת יום הולדת: זו היתה שעת ציפייה לביאת המשיח. המשיח, האמינו החסידים בכל לבם, הוא לא אחר מהרבי, ששכב באותה עת על מיטת חוליו בבית מספר 770 באיסטרן פארקווי בברוקלין שבניו יורק.

מחלתו הקשה העכירה את השמחה, אבל היו שראו בה ביטוי למאבק השטן בביאה הקרבה. "הרעבע ממש הודיע שהמשיח בא - זו לא משאלה; זו הודעה", ציטט עוזי בנזימן ב"הארץ" את אחד מדוברי ההתקהלות, "הרעבע הודיע על מלחמת המפרץ, ועל קריסת ברית המועצות, ועל עליית יהודי ברית המועצות - על כל אלה הודיע שיקרה. ואם דברים אלה התרחשו, קל וחומר שעניין הופעת המשיח... צריך לחיות באווירה שזה מגיע, לחשוב על זה ולדבר על זה... דבר אחד אנחנו יודעים: מה שהרעבע אמר - יתקיים, ואין קושיות". לא עזר שבחודש פברואר באותה שנה הורה הרבי עצמו לחסידיו "להפסיק להציגו כמשיח", כפי שדיווח ב"הארץ" שחר אילן, ושרבנים בכירים הקימו קול זעקה וכינו את הכתרתו של הרבי מלובביץ' למשיח "מעשה ליצנות לפורים", "סטייה" ו"תופעה נוראה".

ביום ההולדת, עטפו שלטים בכתום את ההיכל ביד אליהו שבתל אביב והכריזו: "היכונו לביאת המשיח". "התנאים התקשורתיים היו בשלים להפיץ את פרסום הנס בכל אתר ואתר", כתב בנזימן, "טלוויזיות בינלאומיות, מסכי ענק, שידורים ישירים ברדיו ובטלוויזיה; הלבבות הוכשרו: גברים, נשים וטף שגדשו את מושבי האצטדיון התפללו בחום לב לבואו".

אבל הוא לא הפציע, אפילו לא על ארבעת מסכי הענק שנתלו במרכז האצטדיון. "מה תעשה האכזבה לחסידי חב"ד?", תהה בנזימן משנוכח שהמשיח לא בא, ופנה לתשובה אל מחקרו של ליאון פסטינגר, שבמרכזו עמדה חבורה שהתלכדה סביב האמונה בהופעתו הקרבה של עב"ם. "המציאות טפחה על פניהם. רק לכאורה... כאשר הציפייה אינה מתממשת, מחפשים החסידים הסברים לכך שתוחלתם נכזבה. הם מגלים סיבות אובייקטיביות כאילו, מתאימים את אמונתם הקודמת לגרסה המעודכנת - למעשה הם יוצרים דת חדשה - ודבקים בה במשנה להט".

יום למחרת אי-הופעתו של המשיח, פרסמו בכירי רבני חב"ד ורבנים מקורבים להם פסק דין "הקובע כי הרבי יחיה לנצח", דיווח ב"הארץ" שחר אילן, "פוסקים אנו", כתבו הרבנים, "שעל פי דין תורה חלה עליו שבועת הקדוש ברוך הוא 'שלא יכבה נרו לעולם ועד' ועליו להיות בחיים נצחיים". חב"ד אף הפעילה משיבון מיוחד, שמספרו 03-5796777, "אליו ניתן להתקשר ולשמוע את פסק הדין המכריז על הרבי כמלך המשיח, שיחיה לעד". על כך אמר הרב עובדיה יוסף: "הוא חכם, אבל לא חכם כמו משיח או אפילו אפר של משיח".

ביוני 2004, אלפי חסידי חב"ד גדשו את אותו היכל ביד אליהו לציון עשור למותו של הרבי. בבת ים נאספו אלפי חב"דניקים אחרים, לציין גם הם את היום המיוחד. בניגוד לחבריהם בתל אביב, הם לא התאבלו על מותו של המלך משיח, כי מעולם לא השלימו עם מותו. הם חגגו "בלי אזכור כלשהו שהרבי מת", כתב ב"הארץ" דניאל בן סימון, "כאילו הוא עדיין חי וממשיך להרעיף את אהבתו על התנועה". אחד מחוגגי בת ים הסביר: "אני נמנה עם אלה שמאמינים שהרבי עוד חי. אבל יש אחרים שאומרים: 'ראינו טקס קבורה אז גמרנו'".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו