בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המודל המתמטי שימנע מחסור באופניים בתחנות השיתופיות

צוות של חוקרות מאוניברסיטת תל אביב פיתח אלגוריתם שמסוגל לצפות מראש מה יהיו הקצב והעיתוי של לקיחת האופניים והחזרתם בתחנות השונות בתל אביב, ולמנוע תקלות ועומס בצי האופניים העירוני

תגובות

לפני כמה שנים, בעת ביקור בפאריס, שכרה איריס פורמה (33) זוג אופניים ממערכת האופניים להשכרה של העיר, כזו שתאומתה תופעל בקרוב מאוד גם בתל אביב. כשהגיעה ליעדה, ניגשה למתקן האופניים הקרוב כדי להחזיר אותם - וגילתה שהמתקן מלא ואין מנעול פנוי. עיריית פאריס אמנם לא מצפה שייווצר איזון טבעי של מספר האופניים במתקנים: כמו בכל הערים בהן מותקנת מערכת אופניים שיתופית, גם בפאריס פועל צי של כלי רכב שכל מטרתו לשנע אופניים ממתקן למתקן, בניסיון להתאים את המלאי לביקוש. אבל למרות זאת, פורמה נאלצה להמתין זמן ארוך עם אופניה בידיה עד שהתפנה מקום. "זו מערכת מצוינת", אמרה השבוע, "אבל כשיש תקלות כאלו בשירות, היא מאבדת מהיעילות שלה".

אם בפאריס יש תקלות כאלו, מה יהיה על מערכת האופניים התל אביבית? פורמה, דוקטורנטית בחוג להנדסה באוניברסיטת תל אביב, מאמינה שיש פתרון. היא והמנחים שלה, הפרופ' מיכל צור וד"ר טל רביב, יחד עם המאסטרנטית דנה פסח וסטודנטים נוספים בחוג, פיתחו אלגוריתם שמסוגל לצפות את קצב ועיתוי לקיחת האופניים והחזרתם בתחנות השונות בעיר. "באופן טבעי, נוצר חוסר איזון בין מספר האופניים בתחנות השונות", הסבירו פסח ופורמה, "במערכות אחרות בעולם נהוג לפתור את הבעיה הזו בהתבסס על ניחושים או כיבוי שריפות, וכשנוצר עומס במתקן מסוים מזעיקים כלי רכב מהצי שיפנה מקום, ולהפך".

המודלים המתמטיים שמפתח הצוות באוניברסיטת תל אביב לוקחים בחשבון משתנים רבים: בתחנה הממוקמת על ראש גבעה, למשל, יהיו מעט החזרות ביחס להשכרות בכל שעות היממה; בתחנה הסמוכה לאוניברסיטה תהיה דרישה גדולה למנעולים בבוקר, כדי להחזיר את האופניים שעליהם רכבו הסטודנטים ללימודים; אחר הצהריים לעומת זאת, כשהסטודנטים עוזבים את האוניברסיטה, יהיה ביקוש רב לאופניים.

כדי שלא ייווצר מצב אבסורדי שבו כלי הרכב לשינוע אופניים יגרמו לעומס תנועה בעיר בדרכם ממתקן למתקן וכשהם עוצרים להעמיס ולפרוק אופניים, המודל מתחשב גם בתנאי התנועה בכבישים בשעות מסוימות של היום. "אפשר לשנע אופניים במהלך הלילה וגם במהלך היום", הסבירה פורמה, "אלו שתי גישות שונות, והמחקר שלנו מטפל בשתיהן. היתרון של שינוע בשעות הלילה הוא בכך שהתנועה בעיר זורמת בשעות האלו, וכלי הרכב המשנעים יכולים לנוע במהירות בלי להפריע לתנועה. לעומת זאת, שינוע ביום מאפשר תגובה יעילה יותר לשיאי ביקוש".

בחודשים האחרונים פסח עובדת בשיתוף עם חברת FSM, שהקימה את מערכת האופניים השיתופית בחסות עיריית תל אביב. "אנחנו מאוד שמחים על שיתוף הפעולה", אומרת פסח, "ויש התעניינות רבה במודל שלנו". גם בעולם מתעניינים: הצוות של אוניברסיטת תל אביב קיבל באחרונה לידיו נתונים מעיריית וושינגטון הבירה, במטרה לפתח מודל שינוע עבור מערכת האופניים השיתופית בעיר.



דנה פסח, מימין, ואיריס פורמה, השבוע באוניברסיטת תל אביב
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו