סטודנטים בתל-חי הפגינו: אין די אוטובוסים למכללה

"מבלים" שעה בטרמפים

אלי אשכנזי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
אלי אשכנזי

אודי מיכאל לומד כבר שלוש שנים במכללה האקדמית תל חי שבגליל העליון. באחרונה, הוא נאלץ לעזוב את דירתו בקריית שמונה ולעבור לדירה קטנה בקיבוץ כפר גלעדי, סמוך למוסד האקדמי. הסיבה: אין די תחבורה ציבורית מהעיר הצפונית למכללה ופעמים רבות הוא נאלץ לנסוע ללימודים בטרמפים, או לגמוע מרחק של כשלושה קילומטרים ברגל. "למרות שבקיבוץ הדירה קטנה יותר, החיים שלי הפכו נוחים יותר", מספר מיכאל.

אולם בעיית הניידות אינה ייחודית רק למיכאלי. מתברר כי ל-4,500 הסטודנטים ולכ-550 אנשי הסגל והמנהלה - שאין ברשותם רכב פרטי - אין כיום מענה תחבורתי למבקשים לנסוע למכללה. מדי בוקר מגיע מספר מועט של אוטובוסים המכסים מספר מצומצם של יעדים. במרבית המקרים לא נותרת לבאים למוסד האקדמי ברירה אלא לחכות בטרמפיאדה ולקוות שמישהו יוכל להסיע אותם. "אף פעם לא ידעתי כמה אנשים כבר ימתינו בתחנה, וכמה נהגים יסכימו לעצור באותו הבוקר", אומר מיכאל.

אתמול הפגינו הסטודנטים במחאה על כך והפריחו עפיפונים "כסמל להבטחות שהפריחו משרדי הממשלה". מועד המחאה אינו מקרי, רק לפני כחודשיים הבטיח שר התחבורה ישראל כץ לטפל בנושא ולהתחיל פיילוט לתחבורה ציבורית בצפון כבר בחודש מארס. אולם חודש זה עבר, ותושבי האזור עדיין ממתינים לו.

רוני קרן, פעילת "מגמה ירוקה" בקמפוס, שוכרת דירה בקיבוץ כפר סאלד, לכאורה 10 דקות נסיעה ממכללה. אולם אין קו אוטובוס ישיר בין הקיבוץ והקמפוס, וגם הקווים המחברים בינו ובין קריית שמונה מעטים. כך, נאלצת קרן לנסוע בעיקר בטרמפים, בשני הכיוונים. "אני נאלצת לצאת זמן רב מראש בתקווה להגיע להרצאה בזמן", היא מספרת.

לדבריה של קרן, המאבק נוגע גם לציבור נוסף באזור. "אנחנו הפה של בני הנוער שרוצים להתנייד ואין להם רכב, או של הקשישים הגרים באזור שאין להם איך לצאת מהיישובים שלהם", היא אומרת. "מחזה של מבוגרים נוסעים בטרמפים הוא מחזה נפוץ בגליל".

לפני כחודשיים חשבו קרן וחבריה למאבק כי יש להם תקווה, עת ביקר השר כץ במכללה והבטיח כי במהלך חודש מארס יחל פיילוט של תוכנית "לקידום תחבורה ציבורית בגליל". הפיילוט אמור היה לכלול עיבוי של קווי הנסיעה, בד בבד עם הוזלת המחיר. במכללה הזדרזו בהכנות לקראתו ולדברי מנכ"ל המכללה יוסי מלכה, נעשתה עבודת מטה יסודית והוכן נייר עבודה מפורט שבו הוצגו הצרכים - באילו יישובים זקוקים לתגבור אוטובוסים ובאילו שעות. אולם לדבריו "נוצרה ציפייה גבוהה, אבל כלום לא קרה. הפיילוט לא החל, ואנחנו לא יודעים למה".

ממשרד התחבורה נמסר כי גובשה תוכנית לשיפור מערך התחבורה לסטודנטים במכללת תל חי. תוכנית זו היא חלק מהרפורמה להוזלת מחירי התחבורה הציבורית בפריפריה. ביום ראשון יחל השלב הראשון ברפורמה עת יוזלו מחירי הנסיעה מהפריפריה ואליה. אולם רק כאשר יחל השלב השני ובו הוזלת התחבורה הציבורית בתוך יישובי הפריפריה עצמם, יעובו הקווים בגליל העליון.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ