אפילו עובדי שדות התעופה לא בוטחים באמצעי הבידוק הטכנולוגיים שברשותם

מחקר חדש:

זוהר בלומנקרנץ
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
זוהר בלומנקרנץ

העובדים בשדות התעופה אינם בוטחים באמצעי הבידוק הטכנולוגיים - כך חושף מחקר חדש שממצאיו הגיעו לידי "הארץ". מדובר במחקר מעמיק ראשון על שדות תעופה אירופיים, שנערך על ידי פרויקט במימון האיחוד האירופי - - (Behaviour Modelling for Security in Airports) BEMOSA שבראשו עומד פרופסור אבי קירשנבאום מהטכניון.

במסגרת המחקר נאסף מידע לגבי האופן שבו מטפלים שדות תעופה במצבי חירום ובסיכונים ביטחוניים, ונמצא כי ישנו פער ניכר בין הנהלים לבין ההתנהגות בפועל, כאשר מתגלה סכנה ובמיוחד כאשר מטפלים בה. "העובדים בשדות התעופה אינם פועלים על פי נהלים ותקנות במצבי חירום ואינם מדווחים אם זיהו פעילות חשודה", נכתב בדו"ח המסכם את ממצאי המחקר. צוות המומחים של BEMOSA הגיע בהתאם למסקנה כי "יש צורך חיוני לשפר את הליכי קבלת ההחלטות בתחום הביטחון במצבי חירום".

עוד עולה מן המחקר כי רק 53.1% מעובדי שדות התעופה, ורק 63% מאנשי הביטחון בהם, הביעו אמון באמצעי הבידוק הטכנולוגיים בהם הם עושים שימוש יומיומי. כמו כן, רק 23.6% מעובדי שדות התעופה, ורק 58% מאנשי הביטחון בהם, ציינו כי כאשר נתקלו בפעילות חשודה הם התריעו על כך.

"נראה, כי קיים פער בין הנהלים לבין ההתנהגות בפועל כאשר מזוהה מצב חירום ובעיקר כאשר מגיבים למצב חירום שכזה", אמר פרופסור אבי קירשנבאום מהטכניון, מומחה בניהול אסונות, העומד בראש פרויקט BEMOSA. "עם זאת יש לציין כי לא צריך לבחון בצורה שלילית את כל המקרים בהם לא יפעלו העובדים על פי הנהלים". לדברי קירשנבאום, "אנשי ביטחון חדורי מוטיבציה הפגינו יוזמה ויצירתיות בטיפול במצבי חירום, שבהם הנהלים הקיימים לא נתנו מענה מספק. ואולם, הסיבה שבגללה לא פעלו על פי הנהלים נבעה בדרך כלל מהכשרה לקויה או בלתי-מספקת".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ