בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כמעט תאונה משולשת בשדה דב

לפני שבועיים כמעט התנגשו באוויר מטוס אימון אזרחי ומטוס צבאי בשדה התעופה דב בתל אביב. הסיבה: הטייס הטעה את הפקח

תגובות

אירוע בטיחות טיסה חמור שבו כמעט התנגשו באוויר מטוס אימון אזרחי, מדגם צסנה 152 ומטוס צבאי, מדגם חופית, אירע לפני כשבועיים בשדה התעופה דב בתל אביב; בתקרית החמורה היה מעורב גם מטוס סילון אזרחי, גלקסי, נוסף - כך עולה מדו"ח חקירת האירוע, שהסתיימה בסוף השבוע שעבר, והגיע לידי "הארץ".

על פי ממצאי החוקר הראשי במשרד התחבורה, עו"ד יצחק (רזצ'יק) רז, ב-31.3.2011 מטוס הצסנה התכוון לבצע אימון של נחיתת נגיעה במסלול ומיד המשך המראה, בשדה התעופה דב; אולם, במקום לבצע את ההקפה כנדרש ולנחות מכיוון דרום, הוא טעה והחל לנחות מכיוון צפון, תוך שהוא מבלבל את הפקח ומדווח כי הוא אכן בדרך להקפה, כדי להגיע כנדרש לנחיתה. באותו הזמן החל להמריא מולו מטוס חיל האוויר, על אותו מסלול.

במקביל הגיע ממזרח מטוס שלישי, מטוס סילון, אשר היה צריך לחצות את המסלול להקפה מעל הים לצורך נחיתה מדרום, גם כן על אותו המסלול. רק ברגע האחרון - כאשר המטוס האזרחי היה במרחק קילומטר מנחיתה - הבחין פקח הטיסה בסכנה המאיימת ובקונפליקט שנוצר ועצר את ריצת ההמראה של המטוס הצבאי, שהיה כבר קרוב מאוד לנקודת הניתוק מהמסלול.

"תקרית התעבורה החמורה מסווגת כאישית של טייס הצסנה אשר באופן לא צפוי הפך את כיוון ?הפיינל' וביצע גישה ישירה (לנחיתה, ז"ב) בעודו ממשיך לדווח על הקפה ופיינל מקוריים. אותה עת קיבל טייס החופית אישור להמריא ורץ על המסלול, כמעט עד לנקודת הניתוק קודם שהמראתו הופסקה - את כל הדיווחים הנלווים לא שמע או לא הפנים טייס הצסנה", פתחו מסקנות דו"ח החקירה.

"ההסבר הסביר לטעותו של טייס הצסנה ממוקד בבעיה מסוימת שיש לטייס ?בהתמצאות כיוונים' אשר מקבלת ביטוי חריף יחסית, לאור ניסיון טיסה מועט מאוד לאורך שנים. הטייס, בהפכו את כיוון הגישה לנחיתה, חש אמנם שמשהו אינו כשורה אך לא הצליח, לבדו, להבחין בטעות", המשיך וקבע החוקר הראשי.

יתרה מכך: הנחיית ההפרדה הראשונית - ההנחיה להפסיק את הנחיתה, לפנות מערבה לכיוון הים ולבצע הקפה - ניתנה לטייס הצסנה כתוצאה מהקונפליקט כביכול עם מטוס הסילון. "מיד אחר כך הבחין הפקח במטוס הצסנה שעמד לנחות מול המטוס הממריא והפסיק את ההמראה, סמוך לשלב הניתוק", קובע דו"ח החקירה. לתפקוד הפקחים ולהנחיותיהם לא היה חלק בגרימת האירוע. צוותי החופית ומטוס הסילון פעלו כנדרש. בסיום הדו"ח מתריע החוקר, כי "התופעה של טייסים הממעיטים לטוס הולכת ומתפשטת וגובה את מחירה בעלייה ברורה במספר האירועים שסיבתם היעדר ניסיון טיסה ומיומנות בלתי מספקת. אחת הסיבות למיעוט הטיסות היא עלותה הגבוהה של שעת טיסה במטוס חכור". רז ממליץ "לעודד את מפעילי בתי הספר לטיסה ומשכירי המטוסים, להגביר את הפיקוח על הטייסים הממעטים לטוס, ולנקוט צעדים מעשיים להגדלת מספר ותדירות הטיסות".




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו