בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שיחת היום | "יצחק רז, אתה יודע איך למנוע תאונות מטוסים?"

תגובות

שבעה בני אדם נהרגו בתאונות אוויריות שאירעו בישראל בתוך כחודש. חמישה מהם - ארבעה טייסים וצנחן רחיפה - נספו רק בשבוע החולף. לפני כחודש, ב-3 במרס, נהרגו עוד שני טייסים בהתרסק מטוסם, סמוך לשדה התעופה בראש פינה (מחניים). על כל החקירות מופקד חוקר תאונות אוויריות ראשי במשרד התחבורה, עו"ד יצחק (רזצ'יק) רז.

האם ניתן היה למנוע את התאונה הקטלנית האחרונה, ביום חמישי, בחיפה?

"על מנת להשיב על שאלה זו, חובה לדעת למה היא קרתה - השאלה הקשה והמשמעותית ביותר בבטיחות טיסה. השאלה הראשונה, בדרך כלל, היא מה קרה. מי שצפה בחדשות ראה את תוצאות הטיסה, ההתרסקות המטוס והאש. השאלה השנייה היא איך? בשאלה זו אנו צריכים להסביר, את המנגנון שבו התרחשה התאונה. דהיינו, איזה פעולות היו? אילו דיווחים התקבלו? איזה נתונים? מה היה לפני? קרי, צריך לפרק את כל האירוע לגורמים קטנים ביותר אשר הופכים להיות שרשרת אירועים אשר מובילה לתאונה".

ולאן זה מוביל אותנו?

"שרשרת זו היא מה שאנו מכנים 'דומינו'. אם נוציא אחד מהם אני עוצר את המשך השרשרת. אני חייב להבין למה זה קרה. יש הקוראים לזה 'סיבת השורש', כי רק אם תטפל בה תמנע אירועי בטיחות דומים".

אז היכן אתה וצוות החקירה עומדים, לגבי האירוע הטרגי של יום חמישי האחרון?

"אנו בשלב של זיהוי המנגנון. רק אז אוכל להגיד, האם אפשר היה למנוע את התאונה האווירית או לא. יחד עם זאת, אין כמעט תאונה אווירית שאי אפשר למנוע - למעט דברים בלתי צפויים ובלתי נשלטים כמו, כח עליון".

למה אתה קורא או מתכוון "כח עליון" בתאונה אווירית?

"אם ברק לדוגמה, יפגע במטוס נוסעים ביום בהיר או כשל טכני שהוא ממש בלתי צפוי ובלתי הגיוני כמו למשל, רוטור של מסוק שעף. צריך להיות כשל שלא ניתן לשלוט במטוס לאחר שהוא מתרחש".

במקרה האחרון שלפנינו, היו דיווחים על כשל במנוע לפני ההתרסקות, מה אז?

"אין ספק שחשד הזה עלה מיד ואנחנו מודעים אליו. קיבלנו עדויות רבות, שמטבע הדברים הן גם לא אחידות; כך שאני לא יכול לפסוק עדיין, שהיה כשל מנוע. עם זאת, העובדה שהטייס הודיע כי הוא חוזר לנחיתה מיד לאחר המראתו, מלמדת בצורה מאוד אמינה, שהיתה לו תקלה או בעיה שיש בזה כדי לרמוז על האפשרות הסבירה ביותר שהכשל הטכני, אם היה, התרחש במנוע. ב'כשל במנוע' הכוונה לאובדן כח של המנוע ולאו דווקא כשל במנוע עצמו. לדוגמה, משאבת הכנפיים מעבירה כמות דלק פחותה יותר מהנדרש ואז המנוע עומד לכבות או מאבד כח. לא נכון יהיה לומר, בשלב זה, כי הטייס איבד מנוע אלא היה לו אבדן כח חלקי או מלא של המנוע".

מה לגבי אפשרות של טעות אנוש לאחר הכשל במנוע?

"בשלב זה, התשובה תאורטית. מרגע שנבין מה היתה התופעה הטכנית; מה היה ההיקף שלה והיכן קרתה, כמו למשל, מקום, גובה, מהירות, נוכל להעריך אם מנקודת המוצא הזו הפעולות שביצע הטייס הן סבירות ונכונות, או שמא היתה איזו שהיא טעות בשיפוט או בשיקול הדעת".

התאונה ביום חמישי האחרון היא השנייה מסוגה בתוך כחודש, שבהן נהרגו שישה טייסים, עקב תקלות שהחלו במנועים. האם לא ניתן להסיק, כי ישנה הידרדרות במצב בטיחות הטיסה, במיוחד בתעופה הפרטית?

"אין בהכרח משמעות לכך ששתי תאונות התרחשו בתוך פרק זמן קצר של חודש עד חודשיים, כיוון שמגמה בתאונות אוויריות או בסטטיסטיקה צריך לבחון לאורך זמן. כי אם, למשל, תהיה לנו עכשיו שנה שלמה ללא אף תאונה, אז מה שנראה לנו עכשיו כעלייה כביכול בשיעור התאונות הקטלניות יכול להתברר, כירידה מסוימת במבחן ארוך הטווח. שנית, חשוב מאוד לבדוק, כמו ששאלת קודם, מה הסיבה. יש הבדל עצום בין מה שאנו מכנים 'תאונות נשלטות', שהיו בשליטת הטייס, לבין 'תאונות בלתי נשלטות".

למה אתה מתכוון?

"התאונה האווירית, כמו התאונה שאירעה בחודש שעבר ליד שדה התעופה ראש פינה (מחניים) בצפון הארץ וכמו תאונות אחרות הסתיימו בהתרסקות אל הקרקע. השאלה שאנשי הבטיחות צריכים לשאול עצמם היא - כיצד אירעה אותה התרסקות? ההבדל שקובע אם התאונה קטלנית או לא, הוא בדרך כלל ההסבר, אם היא היתה נשלטת או לא. זה שיש בעיית כח מנוע, זה נתון שהרבה טייסים חווים; השאלה היא מה הם עושים במצב כזה? האם הם מתכננים מיידית מקום לנחיתת אונס? ולאחר שמצאו אותו, אם יש להם עדיין זמן וגובה, הם ינסו 'להחיות' את המנוע או טייסים כאלה שמתחילים בפעולות 'להחייאת' מנוע או פעולות אחרות, מבלי להכין את עצמם לפגיעה בקרקע. רוב תאונות הטיס בהן נהרגים כתוצאה מנחיתת חירום או אונס הן כאלה שהראו שהטייס לא שלט במצב".

האם משרד התחבורה ואתה כאחראי על חקירת תאונות אוויריות בישראל, עשיתם או מתכוונים לעשות משהו כדי להתמודד עם הבעיה?

"לאור האירועים האחרונים קיבלתי החלטה אסטרטגית, לפיה במסגרת החקירה של התאונה הנוכחית, אמנה צוות חוקרים אשר יבדוק את תיקי החקירה שלנו, שהיו לגבי תאונות מסוג זה - בין שהסתיימו בצורה קטלנית ובין שלא, על מנת למצוא את המאפיינים והגורמים המשותפים. אם נצליח להוכיח, שהסכנה הגדולה ביותר בנחיתת חירום או אונס היא מודעותו של הטייס לכך שהוא צריך להגיע לקרקע בשליטה מלאה, אזי נוכל לסייע לטייסים רבים לעבור בזמן ממצב של טיפול בתקלה או במצב החרום למצב של תכנון מוקדם ויעיל יותר של אופן הפגישה עם הקרקע. לפחות בכך, נפחית את התאונות הקטלניות. מטוסים יכולים להיהרס, להינזק אך לא נפגע בעצים ובמבנים".



יצחק רז



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו